Tel. 937 943 940 - Fax 937 941 231
canetdemar
Comença aquesta sessió ordinària del Ple amb puntualitat a les 18.30 h. Presideix l'alcaldessa Blanca Arbell i hi són presents la totalitat dels regidors i regidores del consistori.
La sra. Alcaldessa demana que, ja que es tracta d'un ple que serà llarg i amb temes de contingut important, com ara el Pressupost General, s'apliqui el Reglament orgànic municipal (ROM) i se sigui al màxim d'àgil i concret. Que es tiguin en compte els minuts d'exposició que té cada grup i que ella anirà avisant perquè es respectin i compleixin. Pel que fa a les al·lusions, es podrà sol·licitar a l'alcaldessa que se li doni el torn de paraula per un minut, però que les al·lusions no admeten rèplica. També fa referència a les intervencions de la secretària i la interventora municipal, que només podran intervenir si ho requereix la presidència per raons d'assessorament tècnic o aclariment de conceptes. Demana als electes que no es dirigeixen a elles directament sinó que sigui a través de la sra. Alcaldessa. Així serà més àgil el plenari.
DESENVOLUPAMENT DE LA SESSIÓ
aprovació actes anteriorsS'aprova per unanimitat i sense cap intervenció les actes dels plens de:
Ple ordinari de 27/10/2022
Ple extraordinari de 18/10/2022
Ple extraordinari amb urgència de 24/11/2022
Temes econòmics ⇒ Donar compte de l’informe de seguiment trimestral MINHAP 3t 2022
És un informe elaborat per la interventora accidental. L'explica el regidor d'Hisenda, Pere Xirau (CI). S'ha facilitat la informació d'estabilitat pressupostària i sostenibilitat financera del tercer trimestre de 2022 al Ministeri d'Hisenda i Administracions Públiques. S'ha fet amb data i amb forma. Destaca que l'exercici acaba amb romanent positiu i el nivell d'endeutament que està per sota del 75% recomanable.
Demana la paraula el portaveu de Junts x CANET, el regidor Josep A. Massagué. Manifesta que el seu grup veu amb preocupació que a data 30 de setembre, moltes de les aplicacions pressupostàries encara no s'han executat. En destaca matèries com l'habitatge, els ajuts urgents socials que tenen una partida de 80mil euros i tan sols se n'han executat a 30 de setembre 33.395. Esperaran les dades a 30 de desembre per poder fer-ne una valoració com cal.
⇒ Donar compte de l'informe d'auditoria operativa de la Fundació Els Garrofers.
S'ha presentat un informe d'autoria de l'any 2021 de la Fundació, que posa de manifest que la Fundació ha tancat els exercicis dels anys 2019, 2020 i 2021 amb pèrdues contables i se'ls demanarà que, en el termini de dos mesos, iniciïn un Pla de viabilitat per revertir aquesta situació, perquè cal i perquè així ho determina la llei.
Intervé la regidora Gemma Bosch (Canet i TU) que manifesta que l'informe és demolidor. Entre altres coses, no hi ha evidències de selecció de personal, els contractes de treball no estan signats per les parts i això vol dir que no estan en vigor, es retribueixen conceptes que no estan aprovats per l'òrgan competent, no es compleixen requisits formals de comptes i memòries, falten contractes i convenis vigents que no tenen documentació, no s'acredita el ràtio personal-pacient ... Demana al Govern com és que se'ls ha anat dient que s'estaven fent les coses bé, quan aquesta Auditoria de l'any 2021 demostra que poques coses s'estan fent bé.
El regidor de Primàries Canet, Jordi Castellà, intervé per dir que des del 2019 que diuen que cal un Pla de viabilitat. S'alegren que l'Auditoria els doni la raó. Esperen que aquest Pla es compleixi ja. Secunda a Gemma Bosch pel que fa a la lectura de l'Auditoria, ja que els inquieta molt perquè no s'esperaven aquests resultats. Hi ha d'haver un canvi en el model de gestió a la Fundació. Cal que es redreci la situació i el nou Patronat hi estigui al sobre.
Josep A. Massagué també es manifesta en el mateix sentit. Calen mesures urgents. És imprescindible una revisió dels contractes de serveis i a professionals externs, de les despeses de personal i dels procediments de contractació. També la convocatòria urgent de la gerència, ja que la provisional que hi ha ara ni funciona ni és legal. Com diuen les conclusions de l'Auditoria, o s'adopta un Pla de viabilitat o s'ha de procedir a la seva dissolució. Cal reduir despeses i incrementar ingressos, així com incorporar-hi l'assessorament dels serveis jurídics i econòmics de l'Ajuntament. Moltes d'aquestes actuacions es van acordar al Ple extraordinari i urgent que va tractar la situació de Garrofers. Però malauradament a les darreres reunions del Patronat, la presidenta i alcaldessa Blanca Arbell no les ha defensades. Li demana expressament que es pronuncïi sobre si vol la continuïtat de la Fundació o creu que és millor la dissolució.
En nom del PSC, intervé el regidor Miguel Borrego. Reitera el que han manifestat els altres portaveus. D'acord amb les conclusions de l'Auditoria, tot i demanar a la Fundació tota la documentació, n'hi ha molta que no s'ha aportat. I això és lamentable. Destaca el punt on es diu que no s'ha disposat de la documentació sobre l'aplicació de la ràtio professional - usuari del servei, establerta al contracte administratiu o que no hi hagi documentació sobre els processos de selecció. Tot això és greu. A més a més, caldria disposar de 5 anys d'Auditoria i no solament de l'Auditoria operativa, sinó també de la de compliment.
Els respon a tots la sra. Alcaldessa que explica que si no hi ha documentació és perquè l'antiga direcció no la recollia. S'ha pogut donar el que és té i no n'hi ha més. S'ha intervingut perquè s'aposta per la continuïtat de la Fundació i s'ha fet el que s'havia de fer per poder redreçar tota la situació. Ja que en 10 anys des de l'inici de la Fundació no s'ha actuat com s'havia d'actuar. Prega paciència i que no es faci alarmisme. La Fundació continuarà amb el suport de qui sigui. La gent ha d'estar tranquil·la i ningú n'ha de tenir dubte. Es faran totes les accions necessàries per redreçar la mala direcció que hi ha hagut fins ara.
Intervé el regidor d'Hisenda per recordar que una Auditoria és precisament per recollir tot allò que no es fa i caldria que es fes i allò que es fa i podria millorar-se. Amb l'entrada dels dos regidors de Canetencs Independents i la del regidor de Junts x CANET al Patronat, s'ha pogut aprovar el Pressupost que ara conduirà cap al Pla de viabilitat. Hi ha voluntat i intenció de millora.
⇒ Donar compte de l'informe sobre el període mig de pagaments corresponent al període 2022/3T
⇒ Donar compte de l'informe sobre morositat previst a l'article 4 de la Llei 15/2010, de 5 de juliol, corresponent al període 2022/3T
El regidor d'Hisenda explica que l'Ajuntament paga els seus proveïdors en una mitjana d'11,86 dies. Dels últims 8 anys, aquesta és la xifra més bona. A banda, aquest tercer trimetre ha estat el més baix de l'any. És una tònica de millora que és mèrit de la bona feina d'Intervenció.
⇒ Resolució reclamacions i aprovació definitiva modificacions OF 2023 E
S'han presentat al·legacions a les Ordenances fiscals i aquestes han estat resoltes. Per això ara es porta al plenari l'aprovació definitiva de les Ordenances Fiscals que entraran en aplicació l'1 de gener de 2023.
El regidor d'Hisenda explica que la formació política Junts x CANET ha presentat 3 al·legacions, que s'han desestimat. Una era la bonificació per a famílies nombroses amb criteris de renda, la segona era sobre la bonificació per a la instal·lació de plaques fotovoltàiques demanant augmentar el termini de bonificació de 3 a 5 anys i la tercera era al·legació de recàrrec per habitatges permanentment desocupats dels grans tenidors. Xirau diu que no es desestima per ser al·legacions que no siguin legals, sinó que es fa per qüestions bàsicament tècniques i de temps per desenvolupar-les.
Intervé el regidor de Junts x CANET lamenta que no s'acceptin perquè són greuges comparatius i són justes. Explica que el Govern de la Generalitat ha incorporat una mesura en el sentit de la darrera al·legació.
Respon el regidor Xirau dient que es va debatre àmpliament en anterior sessió del Ple i com ja va dir la regidora Raquel Serra (SOM CANET), el que el Govern no vol fer és aprovar coses que després no es poden complir.
Intervé el regidor Miguel Borrego que recorda que a l'aprovació provisional ja es va dir que hi ha dos informes, un de Secretaria i un d'Intervenció, que informen negativament en dos punts de l'Ordenança 30, reguladora de la prestació de serveis en edificis de propietat municipal. En aquell moment, el PSC va explicar el seu vot en contra basant-se en aquests dos informes, perquè passava el mateix que ja havia passat l'any anterior. No s'ajusta a la llei, sobretot a l'hora de valorar quan es dona una bonificació o excempció en l'ús dels edificis. No s'ajusta a dret i per això no poden votar favorablement tampoc ara.
Demana la paraula el portaveu d'ERC, Lluís Llovet. Fa esment a l'al·legació sobre els pisos desocupats. Diu que la seva formació política hi està d'acord però com ja han dit en altres ocasions, Canet no té recursos per fer tot el seguiment del sistema de pisos desocupats i fer totes les tramitacions i ha de ser un estament superior qui apliqui aquestes mesures.
Per al·lusions, el regidor Massagué intervé demanant al regidor Llovet si els pot fer arribar, com va dir-los quan van debatre aquest punt amb anterioritat, les dades que va dir que tenia i l'estudi sobre els pisos desocupats a Canet.
Llovet respon que hi ha dades perquè amb els tècnics locals han estudiat altres ajuntaments i han vist que aquest seguiment només el poden fer grans ajuntaments amb recursos.
Les Ordenances Fiscals s'aproven definitivament per 11 vots a favor (ERC, CI, SOM CANET i Primàries), 3 en contra (PSC) i 3 abstencions (Junts x CANET, CUP i Canet i TU). Podeu consultar-les a l'apartat de Normativa Local.
Recursos Humans i Organització Aprovació d'hores d'adequació operativa de gener a agost de 2022
Ho explica la regidora de Recursos Humans, Àngels Isart (CI). A partir de la reunió de la Mesa General de Negociació, formada pel Govern i els representants sindicals, es va acordar crear un complement per a la Policia, anomenat d'adequació operativa, que no va ser aprovat pel Ple. Malgrat això, aquest sistema s'ha estat implementant des de gener de 2022. S'han requerit informes a la Policia Local i es poden veure allà les hores que s'han destinat per aquest concepte. També hi consten totes les hores extraordinàries que han fet els membres de la Policia Local per cobrir diferents actes. Des de Recursos Humans, hi ha discrepàncies amb aquestes darrerres i no s'ha justificat el seu pagament. L'acord de matèries comunes dels treballadors públics, a l'apartat de la sectorial de la Policia Local, es regula el preu de serveis extraordinaris de sergent, caporal i agent, sense establir la de l'inspector, que no seran retribuïdes, sinó compensades. Per tant, s'han de retribuir com a hores extraordinàries, les realitzades com a adequació operativa entre els mesos de gener i juliol, per un import de 12.872,54 euros. Hi ha una omissió de la funció interventora, perquè s'han de vincular a un reconeixement extrajudicial de crèdit, és a dir, un procediment que deriva de compromisos de despesa. Sempre presuposant bona fe, es podran exigir responsabilitats per haver realitzat despeses sense consignació pressupostària. Quan es produeix omissió de la funció interventora s'està reconeixent que el procediment s'ha dut a terme sense la fiscalització d'aquest òrgan municipal. La Intervenció paralitza l'expedient i per poder-se pagar, cal l'acord de Ple, que és el que es porta a votació avui.
Només demanen la paraula els grups de Junts x CANET i el PSC. Josep A. Massagué diu que el seu vot serà en contra perquè estan parlant de despeses que han estat indegudes ja que s'han fet sense seguir el procediment correcte. I més sabent que aprovant l'omissió de la funció interventora, es pot incórrer en delicte penal.
Per la seva banda, la regidora socialista Marian Gómez, recollint la intervenció d'Àngels Isart, vol que consti en acta el fet que s'han detectan infraccions de l'ordenament jurídic, a més de la pròpia omissió del tràmit que correspon a la funció interventora. L'acte que s'està fent avui pot ser qualificat de nul, d'acord amb la Llei. Parlem d'infracció administrativa molt greu en matèria de gestió econòmica i pressupostària. Per tot això, el seu grup també votarà en contra.
L'acord s'aprova per 10 vots a favor (ERC, CI i SOM CANET), 6 vots en contra (PSC, Junts x CANET, Primàries i CANET i TU) i 1 abstenció del regidor de la CUP AMUNT.
Aprovació de l’abonament d’imports retroactius del plus de jornada partida per a la Policia Local, de gener a agost de 2022
De nou, es demana la convalidació de l'omissió de la funció interventora. Es demana que s'aprovi la despesa de 5.927,54 euros que és un plus de jornada partida realitzada pels efectius de la Policia Local en el període 1 de gener - 4 de setembre de 2022, mitjançant el procediment extrajudicial de crèdit.
Ho explica també la regidora Àngels Isart, que fa referència al Ple extraordinari de 6 de setembre, en el qual es va aprovar la creació d'un servei de proximitat i OAC de la Policia Local, amb torns i un plus econòmics per fer jornada partida. I es va aprovar amb efectes a 1 de gener de 2022. Això vol dir que aquesta jornada partida es va començar a fer al gener de 2022, tot i que no es va aprovar fins al setembre. A l'expedient sobre aquest assumpte, hi ha els informes del cap de la Policia Local on es detalla el servei i els efectius que hi han participat. Per tant, el plus amb endarreriments que se'ls pagarà serà de 5.927,54 euros. La regidora fa constar que en el període que es proposa retribuir la jornada partida, no hi havia cap sistema de control horari. Per tant, es remeten al que diuen els informes del cap de la Policia. Tot i que la Policia té un programa (DRAG), que també utilitzen com a control horari. Reitera, com a l'anterior punt, que es produeix una omissió de la funció interventora.
Al torn d'intervencions dels portaveus, Gemma Bosch (Canet i TU), manifesta que aquest plus, que es va aprovar al Ple extraordinari del 6 de setembre, tenia un informe desfavorable de la tècnica de Recursos Humans, perquè era un complement que no s'ajustava a la legalitat i demana que es faci una reflexió sobre aquests punts que es porten a aprovació i que són fets consumats, retribuint salaris que no estaven aprovats però que s'han anat pagant. Això posa en un risc legal a l'Ajuntament, que hauria de retornar els imports si s'impugnés.
El regidor Josep A. Massagué torna a dir que votaran en contra, ja que no es poden aprovar despeses que han estat fetes sense procediment i encara menys sabent que aprovant i convalidant la funció interventora (és a dir, assumint els electes l'aprovació de la despesa), pot tenir conseqüències legals. A més a més, aquest plus per fer una jornada partida, no s'ajusta a dret, com posen de manifest els informes de Secretaria i Intervenció presentats al setembre, quan es va aprovar la Valoració dels llocs de treball.
La regidora Marian Gómez, explica el detall d'aquests horaris. Hi ha setmana de matí (de 7.45 a 16.45 mentre hi ha escola i de 6.00 a 15.00 en període no escolar amb una hora per dinar), setmana de tarda (de 14.00 a 22.00 hores. Aquí no hi ha jornada partida) i setmana de festa. A l'expedient consta que es farà en un futur i això ja s'ha fet durant mesos. També es demana com és que no hi ha hagut control horari d'entrada i sortida, si es pot fer a través del programa DRAG. Per acabar, aquest punt s'ha tramitat sense estar sotmès a l'exercici de la funció interventora, com també ha dit la regidora i reconeixen defectes a l'expedient. Parlen de despeses compromeses indegudament. Diu que el Govern "està trucant" a la porta del Tribunal de Comptes i ells no volen ser còmplices.
Aquest punt el torna a votar favorablement el Govern municipal (ERC, CI i SOM CANET), 6 electes ho fan de nou en contra (PSC, Junts x CANET, Primàries i Canet i TU) i s'absté de nou el regidor de la CUP AMUNT.
Aprovació modificació parcial de la relació de llocs de treball i adequacions singulars
S'aprova la modificació i l'adequació singular d'alguns llocs de treball. La regidora de Recursos Humans explica que al setembre es va aprovar la Valoració de tots els llocs (és a dir, d'acord amb un barem de punts, es determina quin ha de ser el Complement Específic que hauria de cobrar cada lloc de treball) i l'adequació singular de 10 llocs de treball (que vol dir que aquests 10 llocs són els escollits per percebre la quantitat econòmica que els correspon d'acord amb la valoració). La resta de llocs de treball, s'hauran d'anar esperant que hi hagi diners per poder anar cobrant el que els correspon. Ara, com explica la regidora, hi ha diners per poder regularitzar 3 nous llocs de treball. No es un augment lineal, sinó que es fa singularment a tres únics llocs de treball.
No intervé cap portaveu.
Es vota favorablement amb els vots d'ERC, CI, SOM Canet, Junts x Canet i Primàries. S'abstenen els electes del PSC, la CUP i CANET i TU.
secretaria
Incoació de procediment d'imposició de penalitats - infracció molt greu clàusula 51.2o
Incoació de procediment d'imposició de penalitats - infracció molt greu clàusula 51.2c
S'imposen penalitats per incompliment a la UTE (Unió temporal d'empreses) Guingueta passeig Marítim.
Ho explica el regidor de Platges, Josep Tenas (ERC). Les infraccions són, s'una banda per superar el límit acústic i de l'altra perquè durant un temps van fer activitats diferents a les autoritzades i una activitat considerada extraordinària. Hi va haver una denúncia i s'ha comprovat que han incomplert el contracte. Per això se'ls imposa una sanció de 1.824 euros per la primera indracció i uns 14.000 euros per la segona infracció.
Com que el regidor ha explicat els dos punts del Ple conjuntament, la crònica de les intervencions la fem també conjunta.
El regidor Jordi Castellà intervé per dir que està d'acord amb les sancions, si s'incompleix. I que encara hauria de ser superior, per l'incompliment dut a terme.
El regidor Andreu Graupera (CUP AMUNT) també intervé, per recordar que des de l'inici havien proposat altres alternatives a aquesta concessió, però que el Ple les va rebutjar. S'han decantat per un tema recaptatori ja que són 10 anys de concessió. Després de 7 sancions molt greus del 18 de juny fins al 19 d'agost, la sanció que se'ls imposa la considera insuficient.
La regidora Marian Gómez demana que se li aclareixin dubtes sobre la quantitat a pagar i el temps que se li aplica. També vol fer observar el fet que es parla d'una activitat privada amb música que no suposaria un incompliment per activitat extraordinària, com consta a l'expedient. Es queixa de l'arbitrarietrat del Govern en alguns establiments com aquest i com el Pub Olass (que entenem que ha rebut també sancions). Demana les actes policials.
El regidor Tenas diu que la sanció primera és pel limitador acústic que no el tenien connectat i no feia el servei que calia. Ara ja el tenen i per tant no se'ls sancionarà més per aquest concepte.
L'alcaldessa respon sobre l'arbitrarietat que esmenta la regidora Gómez. Diu que ella té plena confiança amb els tècnics que fan els informes. Que encara que ella signi totes les multes de tot el poble, com a alcaldessa no és qui posa les multes arbitràriament a qualsevol negoci del poble. Al contrari, manifesta que ella prové de la branca de la restauració i que ha patit molts anys tota aquesta problemàtica. Per tant, no la poden acusar d'arbitrarietat.
La regidora Gómez demana rèplica. L'alcaldesa li atorga, però recordant-li que té un minut de temps. Gómez respon al regidor Tenas que a l'informe de la Policia no queda palès que sigui activitat extraordinària. I a la senyora alcaldessa li respon que els Decrets d'Alcaldia els signa l'alcaldessa i que es manté amb el que s'està fent amb el Pub Olass, que el considera un acte d'arbitrarietat.
L'alcaldessa respon que sembla omnipotent, però que els tècnics de la casa saben molt bé el que s'ha de fer. Que tot es fa sobre justícia.
La regidora Gómez i els regidors Graupera i Castellà discuteixen sobre els imports de les sancions i la gravetat dels incompliments. La primera considera que és una sanció abusiva i que a més a més es va tardar molt a respondre les seves sol·licituds de poder fer les activitats i els dos regidors coincideixen i insisteixen en el fet que s'ha incomplert la normativa i de forma continuada. Si s'ha perjudicat el descans del veïns, l'Ajuntament ha de ser diligent i fer complir la normativa. Marian Gómez demana intervenir de nou per al·lusions però la sra. Alcaldessa no li ho permet, d'acord amb la normativa del ROM.
El regidor Llovet intervé explicant que hi va haver reunions amb l'empresa perquè demanaven coses que al contracte ja quedava clar que no es podia fer, com ara fer un canvi a la UTE amb la qual es van presentar. Això no ho poden fer fins transcorreguts dos anys de la signatura de la concessió.
Els dos punts queden aprovats amb el mateix resultat: 13 vots a favor (ERC, CI, SOM CANET, Junts x CANET, Primàries i Canet i TU), 3 en contra (PSC) i l'abstenció de la CUP AMUNT.
Aprovació autorització cessió concessió mòdul de serveis del passeig Marítim
El mòdul és la mateixa Guingueta del passeig Marítim tractada als punts anteriors. Ho explica el regidor Josep Tenas. Se'ls ha autoritzat fer un canvi i de ser una Unió Temporal d'Empreses, es passarà a Societat Limitada, ja que han passat els dos anys des de la signatura del contracte.
Intervé Andreu Graupera per comentar el dubte que tenen sobre si es tracta del fet que l'empresa que va signar originàriament ara ho cedeix a una altra.
Li responen que sí, que és això.
Josep A. Massagué també manifesta el mateix dubte, sobre si és un canvi de nom i prou. Josep Tenas li respon que el canvi és d'UTE a SL. Per tant no només canvia el nom. Hi havia un nùmero de socis que ara s'incrementa.
S'aprova el canvi per 16 vots a favor i l'abstenció del regidor de la CUP AMUNT.
Urbanisme Rectificació error material a les clàusules que han de regir la concessió de domini d'un espai dins el TMC per ubicar-hi un transformador elèctric de mitja tensió
El regidor Lluís Llovet explica que el punt fa referència a l'estació transformadora de l'Odèon i en general de tots els equipaments que sempre s'han de negociar amb la companyia EDistribución Redes Digitales. Aquesta és una problemàtica continuada i per això s'ha fet una reunió entre els Serveis jurídics municipals i els caps de l'empresa, per tal de resoldre quin era el problema que tenia l'empresa amb la concessió i perquè no feien els passos que els tocava al respecte. Des de l'empresa van demanar una rectificació del redactat per igualar-ho amb el que tenen en general a la resta de llocs. Fent doncs un canvi en l'articulat del punt número 6, l'empresa va dir a l'Ajuntament que es podria tirar endavant el procés que feia un any que s'està lluitant per tancar.
El regidor Graupera reitera el que ja ha dit en moltes ocasions, que són els dubtes que els genera la relació amb aquestes companyies. Del que es desprèn en aquest punt concret, s'entén que l'empresa ara, amb el canvi d'articulat anirà més ràpid que com estava redactat abans. Això deixa fora els tècnics de l'Ajuntament que hi han estat treballant i redactant tot aquest temps. Li sona a excusa de l'empresa i li sembla lamentable.
El regidor Llovet afirma que és una mica "kafkià" però és com ho diu el regidor de la CUP. L'empresa no deixa de pagar el que li corresponia, però vol que es canvïi l'articulat per unificar criteris amb altres serveis municipals on actuen.
Intervé el regidor Miguel Borrego per demanar si es pot concretar quina afectació té aquest article i que s'expliqui quin és el tema de fons.
Llovet respon que abans es considerava que es feia una "cessió d'ús del local" i ara han demanat que consti com a "ocupació del domini públic". Que aquesta és l'única diferència.
Aquest punt s'aprova per 16 vots a favor i l'abstenció del regidor de la CUP AMUNT.
Medi AmbientAprovació de l'addenda de pròrroga del conveni amb el Consell Comarcal del Maresme en matèria de recollida, atenció i acollida d'animals domèstics
Ho explica el regidor de Medi Ambient, Josep M. Masvidal (Canetencs Independents). Té a veure amb el conveni de delegació de competències en matèria de recollida, atenció i acollida dels animals domèstics abandonats, que du a terme el Consell Comarcat a través del CAAD Maresme. És un conveni aprovat al novembre de 2018 i acabava ara al desembre de 2022. El que es proposa al Ple és una addenda de pròrroga que és continuista amb el que hi havia fins ara. Tot i així, des del Consell Comarcal s'està treballant en una nova licitació del servei. Per tant, si es du a terme un nou conveni, quedarà sense efecte el vigent i l'Ajuntament podrà acollir-se al nou.
L'import que paga l'Ajuntament per aquest servei és manté com als anys anteriors i és de 20.112,03 euros.
Al torn d'intervencions, el regidor de Primàries Canet es manifesta a favor de la gatera municipal i per tant, ja avança que no pot votar favorablement. En el que respecta als felins, a Canet hi ha una associació que fa una bona tasca, molt lloable perquè és altruista i Primàries Canet els fa doncs, confiança.
La portaveu del PSC intervé per demanar al regidor de Medi Ambient la Memòria de liquidació, ja que no han sabut trobar-la en la documentació relacionada amb aquest expedient. Explica que els 20.112 euros són una estimació que es fa cada any i en funció del servei prestat es fa la liquidació corresponent. Per una qüestió informativa, demana si és possible tenir la Memòria d'aquest darrer any. D'altra banda, trasllada un dubte que li han fet arribar sobre si es paga una quota per recollida, s'emportin o no l'animal.
Respon el regidor de Medi Ambient dient que li farà arribar el que demanen, perquè no té ara mateix les dades.
L'addenda de pròrroga del conveni s'aprova per 14 vots a favor (ERC, CI, PSC, SOM CANET i CANET i TU), 1 vot en contra de Primàries Canet i dues abstencions (Junts x CANET i CUP AMUNT).
Aprovació de l'addenda de modificació del conveni de delegació de competències de la Deixalleria al Consell Comarcal l'any 2019
Explica el punt de nou el regidor Josep M. Masvidal. Quan es modifica el conveni sempre s'ha de fer una addenda. En aquest cas, es va comprar una retroexcavadora i es va fer una addenda que va passar al Consell Comarcal. El Consell Comarcal hi va detectar un error material i la va retornar a l'Ajuntament perquè es rectifiqués. Per això ara s'ha de tornar a portar a aprovació del Ple.
En aquest punt no hi ha intervencions i s'aprova directament per 15 vots a favor i 2 abstencions (Junts x CANET i CUP AMUNT)
Aprovació de l'addenda de pròrroga del conveni de delegació de competències de l'Ajuntament de Canet de Mar a favor del Consell Comarcal del Maresme, per a la prestació del servei de deixalleria
De nou ho explica el regidor de Medi Ambient. És una renovació del conveni que hi ha amb el Consell Comarcal a qui s'ha delegat la competència d'aquest servei municipal. És un conveni signat el 30 de gener de 2019 que tenia una durada de 4 anys. Es poden fer pròrrogues de forma anual fins a un màxim de 4 anys, mitjançant addenda com la que ara es porta a aprovació del Ple, que serà vigent des de l'1 de febrer de 2023 fins al 31 de gener de 2024.
Només intervé el regidor Jordi Castellà que diu que hi votaran a favor perquè el servei de deixalleria està funcionant molt bé.
L'addenda s'aprova per 12 vots a favor (ERC, CI, SOM CANET, Primàries i CANET i TU) i 5 abstencions (PSC, Junts x CANET i CUP AMUNT)
En aquest moment del Ple, es produeix una avaria al sistema de so dels micròfons que deixa inoperatiu el micròfon de la sra. Alcaldessa, que és qui dona pas a la resta. En un primer moment es mira de solucionar-ho, però el Ple s'ha de suspendre per intentar solventar-ho. Finalment se soluciona i el ple es pot reprendre, mitja hora després de l'aturada forçosa.
acció social i ciutadania
Aprovació del conveni de col·laboració entre el Consell Comarcal del Maresme i l'Ajuntament de Canet de Mar per a la coordinació i la cooperació en matèria de Serveis Socials i altres programes relatius al benestar social pels anys 2022-2025
Un conveni que explica la regidora d'Acció Social, Àngels Isart. Afecta, entre d'altres, als programes d'equip bàsic d'atenció social, ajut d'urgència, altres subministraments bàsics, servei domiciliari, atenció i dependència, residència temporal, intervenció socioeducativa per a infants i adolescents, equip d'atenció a la infància i l'adolescència, servei d'atenció a família extensa i servei de transport adaptat. L'import previst que es destinarà al conveni és de 100.709,59 euros.
No hi ha intervencions. S'aprova per 15 vots a favor i les abstencions d'Andreu Graupera i Gemma Bosch.
Alcaldia
Aprovació del conveni de col·laboració entre el Consell Comarcal del Maresme i l'Ajuntament de Canet de Mar per promoure el desplegament de les polítiques locals de joventut en el marc del que estableix la fitxa 43 del Contracte programa 2022-2025 per a la coordinació, la cooperació i la col·laboració entre el Departament de Drets Socials i el Consell Comarcal del Maresme en matèria de serveis socials i altres programes relatius al benestar social.
Ho explica la regidora de Joventut, M.Assumpta Revoltós (ERC). L'Ajuntament rebrà 20.000 euros repartits en 4 anys per al desplegament de les polítiques locals de joventut, enfocat principalment en la implementació del Servei de dinamització juvenil de La Masoveria. És el primer cop que l'Ajuntament pot optar a aquest recurs.
Intervé el regidor Andreu Graupera que diu que el conveni va lligat a tenir un Pla Local de Joventut, que s'hi està treballant però encara no el tenim en marxa. Ara se li ha aclarit que és per 4 anys. No entén que al projecte del Pressupost de 2023 hi ha 34.000 euros per a la Dinamització i si es llegeien les bases de la prestació del suport, l'Ajuntament pot rebre fins al 90%. Per tant rebre al 2023 poc més de 4.000 euros és molt insuficient. D'altra banda, han sabut que aquest desembre de 2022 s'acaba el contracte amb l'empresa que gestiona La Masoveria. Llavors demanen com es gestionarà, si haurà nova licitació o què es farà. Acaba posant d'exemple municipis veïns més petits que han ampliat plantilla en Joventut i es lamenta que no es faci a Canet.
Jordi Castellà també es mostra d'acord a potenciar i donar opcions al jovent, perquè són el futur. Tant educació de lleure, com educació en valors. Demanen que això és tingui molt en compte.
Marian Gómez demana si s'ha signat ja o encara no, perquè a l'addenda posa que serà vigent a partir de la signatura i fins al desembre de 2025. Si no s'ha signat, hi ha consignació de 4.500 euros per al 2022 i s'està a punt d'acabar l'any. Demana si es gastaran ara o es podran afegir als de l'any que ve.
Respon la Regidora de Joventut. Explica que l'Ajuntament es va posar en contacte amb el Consell Comarcal i ho han gestionat com els han anat guiant. S'ha decidit destinar-ho a la dinamització perquè és l'àmbit on es treballa més intensament. El Pla Local de Joventut està acabat. Es portarà a la Junta de Govern Local perquè s'aprovi i després al Ple. Pel que fa al contracte de dinamització, ara La Masoveria està d'obres. S'espera que a mitjan febrer, les obres estiguin i el contracte també estigui operatiu. Aquest contracte s'han ampliat amb l'ajuda d'un nou monitor. Però el pressupost és el que és, hi ha retallades a totes les àrees i es pot fer més gràcies a l'ajut de la feina transversal d'altres àrees. I respecte a la signatura, sí que està signat ja, tot i que avui es porta a aprovació.
El conveni s'aprova per 16 vots a favor i l'abstenció del regidor de la CUP AMUNT.
Implementació del sistema audiovisual denominat videoactes per a l'elaboració i la gestió de les actes de les sessions de la Comissió Informativa General de l'Ajuntament de Canet de Mar
La regidora de Noves Tecnologies, Raquel Serra (SOM CANET) explica que el sistema de vídeoacta es va contractar al 2020 però no es va poder començar a implementar fins al 2021, amb la tornada als plens presencials. Els avantatges són que els plens es graven i es poden veure tal qual, sense transcripció. Així es deslliura a Secretaria, perquè la transcripció era una feina molt laboriosa. Els inconvenients, com ha passat avui, és que és una eina tecnològica que si funciona tot va bé, però si falla, s'han de fer recessos per solucionar-ho. Serra fa una broma sobre el que han pogut fer els electes durant el recés, que podeu seguir a la vídeoacta ja que, com ha dit la regidora, tot queda gravat.
Serra explica que, quan hi ha intervencions que els electes demanen que constin en acta, l'opció era que algú de Secretaria estigués present a les comissions informatives generals. L'altra opció era utilitzar el sistema de vídeoacta també per enregistrar les sessions de les comissions informatives. I s'ha triat aquesta opció.
Intervé el regidor Graupera per dir que és un tema consensuat i per tant hi votarà a favor.
El regidor Massagué adverteix que les sessions informatives no són públiques, com si ho és el Ple. Això s'ha de dir, perquè s'enregistran però no és publicaran.
Fer servir el sistema de vídeoacta per enregistrar les sessions de la Comissió Informativa general, s'aprova per unanimitat.
Nomenament representant del grup municipal de Primàries Canet de Mar al Consell Municipal de Promoció Econòmica i al Consell Municipal de Cooperació
Ramon Sau Martínez serà el nou representant d'aquesta formació política als consells municipals.
S'aprova per unanimitat.
Proposta aprovació xifra població a 01.01.2022
Es tracta d'un tràmit administratiu, necessari per a l'actualització de les xifres de població. El nombre d'habitants a data 1 de gener de 2022 és de 14.845 habitants.
S'aprova per unanimitat.
Moció del grup municipal Primàries Canet de Mar per instar el Govern de la Generalitat a augmentar el nombre de metges i d'inversió pública en l'atenció primària, davant de la situació de col·lapse que patim als CAP
El regidor Jordi Castellà recorda la importància dels caps als municipis. A Canet es fan més de 100mil atencions. Cada metge fa entre 40 i 60 atencions de mitjana. Llegeix la moció que presenta la seva formació perquè s'insti al Govern de la Generalitat perquè millori les condicions i prestacions d'aquest servei.
Intervé Gemma Bosch, que votarà a favor. Apunta que en una trobada amb personal del CatSalut els van exposar el fet que ara vindrà una tongada molt gran de jubilacions i no hi ha relleu. Proposa per exemple, que s'afegeixi que amplïin les places universitàries per estudiar Medicina.
El regidor Graupera també s'hi afegeix i valora la iniciativa de forma positiva.
Josep A. Massagué també li dona suport.
Josep M. Masvidal, en nom del Govern municipal, manifesta que tot el que siguin millores, malgrat no tenir competències a nivell municipal en aquest àmbit. Apunta que Canet és àrea bàsica de salut i que atén també els habitants de Sant Pol de Mar, Sant Cebrià de Vallalta i Sant Iscle de Vallalta. Per això les dades que ha facilitat el sr. Castellà són de les 4 poblacions, no només de Canet.
La Moció queda aprovada per unanimitat.
punts d'urgència
En aquesta sessió hi ha de nou punts que no han entrat a l'ordre del dia i que s'inclouen al Ple com a "punts d'urgència". Cada punt primer s'ha votar perquè es pugui incloure i després es passen a debatre.
Adjudicació del contracte de subministrament i instal·lació d'escenotècnia per al Teatre Odèon de Canet de Mar, finançat parcialment pel Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència de la Unió Europea NEXT GENERATION.
Explica aquest punt sobre el contracte de l'escenotècnia de la Sala Odèon del TMC, el regidor Lluís Llovet. És l'aprovació definitiva d'aquest contracte i es refereix a la il·luminació, el so, el cortinatge, els dos projectors, pantalla, taula de so que anirà al fons de la sala i de tot l'equipament relacionat. Es porta a aprovació del plenari perquè el projecte Odèon ha anat passant pel Ple en totes les seves fases. És un bon avanç, ja que es temia que pogués quedar desert. No ha estat així i entrem ja a la darrera fase per poder tenir un teatre municipal amb totes les condicions necessàries per al seu funcionament.
S'ha adjudicat a l'empresa BTM Sound, s.l. per un import de 876.155,70 euros, que compta amb una part subvencionada de 352.000 euros per la Diputació de Barcelona i 200.000 euros més que Cultura va aconseguir també a través del fons Next Generation. De les arques muncicipals es posaran al voltant de 325.000 euros.
Intervé Gemma Bosch per dir que els havia sorprès que només hi hagués un únic licitador i que la manca de subministraments és un risc. Demana si s'ha previst d'alguna manera que això no passi.
Llovet diu que al contracte s'han donat 5 mesos per poder-lo resoldre, però la idea és que es pugui fer amb molt menys temps. Es podria fer en 3 mesos. S'ha allargat per no posar penalitat a una empresa que no té culpa si no arriba el subministrament.
El regidor Graupera manifesta que s'abstindrà perquè els ha mancat debat polític a nivell intern. Amb certa ironia i fent referència al problema amb l'estació transformadora, el regidor diu que tindrem tota l'escenotècnia, però no és podrà provar perquè no tenim llum.
Llovet recorda que en aquest mateix Ple s'ha aprovat la modificació necessària per poder aprovar la instal·lació transformadora i espera que no falli res.
El regidor Josep M. Masvidal intervé per puntualitzar que amb el provisional d'obra es podria provar l'escenotècnia. El que no es podria provar és la climatització de l'espai, ja que requereix molta potència elèctrica per funcionar.
L'adjudicació del contracte s'aprova per 16 vots a favor i l'abstenció del regidor de la CUP AMUNT.
Aprovació inicial del projecte bàsic i executiu per a la reforma i ampliació de l'edifici existent a la riera Gavarra, 38 de Canet de Mar.
El regidor Llovet explica que aquest projecte s'hauria aprovat a través de Junta de Govern Local, però com que el pressupost 2023 no està vigent, per poder aprovar tot el projecte s'ha de sotmetre a aprovació del plenari.
Es tracta d'un projecte bàsic que ha encarregat l'Ajuntament a un arquitecte per dur a terme l'obra de reforma i ampliació de l'edifici novegut com la "caseta del conserge", que la Diputació cedeix a l'Ajuntament. El cost de l'obra és de 362.897 euros. El Govern decideix posar els Serveis Socials en un espai cèntric, a prop del CAP i l'arranjarà completament. Són tres plantes, s'hi posarà un ascensor i es farà tota la instal·lació adequada perquè sigui equipament públic obert a la població. És una bona solució que ens permet acostar al centre aquest servei tan necessari per a la gent gran.
Intervé el regidor de Primàries Canet, que s'hi mostra absolutament a favor. L'Ajuntament guanya una propietat, la reforma i a més a més s'estalvia el lloguer que pagava fins ara. Només lamenta que el Govern va cedir un despatxet a Vil·la Flora per a l'oposició i que se'ls va treure per destinar a altres usos. Després se'ls va dir que podrien disposar d'aquesta caseta del conserge i ara tampoc serà així. Reclama doncs, un lloc per als grups de l'oposició.
El regidor de Junts x CANET anticipa que el seu grup hi votarà en contra. En primer lloc perquè no és cert que l'Ajuntament hagi decidit traslladar Serveis Socials, sinó que s'hi ha vist obligat perquè on estan és de la Residència Guillem Mas i l'Ajuntament ho ha d'abandonar. Al sr. Castellà li diu que no guanyem res, perquè l'edifici és de la Diputació. Canet té edificis que reclamen un arranjament i servirien bé, però en canvi es tria aquest que no és municipal. Primer es va dir que seria un espai per a entitats, després va servir de punt de vacunació, s'hi fa activitat formativa i finalment s'arreglarà per ubicar-hi Serveis Socials. Creu que és un pressupost de reforma molt elevat. Demana si es buscarà algun espai per a Creu Roja, que també han de marxar d'on estat i fan feina social.
La portaveu del PSC es manifesta en la mateixa línia que el regidor de Junts x CANET. No entén com s'inverteixen gairebé 300mil euros en un edifici que és de la Diputació. Es podrien haver destinat a alguna propietat de l'Ajuntament o a netejar i dignificar el patrimoni local. Recorda que a l'etapa com a alcalde de Jesús Marín, es van aconseguir 180mil euros per reformar l'edifici de Can Pinyol, però l'equip de Govern actual va decidir destinar aquests diners a la teulada de la Plaça Mercat i a la mateixa casa del conserge. Si se suma, són gairebé 400mil euros que es podrien haver invertit a Can Pinyol, que és de l'Ajuntament, és un BCIL (Bé Cultural d'Interès Local), i que ara precisament fa uns dies, la sra. Alcaldessa i el tinent d'alcalde Llovet van demanar al diputat que va visitar Canet diners precisament per rehabilitat-lo.
Destaca també que Serveis Socials al centre del poble potser no es tan encertat i no se n'ha de fer lloança, ja que moltes persones que en fan ús, ho fan obligades per la necessitat i no els agrada estar tan exposades.
Respon el regidor Llovet primer a aquesta darrera apreciació. Diu que la visió que tenen algunes persones dels serveis socials és molt difusa, antiga i anacrònica. Hi ha moltíssima gent que els fa servir i per moltes altres qüestions i no necessàriament s'han d'amagar per fer-ho. L'espai que s'ha triat és aquest perquè ens el deixen a llarg termini i es pot fer la inversió pertinent. La resta d'edificis tenen una inversió massa elevada, alguns de fins a un milió d'euros. El Govern, un cop hi ha els projectes, segueixen buscant subvencions per tal de reduir els costos de l'obra. El preu no el posa el regidor sinó que ho fan els arquitectes. Són preus públics. Es refereix al moment en què es van instal·lar on estan ara acusant l'alcalde d'aleshores d'haver-hi invertit molts diners quan les instal·lacions tampoc eren de l'Ajuntament. És cert que ara és la Residència Guillem Mas qui ens diu que hem de marxar, però qui decideix on anem és l'actual Govern municipal. I han decidit que el millor lloc per anar és aquest on aniran ara.
Demana la paraula el regidor de Cultura, Pere Xirau. Esmenta, sense voler fer una comparació, l'edifici de l'antiga Biblioteca, al passeig de la Misericòrdia, avui Escola de Música. Es va fer al seu moment, amb una subvenció de la pròpia Diputació, que n'és la propietària, tota la reforma de la planta de dalt. Vindria a ser un exemple com el que ara es refereix aquí. La Diputació de Barcelona té una quantitat molt gran d'edificis patrimonials que li suposen un problema de manteniment. En la mesura que els cedeix, els ajuntaments poden amb tota tranquil·litat disposar-ne. Hi guanya tothom.
Al torn de rèplica el regidor Massagué demana si s'ha de demanar permís per fer les obres i si s'ha de comunicar a Patrimoni. La regidora Gómez replica que si en els darrers 8 anys no s'hagués deixat fer malbé l'edifici de Can Pinyol, no valdria ara un milió d'euros rehabilitar-lo. I respecte a l'acusació ímplicita que ha fet el sr Llovet acusant l'alcalde Joaquim Mas de gastar "una pasterada", li demana si sap d'on van sortir els diners de les obres.
Llovet els respon a tots dos. Al primer li diu que el projecte es el que té l'Ajuntament. S'ha parlat amb Diputació i s'hi està en sintonia. A Gómez li diu que a la Guillem Mas passa com amb tots els edificis, que quan més diners aconsegueixes més obra pots fer. Li llista els darrers projectes d'obres que han fet des de l'Ajuntament. Diu que el seu Govern ha aconseguit molt diners externs. Però el que es va gastar aleshores a la Guillem Mas o on avui hi ha l'Escola de Música, eren molts diners i en edificis que no eren de l'Ajuntament.
L'alcaldessa també intervé. Ho fa per dir que a l'edifici de Can Pinyol quan van entrar a Govern van intervenir-hi perquè hi havia molts problemes de filtració d'aigua. I que per tant no el van deixar podrir.
Demana la paraula la regidora Rosabel Madrid (ERC), respon al sr. Castellà per dir-li que el fet que es donin tants usos demostra com n'és de polivalent el Govern. Es volia un espai d'entitats. La pandèmia va obligar-los a cedir l'espai per a vacunació. Es van adaptar i així es va fer. Després s'ha vist que hi poden anar Serveis Socials i també s'hi adapten. Però mentrestant no s'ha deixat el local buit i per això s'hi han fet formacions de la UNED i del Consell Comarcal. Vol afegir que el que fan és adaptar-se, compartir i buscar solucions en tot moment. Si l'oposició necessita un espai, es trobarà. S'aposta per compartir. Respecte a Can Pinyol, es van buscar alternatives, subvencions. Van pensar que era perfecte per Educació, Joventut, Formació ... però no ha pogut ser. Però se seguirà treballant. Esmenta el local de l'avinguda Maresme, que es pintarà i s'arreglarà. I també el de la plaça 11 de Setembre. A Vil·la Flora hi ha espais també. Busquen tots els recursos possibles. L'espai on inicialment anaven els grups de l'oposició, ara és pel SAAD, el Servei d'Atenció domiciliària. S'han hagut d'adaptar. Però si necessiten un lloc es buscarà i es trobarà.
El projecte s'aprova per 11 vots a favor (ERC, CI, SOM CANET i Primàries), 1 en contra (Junts x CANET) i 5 abstencions (PSC, CUP i CANET i TU).
Ratificació de l'acord de Ple de data 6/09/2022 d'Aprovació dels llocs de treball i estudi retributiu de la Policia Local
Els delegats sindicals de la Policia Local d'UGT i CCOO han presentat sol·licitud al Registre General de l'Ajuntament perquè es ratifiqui l'acord del Ple del 6 de setembre relatiu a la Valoració dels Llocs de Treball (VLT) i l'estudi retributiu del membres del cos de la Policia Local. També l'adequació singular dels llocs de treball de la Policia, que els permetia percebre la quantitat econòmica fixada a la VLT amb efectes a 1 de gener de 2022. I per últim, ratificar la Relació de Llocs de Treball d'aquest grup sectorial.
Ho explica Àngels Isart. Els representants sindicals de la Policia Local han informat a través d'instància, que el que han percebut en nòmina als mesos d'octubre i novembre és inferior al que es va acordar al Ple, segons acord de la Mesa General de Negociació. L'Ajuntament comprova que a les nòmines no s'ha tingut en compte l'increment previst per l'Estat. I això és el que també demanen que se'ls pagui. L'empresa contractada per l'Ajuntament per fer la Valoració, és qui no ha calculat bé i se'ls ha requerit que facin de nou el càlcul afegint aquest augment. A efectes pràctics la quantitat és petita i afecta només a increments per a l'inspector de la Policia Local i per al sergent. Aquests diners es financien amb diners sobrants d'altres aplicacions pressupostàries de capítol I, que és el de personal.
Tot i així, hi ha un informe desfavorable per fer aquest pagament, ja que la modificació es fa per adequar al personal de la Policia Local el que es va pactar amb ells en data 19 de maig de 2021 i no obeeix doncs a una valoració real dels llocs de treball.
Intervé el regidor Josep A. Massagué de Junts x CANET per manifestar-se en el mateix sentit que ja ho va fer al Ple del 6 de setembre. No estan d'acord amb el sistema que s'ha emprat de 4 formes diferents de càlcul que fa diferències entre el personal. D'altra banda, si hi ha un informe desfavorable que fa palès que no obeeix a una valoració real perquè es refeix a un pacte de l'any 2021.
També intervé el regidor Miguel Borrego del PSC. Ho fa en el mateix sentit i fa constar que ens trobem davant un problema que ja és reiteratiu, que és portar a aprovació del Ple punts que compten amb informes desfavorables dels tècnics de la casa. Això fa que s'hagi de votar en contra, per una qüestió de legalitat. També recorda que al Ple del setembre es va explicar que hi havia informe favorable, però que es feia constar que en l'estudi retributiu no quedava justificat el perquè es van modificar les puntuacions inicials d'alguns llocs de treball, ni perquè s'utilitzen diferents fórmules per a diferents col·lectius i fins i tot per a un mateix col·lectiu. Ja llavors no van poder votar favorablement per aquestes irregularitats. Per tal el seu vot serà necessàriament i obligatòriament, en contra.
Ningú respon a les intervencions.
Es ratifica l'acord de Ple d'aprovació dels llocs de treball i estudi retributiu de la Policia Local de Canet amb els 10 vots a favor del Govern municipal (ERC, CI i SOM CANET), els 5 vots en contra del representants del PSC, Junts x CANET i Primàries CANET i les abstencions de la CUP AMUNT i CANET i TU.
Aprovació inicial del Pressupost General per al 2023
Aquest és el darrer punt que s'ha inclòs per urgència al Ple.
S'aprova inicialment el Pressupost General i la plantilla de l'Ajuntament per al 2023. El regidor d'Hisenda, Pere Xirau justifica la urgència d'aquest punt. El Pressupost de la Fundació Garrofers consolida, a nivell de deute, dins el Pressupost General. Com que no s'ha pogut aprovat el Pressupost de Garrofers fins fa dos dies, no s'ha pogut introduir aquest punt a l'ordre del dia. Però la informació sobre el Pressupost General ja fa dies que s'ha fet arribar als grups i per tant la urgència no és de fons, sinó de forma.
Xirau detalla que el Pressupost per al 2023 d'ha estructurat en 3 grans eixos: consolidació de la Valoració de Llocs de Treball, reforçament de la plantilla amb la creació de nous llocs de treball i d'ampliació de jornada de llocs que no la tenien encara, i finalment la posada en marxa de la Sala Odèon del TNC. Com que les xifres ja les han ensenyades als grups i el d'aquest any és un pressupost excepcional, no s'estendrà en xifres i percentatges. És excepcional perquè aquest és el 7è Pressupost que presenta en nom del Govern municipal com a regidor d'Hisenda, i com el que s'aventurava l'actual, no ho havia vist mai. Manifesta que ja té una certa veterania política i recorda que al 2012 es va fer un pressupost post crisi amb una retallada del 20% de cop. Va ser una sotragada. Però aquest any 2023, tal i com diu l'informe de l'Alcaldia que l'acompanya, presenta un context complicat i d'un incert futur. Hi haurà un increment d'energia fortíssim, càrregues financeres que pugen i la consolidació d'alguns llocs de treball. Diu que aquest any s'ha hagut de tenir en compte un augment del 2%, també de l'1,5 % de fa uns mesos i el pressupost del 2023 contempla el 2,5% que vindrà l'any que ve. Per tant, s'incrementen els ingressos però s'assumeixen moltes més despeses. Per quadrar-ho tot, d'entrada s'han reduït un 20% els capítols II i IV perquè són els que tenen serveis sense contracte, és a dir, sense compromís obligatori. Tot i així, no n'hi havia prou perquè la diferència entre ingressos i despeses seguia sent molt gran, de 800mil euros.
Quines mesures han pres per reduir aquesta diferència? Reduir en un 50% les hores extres que cobren alguns treballadors i retallar encara més els capítols II i IV. Han estat retallades brutals, llevat d'algunes necessitats essencials, com Serveis Socials o Informàtica. Ho explica perquè tothom sigui conscient de la magnitud de la tragèdia. Tot i així, tampoc n'hi ha hagut prou i s'ha fet una revisió fins al fons dels ingressos. Destaca la gran tasca que ha fet el sr. Tresorer en aquesta missió. Aquesta ha estat l'única manera de poder anivellar el Pressupost.
Adverteix que aquest cop, menys que mai, hi ha d'haver debat sobre què prioritzaria cadascú. Amb tota la certesa afirma que aquest Pressupost que es presenta, és l'únic possible. És un pressupost de pre crisi. Demana als electes que els facin confiança i votin a favor. No ho ha demanat mai abans. No s'ha d'oblidar que és un Pressupost per mig any, perquè al maig hi ha eleccions. Alguns dels electes pot ser que repeteixin i hauran de gestionar-lo fins a final d'any.
Fa referència al seu company de Govern Lluís Llovet, de qui diu que l'ha ajudat molt, perquè aquest li demana que recordi que la reducció d'inversions es deu al fet que no es vol hipotecar el municipi per a futurs governs.
Acaba la intervenció agraint també la gran tasca de la interventora de l'Ajuntament.
Tots els grups demanen intervenir. Tenen 3 minuts cadascun. Comencem:
CANET i TU: Gemma Bosch
Comença amb un reconeixement per la feina de l'equip dels serveis econòmics. Sap que ha estat molt complicat de quadrar. Manifesta sorpresa perquè ha estat avui mateix quan han sabut que aquest punt entrava per urgència, ja que s'havia parlat que es prorrogaria el Pressupost vigent i que es debatria el nou al gener. Les persones que no tenen dedicació i treballen a temps complert, no han tingut temps de poder-se mirar aquest expedient. És un expedient amb informació tan important com el Pressupost de la Fundació Els Garrofers. I no l'han pogut estudiar. Explica el seu cas personal, que treballa fora del municipi i ha arribat a Canet mitja hora abans del Ple.
D'altra banda, diu que ja ho van preguntar a la Comissió Informativa General i ho torna a fer ara. Hi ha una inversió de 200mil euros per a la compra d'un edifici, que si no va errada és l'antiga Rectoria, però que tampoc ho saben del cert, perquè no se'ls ha assegurat res. Considera que d'acord amb totes les dificultats exposades i el panorama de futur que han presentat, comprar un edifici sense tenir-ne un pla d'usos li sembla desencertat. Si almenys es digués que es destinaria a entitats, ara que es perd un edifici (la caseta del conserge), potser es podria valorar, però que no se'ls informa de res.
Respecte al pla de despeses, està d'acord en què aquest any no es pot posar el focus a qüestionar les inversions, d'acord a l'assignació per a Serveis Socials, d'acord a l'augment de la plantilla, però qui pateix aquí són Cultura i Urbanisme. Demana explicacions.
Explica que canviaran el sentit inicial del seu vot. Anava a votar en contra, però s'abstindrà i demana al regidor Xirau que ho interpreti com aquest vot de confiança que demanava.
CUP AMUNT: Andreu Graupera
Manifesta que sí es van mirar l'avantprojecte i el van treballar. Tenien al·legacions i aportacions. Per tant, també s'ha sorprès que s'hagi inclòs en aquest Ple per urgència. Troben a faltar, quan a ingressos, gravar l'IBI de les àrees buides, com ara la Pulligan.
D'acord a no parlar de les xifres, com deia el regidor d'Hisenda, també lamenta que, després d'anys invertint en Cultura i Urbanisme, ara tocava invertir en la gent, en la part més social. Reitera la necessitat de municipalització de serveis. Sempre es diu que s'està estudiant però no queda reflectit als pressupostos anuals.
Altres projectes que troba a faltar són per a Educació, amb cicles formatius i continuïtat al llarg de tota la vida formativa.
Igual que ha manifestat Gemma Bosch, Graupera explica que també anava a votar en contra perquè no se senten partícips d'aquest Pressupost, però també fan confiança al regidor d'Hisenda i s'abstindran.
Primàries CANET: Jordi Castellà
S'adreça al regidor Xirau i li reconeix que les retallades no són volgudes, sinó cojunturals. Com ja és habitual, el regidor carrega contra el Govern de l'Estat espanyol i diu que tot es deu a la infra financiació dels petits municipis com Canet. Cal una Llei de Financiació municipal que no es du a terme per la negativa del Govern espanyol. I aquest és un dels problemes endèmics dels petits municipis com el nostre. Estem mal finançat i no tenim prou recursos.
D'altra banda, fa referència al dèfici fiscal, que com sap ERC, és un mal endèmic de l'economia catalana, que provoca unes retallades amb el finançament públic absolutament indecents, del 10% del PIB. Si Canet pogués tenir el dèficil fiscal per Pressupost municipal, en comptes de tenir 16 milions d'euros de pressupost, en tindríem 60 milions.
Com a formació política és rebel·len contra aquesta situació injusta.
Faran confiança al regidor Xirau, com els altres grups, i també s'abstindrà. Haurien volgut poder fer un Ple monogràfic per tractar bé totes les aplicacions pressupostàries i els projectes, perquè creu que els pressupostos bé s'ho mereixen. Perquè amb 3 minuts, poca cosa es pot dir.
Junts x CANET: Josep A. Massagué
Inicia la intervenció demanant si el sr. Llovet li pot aclarir de quin edifici es tracta el que es vol comprar per 200 mil euros. L'alcaldessa li diu que aprofiti els 3 minuts que té i que ja li contestaran després. Com que Massagué insisteix, l'alcaldessa li diu que a les partides del pressupost s'hi han de posar diners i que en aquesta posen 200mil euros per "edifici", sense especificar quin perquè pot ser per comprar pisos, per comprar un edifici o tirar-ne a terra un altre i fer un aparcament ... Que el que fan es posar diners dins la partida. Pel que s'utilitzin finalment, ja se sabrà però reitera que l'important és tenir els diners assignats a una aplicació pressupostària. Si es fan servir, perfecte i sinó, faran una modificació de crèdit i els posarà qui governi en un altre lloc que facin més falta.
El regidor Massagué, com els altres portaveus, reconeix que és un pressupost difícil. Esmenta la partida de personal, el Capítol I del Pressupost, que significa un 48% del total. Destaca i celebra l'increment de 273mil euros per a Benestar Social. No comparteix, com ja ha dit en moltes ocasions, l'ús que es fa de les subvencions nominatives, ni tampoc com el Govern prioritza les inversions. Respecte a aquestes inversions, reitera que es destinin 200mil euros a la compra d'una "casa fantasma".
Malgrat tot això, el seu grup votarà a favor del Pressupost General. I ho faran per la responsabilitat política que els pertoca. Però estaran atents perquè s'executi amb celeritat i sentit comú. Atents i a disposició pel que faci falta per acompanyar-los en les iniciatives i gestions amb altres administracions. Això és fer política i és el que es mereixen els canetencs i les canetenques. S'afegeix a l'agraïment al personal dels serveis econòmics per la seva tasca.
Quan és el torn del grup del PSC, tornen a fallar els micròfons de la Sala. Es tornen a tocar tots els cables, però s'ha de fer de nou, un recés per mirar de solucionar-ho.
PSC: Marian Gómez
Felicita l'Àrea i el regidor d'Hisenda. I fa una exposició molt detallada dels principals ítems del Pressupost. Podeu escoltar-la al punt 3:20:00 de la Vídeoacta. Com que s'allarga més del temps que té per fer-ho, la sra. Alcaldessa li tanca el micròfon. Gómez acaba dient que també faran confiança al regidor d'Hisenda i s'abstindran.
Canetencs Independents: Pere Xirau
Aclareix que els 200mil euros per a la compra d'un edifici no està clar encara on aniran. Que s'haurà de fer per prioritats. Hi ha opcions com la Rectoria Vella, que podria servir per ampliar la Sala Centru, per seu d'entitats o per espai annex a la Casa museu, ja que la Casa museu té problemes d'espai.
En resposta als milions que podríem tenir, diu que tenim els que tenim i que hem d'administrar la misèria però és així. En èpoques de crisi es bo avançar-se.
Encarem una situació complicada i com més implicats tots, millor.
ERC: Lluís Llovet
Respon a les interpel·lacions dels regidors, argumentant que ell gestiona Urbanisme i no les àrees de Serveis Generals. Respecte a les inversions, com que hi haurà romanent positiu de Tresoreria i un deute molt baix, hi haurà diners per fer inversions. Ho podrà fer el Govern que entri, però s'ha deixat aparcat per no hipotecar el nou Govern. Respecte a la Pulligan, ja se'ls reclama l'IBI i davant la queixa que s'inverteix més en Urbanisme i Cultura que en la gent, diu que Urbanisme i Cultura són també la gent: accessibilitat, voreres ...
Només incrementa realment l'Àrea de Benestar Social.
Acaba el debat d'aquest punt amb les respostes de la CUP, que reitera que invertir en la gent vol dir ajudar-la directament, que ja sap que fent voreres se'ls ajuda, però que ells es refereixen a ajuda directa. Resposta de Junts x CANET, en el sentit de recordar com l'església va aconseguir l'espai que ara es plantegen comprar-los.
El Pressupost de 2023 s'aprova inicialment per 11 vots a favor (ERC, CI, SOM CANET i Junts x CANET) i 5 abstencions (PSC, Primàries Canet, CUP AMUNT i CANET i TU). El regidor Adrià Donadeu (PSC) ha abandonat la Sala durant el desenvolupament d'aquest Ple i per tant no ha participat a la votació.
precs i preguntesCom que és un Ple ordinari, els grups poden fer precs i preguntes.
Preguntes del grup CANET i TU:
» Quan Serveis Socials ocupi la "caseta del conserge", on s'ubicaran les entitats?
» Es fa una revisió periòdica de l'ús que les entitats fan dels locals que tenen cedits?
» Com estan les licitacions del mòdul de la Plaça Universitat i del Bar del Pavelló?
Raquel Serra: anem avançant però les dues àrees que ho gestionen estan saturades. Serveis Tècnics (l'enginyera) i Contractació. Però esperem que en un temps breu es pugui anar resolent.
» Quan es farà una revisió del Conveni dels treballadors que afecta als treballadors de l'aparcament públic i l'Escola Bressol municipal? Ara són treballadors de l'Ajuntament i han passat a estar en un llimb laboral amb salaris que s'haurien d'ajustar.
Preguntes del grup de la CUP:
» Com estan les al·legacions del PAU 4 - zona Ametllers
Respon Lluís Llovet: s'han presentat tres al·legacions. Ara s'estan resolent i hi ha hagut una reunió de l'equip d'urbanisme, serveis jurídics i l'arquitecte contractat per tancar les respostes.
Preguntes del grup de Primàries Canet:
» Demanen concreció per tenir un espai públic de treball per als grups de l'oposició.
» Prec perquè es faci el màxim esforç en les polítiques socials i que es demani i es faci pinya per a una Llei de finançament adequada als petits municipis.
Preguntes del grup Junts x Canet:
» Pla de poda. N'hi hauria d'haver un.
Regidor Masvidal: ja li han dit que no. Hi ha un contracte amb una empresa que li deixaran veure l'expedient. L'ha de demanar per escrit a través d'instància. També pot parlar amb la tècnica, que té reducció de jornada però mirarà d'atendre'l.
El senyor Massagué diu que ja ho sap això. Però que vol saber si n'hi haurà al 2023. Masvidal reitera que no hi ha pla de poda específic. Hi ha una línia que segueix l'empresa.
» Quin ha estat el criteri per instal·lar un semàfor a l'alçada del càmping El Globo Rojo?
Hi ha dos punts on es projectava poder instal·lar un semàfor. Un és l'avinguda Maresme, però que per pacificació proposaven una rotonda i la inversió la farà la Generalitat. I a la banda de Sant Pol, la gent passa molt per sobre de la carretera, per això cal una senyalització semafòrica. Fa 4 anys se'ns va denegar, fa 2 també i ara sembla que ja s'entén des de Carreteres i es valora posar-lo.
» Es farà difusió de l'Ordenança que afecta els patinets elèctrics?
Respon la sra. Alcaldessa dient que al Canet de Telegram s'està fent. El Telegram és el canal oficial de l'Ajuntament.
I que hi ha panflets a escoles i instituts.
També respon Raquel Serra: reitera el que diu l'alcaldessa. Es fa difusió a les escoles i va molt bé. No es vol començar a sancionar sense fer una bona difusió. Per això es reparteix a les escoles i a l'Esplai (per temes d'autoprotecció) i ja es començarà a sancionar.
» Licitació Bar Pavelló i Camp de futbol
S'ha respost a les preguntes de CANET i TU.
» S'ha pensat en Creu Roja i ajudar-los a buscar un espai, ara que se sap que també han de marxar d'on estan?
Preguntes del grup Partit dels Socialistes de Catalunya:
» Data per començar a treure els tubs de l'aigua del carrer Verge del Remei?
Ja va endavant la licitació. Hi ha 20 dies per ajudicar l'empresa i després ja es podrà començar.
» Prec: Que es faci constar la vulneració del dret que té com a regidora la sra. Gómez, quan la sra. Alcaldessa no li ha permès exercir el seu torn ni de rèplica ni d'al·lusions, al punt 2.4.2
» Saber quina és la despesa aproximada derivada de les repercussions judicials per les denúncies que hi pugui haver per aprovar expedients amb informes negatius. Recorda que en un anterior Ple, el regidor Xirau va dir que a Canet erem "campions" en aprovar acords amb informes negatius dels tècnics corresponents.
Pere Xirau: cal que s'escolti bé tota la intervenció, perquè per internet només en circula una part. Per sort ara hi ha les Vídeoactes on es pot veure exactament què i com s'expressen els electes.
» Quines actuacions previstes hi ha de cara al 2023 en matèria d'Esports? Quina és la política d'esports?
» Constància permanent en tots els informes de Tresoreria, sobre la manca de personal. Saber quina previsió hi ha per solucionar-ho?
Xirau hi està d'acord. Es reclama una persona més. Però Intervenció funciona molt i molt bé. Possiblement alguna persona d'Intervenció podria ajudar també a Tresoreria.
L'alcaldessa diu que la resta de preguntes es respondran al proper Ple. Agraeix a la majoria d'electes que hagin acotat el temps que els tocava i que l'hagin alliberar de fer de policia com ha hagut de fer en altres plens.
No havent-hi més qüestions a tractar, l'alcaldessa dona per acabada la sessió plenària. Ha estat un ple molt llarg, de 4 hores de durada.
Aquesta crònica s'elabora des del Servei de Comunicació municipal, d'acord amb els criteris de transparència que recomanen explicar com es prenen els acords i es desenvolupen les sessions plenàries i fer-ho de forma objectiva i que sigui fàcilment entesa per la ciutadania.
És un document complementari que acompanya a tota la informació oficial i els documents administratius relacionats, així com a la Vídeo acta, el sistema actual que utilitzem per a l'enregistrament en vídeo dels plens de la corporació.