Tel. 937 943 940 - Fax 937 941 231
canetdemar
Comença el Ple amb l'assistència dels 17 càrrecs electes del consistori.
Desenvolupament del Ple. Principals temes tractats:
Recursos Humans i Organització
Mocions i declaracions institucionals
Despatx AlcaldiaL'alcalde explica la gala dels Premis Cargol que s'acaba de celebrar. Dona les gràcies a tots els implicats en l'organització, guanyadors i participants.
Explica que una nova delegació xinesa ha visitat Canet. Ha sigut molt breu però s'han establert contactes a nivell d'Educació, Turisme i Promoció Econòmica. Hi ha una allau de sol·licituds de visites de delegacions xineses a molts ajuntaments. Creuen que es busquen nous mercats per invertir.
La Diada de Sant Jordi va ser respectada pel temps. Molts canetencs han visitat l'Ajuntament en una jornada de portes obertes, als llocs més destacats, entre ells el pati, que s'ha arreglat. S'ha regalat una rosa i un llibre als visitants. L'any que ve amb tota probabilitat es repetirà. A la tarda hi va haver actes culturals, com la presentació del 4t volum de Dibuixem Canet, dedicat a l'Odèon. També es van donar els premis del concurs de Narrativa de la Biblioteca i hi va haver presentació de llibres. Esmenta la iniciativa Canet M'atrapa, que uneix comerç i poesia.
Sobre les campanes, de comú acord amb la parròquia, s'ha decidit canviar el to. Hi ha diversitat d'opinions. El so era enregistrat i gravat. Com que tenim 4 campanes magnífiques s'ha recuperat el so original. Dona detalls de com sonaran i especifica que no hi haurà repicó.
Poda. S'ha acabat amb la poda d'arbres planificada per aquest any. Dona detall dels llocs on es faran, tal i com el Govern va anunciar al PAM.
En vigília de la Diada de la Creu, se celebrarà l'Aplec Pedracastell. Crida a la prudència de tothom per celebrar-ho al màxim de bé.
Felicita jugadors i entrenadors del Canet Futbol Club que s'han proclamat campions de la seva lliga.
Junta Local de Seguretat. Explica que els fets delictius han baixat i han augmentat les resolucions de casos i les detencions. Fa una crida a la prudència perquè han augmentat les estafes per telèfon o telemàtiques. Els casos de violència de gènere també han augmentat. Destaca que es consolida la Policia de Proximitat.
S'ha felicitat una àvia centenària i aquest mes n'hi haurà més.
Reunió de Patronat dels Garrofers. Explica com ha anat i els canvis que de patrons i càrrecs que hi ha hagut. S'avança en l'estudi i els acords mínims per poder anar a la funció per absorció. Els patrons manifesten que ja fa un any de la situació crítica de la Fundació i s'ha conseguit tirar endavant. Queda molt per fer, però s'ha avançat. Hi ha hagut una inspecció i una sanció de 25.000 euros. La Generalitat ha permès una permuta d'una part d'aquesta quantitat per fer una millora a l'equipament.
Es dona compte de diversos temes, com el Pla Anual del Control Financer 2024. També l'informe d'objeccions fiscals de l'exercici 2023 i l'Informe resum anual dels resultats del control intern.
Reconeixement extrajudicial de crèdit
Són factures que no han seguit el procediment correcte. Hi ha dues llistes, una per valor de 21mil euros i l'altre de poc més de 50mil euros.
El regidor d'Hisenda explica que s'està avançant en la licitació de molts serveis relacionats amb aquestes factures.
Des de l'oposició, el regidor Graupera demana si no hi ha factures de l'empresa de neteja. Llovet respon hi ha la licitació. Però si hi ha factures pendents és que encara no s'han inclòs a la relació.
S'aprova per 10 vots a favor i 7 en contra.
Modificació pressupost - Transferència de crèdit
La regidora de Medi Ambient i Sanitat detalla que és per una partida de Salut Pública on van a parar despeses diverses. S'havia fet una previsió, però hi ha hagut un imprevist i s'ha hagut de fer un traspàs de diners des d'una partida de Parcs i Jardins.
La regidora Gómez demana saber quin és l'imprevist. Tenas explica que ha sigut perquè hi ha hagut casos positius en legionel·la i s'ha hagut de destinar diners per aquest fet.
Recursos Humans i Organització
Modificació fitxes descriptives
El 30/06/2021 es van aprovar els organigrames i les fitxes de tots els llocs. S'han detectat diferències entre les fitxes i la valoració de llocs de treball a l'apartat de les condicions de treball. Motivat pel temps transcorregut entre l'aprovació de les fitxes i les reunions de la Comissió tècnica de la valoració. La Comissió tècnica és qui ha de valorar els ítems i adequar les fitxes al de que determina aquesta Comissió.
El regidor Andreu Graupera demana quines fitxes es modifiquen. La regidora no ho respon al Ple i li diu que ja li farà arribar quines són les fitxes i els llocs afectats.
Marian Gómez pregunta si els responsables de cada secció tenen una valoració concreta i en funció d'això es determina complement de destí i complement específic de cadascun d'ells. Comenta que en el cas dels responsables hauria de ser el màxim en el complement de destí i creu que es va arribar a un acord amb el sindicat perquè fos així. Posa d'exemple l'Oficina d'Atenció al Ciutadà i esmenta que com que el personal té tot la mateixa categoria, qui en sigui responsable hauria de tenir el complement de destí màxim que fixa l'estat. Gómez explica que ho ha comentat amb la tècnica de Recursos Humans i que a ella no li consta. Però en canvi a la regidora sí li consta que es així. Demana aclariment. Isart comenta que en el cas de l'OAC actualment ocupa el comandament una persona interina. Gómez manifesta que es refereix a tots els departaments. Isart afirma que ho comentarà amb la presidenta del Comitè de treballadors.
Jordi Castellà demana quants recursos contenciosos administratius s'han presentat per la Relació de Llocs de Treball (entenem que es refereix a la Valoració de Llocs de Treball). Isart respon que no n'hi consta cap. La regidora manifesta que potser hi ha alguns treballadors enfadats però que és un bé per tots els treballadors. Que hi va haver un acord amb el Comitè per fer-ho i que hi ha qui s'haurà d'esperar més anys a cobrar el sou que li correspon, però que potser el Govern podrà posar més diners i avançar amb les adequacions singulars.
Andreu Graupera sol·licita si l'adequació del lloc de treball (pagar el sou que reconeix la Valoració) respon a la fitxa i la regidora li respon que sí, que és així.
S'aprova per 13 vots a favor (govern + PSC) i quatre abstencions (PP, CUP, Primàries i regidora No Adscrita)
Proposta de resolució dels recursos de reposició interposats contra els acords del Ple de 30.11.2023, sobre la Valoració de Llocs de Treball
La regidora Àngels Isart explica que s'han presentat 3 recursos de reposició. S'han valorat per la Comissió de valoració el 19/02 i també una petició que no es va poder resoldre al novembre.
S'ha analitzat estimació parcial en alguns casos i desestimació en algun altre. No n'explica el detall.
El regidor Martínez llança el dubte de, si ara s'estimen parcialment al·legacions, vol dir que quan es van desestimar al novembre passat, la Comissió no va fer acordar una resolució correcte. Isart respon que els treballadors poden al·legar si alguna cosa no es correcta i llavors ells decideixen.
La regidora Gómez explica que quan es va portar al Ple la Valoració (setembre de 2022), el Govern d'aleshores ho havia pactat tot amb els representants majoritaris dels sindicats. Llavors si algú no està d'acord té dret a dir-ho, com hi va haver algú que ja abans que s'aprovés va manifestar el desacord. Per aquest motiu el seu grup no va votar favorablement. I van avisar que podria ser possible que el que s'estava aprovant acabés en un Jutjat Contenciós Administratiu, ja que hi havia treballadors que no hi estaven d'acord.
D'altra banda, Gómez demana si ara ja queden totes les al·legacions contestades. Isart li respon afirmativament.
Les resolucions als recursos de reposició presentats per treballadors de l'Ajuntament s'aprova amb els vots a favor dels membres del Govern. Vota en contra el regidor del Partit Popular i s'abstenen la resta de membres dels partits de l'oposició (PSC, CUP, Primàries i regidora No Adscrita).
Aprovació inicial del Projecte de sectorització i digitalització de la xarxa de subministrament d’aigua potable de Canet de Mar
L'explica el regidor d'Urbanisme. Cal que la xarxa pública sigui eficient. L'Ajuntament fa inversions perquè aquesta millori. Ara es farà un projecte que treballarà la sectorització del poble. Així es podrà determinar millor aspectes com on hi ha fuites d'aigua. Es crearan 4 sectors nous que s'afegeixen als que ja hi ha: zona avinguda Maresme, zona Salat - Busquets, zona càmpings final del poble i banda dreta del torrent Lledoners. També es digitalitzaran comptadors. El projecte està valorat en una mica més de 300mil euros.
Ara es proposa aprovar el projecte, però no fer encara la inversió.
Des de l'oposició, el regidor Castellà demana el percentatge de pèrdues d'aigua a Canet, així com saber el cost de digitalització a tot el municipi. Andreu Graupera celebra, com la resta, que tiri endavant el tema de l'aigua. Per la seva part, Alberto Martínez demana sobre la procedència dels diners per fer-ho.
Llovet els respon esmentant la concessió del servei de l'aigua que Canet té des de fa molts anys a una empresa i la renovació de la xarxa no s'ha fet com hauria calgut. Tenim molta capacitat de millora i s'aconseguirà amb aquestes inversions. El cost de les antenes per a la digitalització ho demanarà i informarà. Es presentarà sol·licitud de subvencions a l'Agència Catalana de l'Aigua (ACA).
L'aprovació inicial del projecte la voten favorablement tots els electes.
Proposta d’acord de sol·licitud d’adhesió a l’Associació de Municipis i Entitats per l’Aigua Pública (AMAP)
També l'explica el regidor d'Urbanisme. Llegiu la notícia publicada sobre aquest tema.
S'aprova per 16 vots a favor i l'abstenció del regidor del Partit Popular.
Assumptes urgentsHi ha un punt d' urgència que és l'aprovació de l'ordenança municipal reguladora de mesures per a l'abastament d'aigua i situació de sequera, que explica la regidora Tenas. Podeu escoltar el punt a partir del punt 1:01:01 de la retransmissió del Ple. També podeu accedir a l'espai web on es publica tota la informació de què disposem sobre la situació de sequera a Canet de Mar.
S'aprova per 16 vots a favor i el vot en contra del regidor del Partit Popular.
mocions i declaracions institucionals
Moció presentada pel grup municipal Millorem Canet Primàries
Per instar a l'Estat, la Generalitat i associacions de municipis per millorar el finançament dels municipis catalans.
El regidor Jordi Castellà detalla com Canet de Mar podria tenir un pressupost molt més elevat si millorés el finançament dels municipis catalans.
Podeu escoltar-la i també el seu debat al voltant del minut 1:05:00 de la vídeo acta del Ple.
La moció s'aprova per 12 vots a favor (Millorem Canet, Canetencs, ERC, SOM Canet i regidora No Adscrita) i cinc abstencions (PSC, PP i CUP)
Preguntes del grup municipal de la CUP
1. Quan es procedirà a la regularització de les treballadores de l'Escola Bressol Municipal del Palauet i de l'aparcament municipal?
¿Per què al nou tècnic d'habitatge se l'ha contractat amb la categoria professional de C1 (auxiliar) i no com a A2 (tècnic)?
Respon la regidora de Règim Intern. El personal de l'aparcament passarà a ser personal municipal quan s'implementi el Reglament de l'establiment del servei de l'aparcament, que està molt avançat. S'està treballant per automatitzar l'aparcament ja que quan siguin municipals se'ls reduirà el nombre d'hores a treballar. L'automatització permetrà que la rotació es pugui fer les 24 hores del dia.
El personal de l'Escola Bressol passarà a ser municipal quan s'implementi el Reglament de l'establiment del servei. També està molt avançat. A més hi ha un tema econòmic, ja que les adequacions singulars d'aquest personal està quantificat en uns 160mil euros. S'ha de negociar amb els representants sindicals com s'apliquen les regularitzacions salarials. El Govern ha adequat amb 40mil euros el fons de contingència per començar a fer aquestes adequacions. Recorda que s'està en el procés de les adequacions singulars de tot el personal, que s'allargarà fins al 2027.
Quan al tècnic d'Habitatge. Es va decidir aquesta categoria C1 perquè es buscava un perfil més de tramitació, atenció a la ciutadania, redacció de documents, que no de redacció d'informes tècnics o jurídics, perquè aquestes tasques ja les poden fer els tècnics de l'Àrea de Territori.
2 i 3. Diada de Sant Jordi. S'han retallat subvencions a associacions i en canvi s'han augmentat les assignacions als regidors per assistència a Plens i Comissions informatives. Això fa que les entitats tinguin menys recursos per anar omplint de vida el municipi. Demanen conèixer amb quin criteri s'ha vetat la participació d'algunes entitats i associacions per a la venda de roses el dia de Sant Jordi. També saber si s'ha externalitzat i si és així, a qui, l'organització de la Fira de Sant Jordi d'aquest any. Amb quin criteri s'ha fet i per què no ho ha organitzat Promoció Econòmica i Festes, com cada any.
Respon la regidora de Promoció Econòmica. No s'ha vetat la participació de ningú. El que s'ha fet és donar preferència a les botigues de roses i de llibres. S'ha deixat participar a totes les entitats, amb la condició que no venguessin llibres ni roses naturals. Hi ha hagut gent que no ha complert amb aquesta condició i quan hi hagi la reunió de valoració de la Fira es decidirà quines mesures s'apliquen per aquest fet.
No s'ha externalitzat la Fira. L'ha organitzada Promoció Econòmica, tot i que la gestió l'ha duta a terme l'Associació de Comerciants de Canet perquè l'Àrea de Promoció Econòmica porta moltes coses.
Preguntes del grup municipal Primàries Canet:
1. Que la diada de Sant Jordi fos una festa de la catalanitat. ¿Tenen pensat en properes edicions també de la Diada guarnir el poble amb la senyera i l'escut de Canet?
L'alcalde respon que li agradaria molt però la inversió seria molt gran. I aquest és el segon any de retallades.
2. Sobre les delegacions xineses. ¿S'ha contemplat fer intercanvi d'estudiants amb aquestes delegacions?
L'alcalde respon que s'han traçat tres línies: educació, promoció tèxtil i turisme. La regidora d'Educació dona detalls sobre la llengua i els intercanvis d'estudiants. L'institut Sunsi Móra és el primer centre públic que té una activitat extraescolar de xinès. Direcció té molt d'interès a fer intercanvis. S'han fet sortides en aquest sentit.
3. Sentència del Tribunal Superior de Justicia sobre el 25% de castellà a les escoles. Demanen si Ajuntament i el centre educatiu afectat, implementaran mesures per al reforç del català en aquelles famílies no catalanoparlants.
Respon la regidora d'Educació. Anomena el centre Turó del Drac, que és l'afectat per la sentència. Hi ha 26 escoles que tenen aquesta mesura actualment, bé amb mesures cautelars o amb sentències definitives. L'Ajuntament està en contacte amb tots els centres educatius, que estan coordinats. Hi ha racons de llengua catalana amb persones de suport. Com a Ajuntament es posen a disposició de les escoles però no les poden forçar a fer activitats en moments en què estan sobrepassats. Estan oberts i disposats a parlar i avançar.
La portaveu del PSC aprofita el punt per agrair la preocupació en aquest tema de la llengua, però demana també que es tingui en compte l'estat lamentable en què es troba l'institut Sunsi Mora, encara en barracons. Tot i no ser objecte de la pregunta, li respon la regidora d'Educació detallant la situació que hi ha i com està. Podeu escoltar-ho a la part final del Ple, al voltant del minut 1:38:00.
Preguntes del grup municipal del Partit Popular:
1. Sobre la notícia de les baixes de les treballadores de l'Escola Bressol El Palauet. ¿S'està respectant la ràtio establerta per aquest nivell educatiu? ¿Quines accions es fan per prevenir la repetició d'aquest problema en el futur? ¿S'ha posat en risc la integritat física d'algun menor per aquesta situació? ¿Contempla el Govern la possiblitat d'adjudicar la gestió del centre a una empresa?
Respon la regidora d'Educació. Torna a parlar de la regularització de les treballadores i del Reglament de gestió directa que s'està elaborant. El temps ho ha anat allargant. Això perjudica a les treballadores. No se'ls ha anat apujant el sou.
No s'ha posat en risc a cap menor. Quan van sortir les notícies sí que hi havia algunes baixes. Hi ha una borsa de treballadors a qui es truca quan hi ha una baixa. Però els treballadors poden dir que no. Per això no es va poder cobrir ja que el procediment és el que és. Com que cal una borsa activa s'ha contactat amb altres ajuntaments i s'ha fet un nou procés selectiu. Ara hi ha un conveni i es pot fer ús d'aquesta borsa externa. S'ha treballat amb un procés més a l'Ajuntament per ampliar la borsa que ja teníem.
Com que era difícil, per urgència s'han contractat dues educadores. Des de l'Ajuntament es vetlla molt aquest tema. Es continua optant per la gestió directa, tot i els entrebancs que hi ha.
L'alcalde intervé per recordar que són tres preguntes per grup i el regidor del PP n'ha fet alguna més. El regidor manifesta que s'ha cenyit al temps. Però l'alcalde li diu que s'ha de fer per tots els grups.
L'alcalde Pere Xirau abans de cloure el Ple, emplaça els electes a l'Aplec de l'1 de maig a la Creu. També demana ordre i cordialitat entre els diferents partits "de marca", que participen a la campanya electoral que comença i els desitja molta sort.
Aquesta crònica s'elabora des del Servei de Comunicació municipal, d'acord amb els criteris de transparència que recomanen explicar com es prenen els acords i es desenvolupen les sessions plenàries i fer-ho de forma objectiva i que sigui fàcilment entesa per la ciutadania.
És un document complementari que acompanya a tota la informació oficial i els documents administratius relacionats, així com a la Vídeo acta, el sistema actual que utilitzem per a l'enregistrament en vídeo dels plens de la corporació.