Presideix l'alcalde accidental Pere Xirau (Canetencs Indepedents), ja que la sra. Alcaldessa es troba de baixa laboral. Tampoc hi són presents Josep Tenas, per motius personals i Gemma Bosch per motius professionals.
L'alcalde accidental comença recordant que és el dia de la Verge de Montserrat i felicita des del Ple a totes les Montserrats i Montses el dia del seu sant.
Aquest és un ple ordinari, és a dir, forma part de les sessions que els propis electes han establert com a obligatòries i que es duen a terme cada dos mesos. Serveixen per portar a aprovació determinades propostes, mocions i per explicar i debatre els assumptes d'interès municipal.
PRINCIPALS PROPOSTES PRESENTADES I DESENVOLUPAMENT DELS PUNTS DE L’ORDRE DEL DIA
Entre els punts de l'ordre del dia tractats, en aquesta crònica us destaquem els següents:
Temes econòmics:
També s'ha debatut sobre:
Donar compte al Ple del contingut de la diagnosi jurídica i econòmica sobre l'estat actual de la Fundació Els Garrofers
La diagnosi ja s'ha explicat als grups. No s'explica al Ple.
S'explica que qui ha treballat a la Fundació són advocats i economistes reconeguts per la seva feina.
El regidor Llovet demana respecte cap a les baixes mèdiques de treballadors i polítics i aclareix que l'alcaldessa està de baixa mèdica, no és que hagi donat el Mandat per acabat. També explica que quan el seu grup va entrar al Govern era al 2015 i que no s'havia fet res per arreglar tots els desperfectes que hi havia. Des de la seva àrea, Urbanisme, van decidir invertir per millorar la situació. Es va denunciar a la construtora i a l'arquitecte que van construir l'edifici i hi ha sentència que farà que a través seu es paguin les obres. També vol aclarir que com a Ajuntament no s'ha contractat cap treballador per Garrofers, tal i com s'ha dit.
Pere Xirau diu que és un tema molt complicat i molt complex. Tothom s'hi ha implicat. Si es va contractar experts per fer de gerents va ser per professionalitzar la Fundació i per revertir la situació econòmica. Però ha sigut i és, com ha dit, una situació molt sensible i molt complicada i complexa.
Escolteu totes les intervencions a la vídeo acta o bé al canal de youtube durant els minuts finals de la primera hora del Plenari i els tretze minuts primers de la segona hora.
Aprovació de tarifes per a l'any 2023 de l'edifici aquàtic cobert en el sector U7 de Canet de Mar
En aquest Ple s'han aprovat les noves tarifes del Complex esportiu i piscina H2O. Les proposen els concessionaris del servei i l'Ajuntament els aprova.
Es un punt que havia de defensar el regidor d'Esports, Josep Tenas, però com que no ha assistit al Ple, l'explica el regidor Llovet. És un punt que s'ha de fer d'aquesta manera per contracte. Informa que es farà una auditoria dels comptes i de l'estat patrimonial de l'any 2022 perquè hi ha alguns conceptes que no els acaben de quadrar.
Intervé el regidor Andreu Graupera (CUP AMUNT) per manifestar que s'abstindran en tots els punts que tinguin a veure amb l'H2O perquè han fet preguntes relacionades a l'Àrea d'Esports, però no se'ls han respost. Llovet diu que ho farà arribar al regidor d'Esports.
Miguel Borrego aclareix que la votació és pels preus i per l'auditoria externa, entén. Li responen afirmativament.
Hi voten a favor tots els grups i s'absté el regidor Graupera.
Aprovació de la modificació de la plantilla de personal La regidora de Règim Intern, Àngels Isart (CI), explica que s'amortitzarà una plaça de tècnic mig de contractació (A2) de la plantilla de personal laboral i se'n crearà una a la plantilla de funcionaris. Es fa perquè cal que aquest lloc de treball, per la feina que ha de fer, sigui de funcionari. El regidor Massagué pregunta si es cobrirà el lloc a través de concurs oposició. La regidora no ho té clar i es demana a la secretària de la corporació si ho pot aclarir. Aquesta es manifesta afirmativament. Es cobrirà pel sistema de concurs oposició.
L'acord s'aprova per unanimitat. Aprovació del conveni de delegació parcial de competències al Consell Comarcal del Maresme per a la contractació de treballadors en el marc de la subvenció del Programa treball i formació convocatòria anticipada per a l'any 2023
És refeix als programes que s'adrecen a persones amb atur de llarga durada i a demandants d'ocupació destinataris de la renda garantida. Se signa un conveni de delegació parcial al Consell Comarcal per a la gestió de la prestació d'aquests programes. La regidora detalla que a tot el Maresme s'han beneficiat 46 persones gràcies a aquests programes.
Temes urbanístics:
Temes d'Alcaldia Donar compte al Ple del Decret d'Alcaldia número 2023/485, de 28 de febrer, de renúncia de la delegació de l'Àrea de SanitatEn aquest Decret s'accepta la renúncia del regidor Josep M. Masvidal (CI) respecte a la delegació que tenia assignada per a l'Àrea de Sanitat i aquesta retorna a l'Alcaldia. Masvidal manté la delegació de l'Àrea de Medi Ambient.
El regidor argumenta la renúncia llegint la instància que ha presentat a través del Registre General. Podeu escoltar-lo al moment 1:42:00 de la gravació del Ple. El motiu principal és que l'Àrea no té personal tècnic en matèria de salut pública. Es va acordar al principi de Mandat, que es faria una delegació de competències al Consell Comarcal. L'Ajuntament ho ha demanat reiteradament però no s'ha fet cap proposta per part del Consell. Aquestes feines les ha dut a terme el personal de Medi Ambient, format per una tècnica superior amb reducció d'un terç de jornada i una informadora ambiental. Fer aquesta feina ha perjudicat la pròpia de Medi Ambient. Al maig de 2022, la tècnica de Medi Ambient entra una instància a l'Ajuntament detallant les competències municipals en matèria de Sanitat. Sol·licita que es cobreixi la necessitat de personal tècnic per aquesta àrea. Informa que no assumeix la responsabilitat i els riscos greus de no complir amb les competències municipals, ja que no disposa de la dedicació horària suficient per fer-ho. Com que s'ha demanat reiteradament en Junta de Govern Local que se solucioni el problema amb aquesta àrea i no s'ha fet res per solventar-ho, el propi regidor sol·licita que s'accepti la renúncia a la delegació que se li va fer a l'inici d'aquest Mandat (Ple 4/07/2019), perquè tampoc vol assumir la responsabilitat, sense personal per dur-ho a terme.
Intervé el regidor Jordi Castellà dient que ho entén però li sorprèn, perquè no sabien que hi havia aquest problema. Ho vincula al dèficit de personal que té l'Ajuntament a causa del mal finançament local que perjudica sobretot als petits ajuntaments.
El regidor Miguel Borrego per aclarir i resumir manifesta que, amb aquesta renúncia, qui torna a tenir la competència de l'Àrea de Sanitat és l'Alcaldia. Per tant, el problema seguirà existint. La diferència és que la responsabilitat d'incompliment serà ara de l'Alcaldia. L'alcalde accidental li diu que és exactament així.
En aquest punt es fa un recés de 10 minuts, ja que el Ple ja arriba a les dues hores i s'està tot just a la meitat.
mocions
Punts d'urgència Com és habitual, els temes que no s'han pogut incorporar a l'ordre del dia però és important que siguin debatuts i aprovats al Ple, es presenten com a punts d'urgència. Per cadascun d'ells, cal votar primer la urgència, per tal que puguin ser incorporats al Plenari.
⇒ El primer punt és una modificació de crèdit relacionada amb la Fundació Els Garrofers.
Es proposa al Ple l'aprovació de destinar 250mil euros per a la Fundació Els Garrofers. L'alcalde accidental explica que a la darrera reunió del Patronat de la Fundació, la seva Tresoreria va explicar la situació i es va creure oportú fer aquesta sol·licitud econòmica a l'Ajuntament.
Jordi Castellà explica que el Contracte Programa amb Garrofers era de 50mil euros que l'Ajuntament hi aportava. Ara se n'hi afegeixen 250mil. Per tant l'aportació municipal és de 300mil euros. Això hauria d'estabilitzar la Fundació com a mínim durant el 2023. Però cal tirar endavant el Pla de Viabilitat i mantenir el compromís de tots els grups municipals de fer al més aviat possible, una reunió per trobar solucions definitives i donar tranquil·litat a residents, famílies i persones que hi treballen.
Josep A. Massagué, com a regidor i membre del Patronat, dona detalls del perquè d'aquesta nova sol·licitud. La Tresoreria de la Fundació es va trobar amb un préstec de 119mil euros amb l'Ajuntament que no figuraven als pressupostos. Tampoc hi figuraven 60mil euros d'algunes compres de material que no s'havien informat. Totes aquestes despeses han deixat de nou la Fundació en situació molt precària. Massagué no es partidari de demanar diners a l'Ajuntament. S'han de buscar recursos fora i ser autosuficients. Aclareix que no perilla el servei ni els llocs de treball de la Fundació.
Miguel Borrego, en la mateixa línia, manifesta que se soluciona un problema de tresoreria, però no la realitat de la Fundació. Cal el Pla de Viabilitat i regularitzar la gestió. S'han de fer auditories i preservar l'objectiu primer, que és la continuïtat del servei.
Tots els electes hi voten favorablement.
⇒ Resolució al recurs de reposició interposat per la constructora sobre la revisió de preus de les obres del Teatre Odèon
El regidor Lluís Llovet retrocedeix en el temps per explicar que es tracta de la petició que va fer l'empresa constructora arrel del Reial Decret (RD) que permetia a les empreses adjudicatàries afectades per l'augment de preus de l'any 2022, poder demanar la revisió dels contractes d'obres afectades. L'Ajuntament ho va desestimar i ara s'ha presentat recurs. L'Ajuntament ha sol·licitat a la Diputació i als tècnics d'arquitectura contractats per aquesta per a les obres de l'Odèon, que s'hi pronunciessin. Aquests tècnics han informat que és un projecte de rehabilitació i no de restauració i per tant se'ls pot incloure en aquest concepte i acceptar el recurs. Això fa que s'estimi parcialment el seu recurs.
S'aprova la resolució positiva amb 11 vots a favor i l'abstenció del regidor de la CUP
⇒ Conveni de delegació de competències al Consell Comarcal del Maresme (CCM) per a la gestió dels pisos de lloguer provinents de la SAREB
El regidor Graupera demana fer una intervenció prèvia. Es queixa que aquest és un punt que s'entra per urgència, que és molt important i que la regidora Raquel Serra, que és la responsable de la matèria al Govern ha marxat del Ple. Lamenta que no hi pugui haver un debat polític com caldria.
Àngels Isart llegeix en nom de Raquel Serra, de qui diu que ha abandonat el Ple per motius personals, però que ja va explicar el punt a la Comissió Informativa General. Isart llegeix que es tracta d'aprovar l'adhesió a un nou servei del CCM, que és una prova pilot i que servirà perquè tota la gestió dels pisos, que Canet no pot fer perquè no té estructura, es faci des del propi CCM. Això inclou acompanyament en redacció del Reglament, manteniment dels pisos i cobrament dels lloguers assequibles.
Des de l'oposició es queixen que no es va explicar prèviament. L'alcalde accidental els dona la raó. Es va anunciar però no es va explicar.
Intervé el regidor Lluís Llovet per fer-ne una explicació complementària. El Conveni es fa a partir de la recepció de pisos fruit del contracte de l'Ajuntament amb la SAREB. Una part molt important de tota la gestió de cobrament, reparacions, manteniment, assegurances ... que s'ha de fer, l'Ajuntament no la pot assumir. Canet va ser pioner amb la signatura d'un contracte amb la SAREB i ara ho serà també d'aquest programa pilot del Consell Comarcal.
Andreu Graupera demana que li aclareixin si es tracta de només un únic pis. Se li respon afirmativament. Reitera que el que cal és una Oficina d'Habitatge Municipal i retreu al grup municipal d'ERC que no hi aposti ara, ja que des de l'inici va creure en aquest projecte.
Jordi Castellà creu que és útil la gestió comarcal si a l'Ajuntament no es pot fer. La prioritat és tenir habitatge social per a les persones que ho necessiten.
Josep A. Massagué critica que tot això sigui per únic pis. La SAREB en va oferir 10 a l'Ajuntament, però d'aquests 6 eren inhabitables. Dels 4 restants, 3 estan ocupats i per tant només en queda un on es pugui actuar. Espera que més endavant tot aquest tema es pugui gestionar millor.
Miguel Borrego esmenta la incoherència de fer, per un sol pis, un conveni a aquestes alçades de Mandat. Un aclariment que caldria fer és si és un conveni tancat al que s'especifica (un pis), o està obert a més pisos en un futur, ja que no queda clar al redactat. Tampoc queda clara la durada en el temps.
Els respon Lluís Llovet. A Graupera li dona la raó. El seu grup polític s'ha cregut i es creu el projecte de l'Oficina d'Habitatge. Fa una cronologia històrica dels passos fets i de l'inici i tancament de l'Oficina de Canet i diu que cal una Oficina que tracti també la rehabilitació i d'informació de fons europeus. És un pis i aquesta és també la raó per fer un conveni amb el Consell Comarcal perquè en faci la gestió. És una qüestió d'economia d'escala amb el CCM. Quan s'amplïi el número de pisos i l'Ajuntament pugui dur-ne la gestió, ja ho tindrem avançat.
Continua el debat, amb la queixa de l'oposició, sobretot del regidor de la CUP, que lamenta que aquest Mandat no s'hagi apostat per l'Habitatge. Intervé Marian Gómez per puntualitzar al regidor Llovet que l'Oficina d'Habitatge no es va tancar quan el seu grup va abandonar el Govern, sinó que va ser perquè aquesta estava gestionada per un càrrec de confiança d'ERC, l'actual alcaldessa, que va ser cessada en un moment de crisi econòmica i que davant la possibilitat de retallar els sous dels treballadors municipals, l'alcalde d'aleshores, Joaquim Mas, va optar per prescindir del càrrec de confiança política (els càrrecs de confiança són eventuals, normalment afins als partits de Govern, nomenats a dit i per tant fora dels processos selectius d'accés a la funció pública. Han de fer funcions d'assessorament i cessen quan ho fa el càrrec que els ha nomenat - alcalde o alcaldessa-, o per decissió d'aquest càrrec). Llovet li respon que l'Oficina va desapèixer quan ho va fer Esquerra Republicana, sigui pel motiu que sigui.
El Conveni i la delegació s'aproven amb els vots a favor d'ERC, CI, Primàries i la regidora No Adscrita. Voten en contra Junts x CANET i la CUP. S'abté el PSC.
Precs i preguntes
Abans d'acabar aquest darrer Ple ordinari del Mandat, demana la paraula la regidora No Adscrita, Ana M. Casas. Explica que posa fi a la seva participació en la vida política. I demana a tots els càrrecs, sobretot als que estan o estaran a l'oposició, que tinguin en compte que tots treballen pel bé del municipi i que les seves propostes han de ser en aquest sentit. Podeu escoltar les seves paraules i les respostes d'alguns electes al minut 3:58:00 de la video acta.
L'alcalde accidental dona per acabat aquest darrer Ple ordinari del Mandat 2019 - 2023, molt llarg i amb molts de punts per tractar. Ho fa donant les gràcies a totes les formacions polítiques i a totes les persones presents, pel bon tarannà i les facilitats que tothom li ha posat perquè fos un ple planer.
Aquesta crònica s'elabora des del Servei de Comunicació municipal, d'acord amb els criteris de transparència que recomanen explicar com es prenen els acords i es desenvolupen les sessions plenàries i fer-ho de forma objectiva i que sigui fàcilment entesa per la ciutadania.
És un document complementari que acompanya a tota la informació oficial i els documents administratius relacionats, així com a la Vídeo acta, el sistema actual que utilitzem per a l'enregistrament en vídeo dels plens de la corporació.