Tel. 937 943 940 - Fax 937 941 231
canetdemar
Aquest és un ple ordinari, és a dir, forma part de les sessions que els propis electes han establert com a obligatòries i que es duen a terme cada dos mesos. Serveixen per portar a aprovació determinades propostes, mocions i per explicar i debatre els assumptes d'interès municipal.
PRINCIPALS PROPOSTES PRESENTADES I DESENVOLUPAMENT DELS PUNTS DE L’ORDRE DEL DIA
Temes econòmics
Els primers punts del Ple són per donar compte del compliment de remissió d'informació a l'administració de l'Estat i per explicar informes econòmics, entre ells el de resultats de control intern de l'any 2022, tal i com estableix la Llei d'Hisendes Locals. L'alcalde accidental explica en aquest punt que s'és conscient que no s'ha millorat respecte l'any anterior, però que hi ha la voluntat de fer-ho en un futur.
Aquestes paraules no convencen a l'oposició. Jordi Castellà (Primàries Canet) manifesta que tot el que siguin informes desfavorables donen a entendre que les coses es poden fer de forma millor. Demana que de cara al proper Mandat, tots els grups s'esforcin perquè això no passi.
Josep A. Massagué (Junts x CANET), amb els informes en mà, dona algunes xifres, com ara més d'un milió d'euros de cost del procés d'estabilització de places (l'estabilització de places són els processos selectius que s'estan duent a terme a tot l'Estat espanyol per regularitzar llocs de treball que no tenien encara plaça fixa. Ha generat molt controvèrsia, perquè en alguns casos són treballadors que mai han passat cap procés selectiu per concurs oposició. No són places noves, sinó regularització de les que ja hi ha). Massagué llegeix part de l'informe desfavorable per aquesta estabilització, en el sentit que els mèrits que es valoren, són discriminatoris i clarament fixats perquè mantingui la plaça la persona que l'ha ocupat tots aquests anys. Són en realitat processos restringits que vulneren articles normatius i que podrien ser susceptibles de recursos per impugnar els processos.
Miguel Borrego (PSC), per la seva banda, també informes en mà, recorda que aquests són desfavorables de forma reiterativa, i reflecteixen objecció fiscal en més de 100 resolucions d'Alcaldia i Junta de Govern Local. El que hauria de ser una excepció, s'ha convertit en una norma. Desitja que al proper exercici es faci una correcció clara i contundent d'aquests assumptes econòmics.
Per part del Govern intervé el regidor Lluís Llovet (ERC). Respon a Josep A. Massagué que les bases per a l'estabilització de la plantilla han estat negociades amb els representants sindicals i amb les parts. Manifesta que la Diputació ha estat molt més restrictiva, ja que ho va restringir al personal intern del propi ens. L'Ajuntament de Canet en canvi, ho obre a tothom. S'ha donat puntuació a gent externa però com és lògic, la prioritat és pel personal intern que ocupa actualment la plaça.
Pere Xirau també intervé per reiterar que les bases d'estabilització les van acordar Ajuntament i Sindicat. Respecte als informes negatius de la Intervenció municipal, aprofita per citar Ausiàs March i la seva frase "la voluntat amb la raó s'envolta". El que vols a vegades no és el que la raó dicta. Reconeix que els informes desfavorables no són el que voldrien i que s'haurà de minorar i revertir al proper Mandat.
Al punt sobre els informes de les auditories internes que s'han dut a terme, des de l'oposició de nou se citen fragments i es donen xifres sobre contractacions que no s'han tramitat correctament, pagaments que haurien de ser contractes i pagaments a autònoms de forma recurrent, que es podrien considerar relació laboral. El pagament de plusos de productivitat i hores extraordinàries al personal de l'Ajuntament i variables no justificades en algunes de les nòmines, també figuren com a irregularitats en aquests informes, així com subvencions de concessió directa que no estan justificades correctament i que no s'informa a la Base Nacional de Subvencions, com la llei estableix que s'ha de fer.
L'alcalde accidental manifesta que s'hi està treballant i s'és conscient. La solució no és immediata i hi ha recorregut de millora.
Pel que fa al reconeixement extrajudicial de crèdit i a les aprovacions de factures amb omissió de la funció interventora perquè no s'han aprovat seguint el procediment correcte, l'oposició reitera el que ja manifesta a tots els plens en què es porten a votació aquests assumptes econòmics. Es pot entendre la urgència d'algunes despeses però no de totes i més quan n'hi ha que són recurrents. Hi ha infraccions administratives i en alguns casos relació laboral encoberta. Es demana informació sobre algunes factures i l'alcalde accidental manifesta que s'estudiarà i ja els ho contestaran. Els grups de l'oposició es queixen que sempre se'ls diu el mateix i que sovint no se'ls hi fan arribar les respostes. L'alcalde accidental es compromet a explicar-ho al proper Ple.
Les hores extraordinàries i les gratificacions al personal també generen dubtes. Entre ells la manca d'informes de Recursos Humans que ho justifiquin. L'alcalde es compromet de nou a facilitar a l'oposició tota aquesta informació que ara demanen.
S'aprova una modificació pressupostària per facilitar cura i acollida a famílies amb necessitat especials. Es gestiona a través del Consell Comarcal, amb una aportació també municipal. Es faran acollides a les escoles i als casals d'estiu. És l'únic punt econòmic que s'aprova per unanimitat.
Els punts econòmics s'han desenvolupat durant la primera hora de celebració del Ple, que podeu veure i escoltar a través del sistema de videoacta i al canal de youtube de l'Ajuntament: