ES|EN|FR
Telèfons
Correus
Cercar
Facebook
Twitter
Instagram
Botó que mostra/amaga menú lateral
Notícies
Canet participa en una campanya de Plataforma per la Llengua
A favor de l'etiquetatge en català
PUBLICAT Dimarts, 25.02.2014
Imprimir
Comparteix al FacebookCompartir a TwitterCompartir per correu electrònic

Repte Coca Cola - Plataforma per la LlenguaL'entitat Plataforma per la Llengua ha iniciat una acció massiva amb la qual es vol reclamar a la marca Coca-cola que etiqueti els seus productes també en català. La secció local d'aquesta entitat, hi participa activament i ja ha començat la campanya a Canet.  La Plataforma per la Llengua vol aplegar 20.000 llaunes, amb les quals el pròxim 31 de maig dibuixarà, al terra de la plaça de Catalunya de Barcelona, el lema ETIQUETEU EN CATALÀ!

De moment, ja han recollit més de 5.000 llaunes pel #repteCocacola. L'objetiu de la campanya és pressionar a grans empreses perquè normalitzin l'etiquetatge i incloguin el català, començant per Coca-cola, que des de sempre ha ignorat la nostra llengua. L'entitat fa una crida a la ciutadania per tal que porti les llaunes de Coca-cola que hagin consumit a algun dels punts de recollida que s'han fet públics arreu del territori. En el cas de Canet de Mar, s'han habilitat dos punts, la Biblioteca P. Gual i Pujadas i el centre cívic i cultural Vil·la Flora.

El 12 de desembre de 2013, la Plataforma per la Llengua celebrava els seus 20 anys i llançava alhora el #repteCocacola, una campanya que culminarà, com dèiem, el 31 de maig vinent en una acció massiva al carrer en què es reclamarà a aquesta empresa que etiqueti en català.

La cosa ve de lluny. El 12 de desembre de l'any 1993, la Plataforma per la Llengua va reunir en un mosaic a la mateixa plaça Catalunya 15.000 llaunes de Coca-cola, escrivint Etiquetem en català, en el que es considera l'acte fundacional de l'entitat, que s'autoanomena l'ONG del català. L'objectiu d'aleshores ja era el d'aconseguir que aquesta gran multinacional, una de les marques més grans del món, etiquetés en llengua catalana i servís com a exemple per a d'altres empreses. Vint anys després es vol repetir la mateixa acció, insistint en la mateixa demanda. En aquests 20 anys, l´ONG del català ha acumulat grans èxits en el camp de la normalització lingüística, però Coca-cola continua sense etiquetar en català. A més, des del 2010, el nou Codi de consum incorpora el dret dels consumidors de rebre les dades bàsiques de l'etiquetatge dels productes en català, i per tant en aquests moments Coca-cola està incomplint la llei catalana d'etiquetatge. En un estudi fet en supermercats i hipermercats de Catalunya el 2012, la Plataforma per la Llengua calculava que un 94% dels productes no s'etiquetaven en català d'acord amb la Llei. La paradoxa és que arreu d'Europa, Coca-cola etiqueta sempre en la llengua de les comunitats lingüístiques de dimensions semblants a la catalana i acompleix els drets del consumidor, però en el cas català fa una excepció única i sense precedents. És per aquest motiu que, simbòlicament, la Plataforma vol repetir la mateixa acció i incrementar-ne el volum i repercussió: aquest any seran 20.000 les llaunes que es reuneixin el 31 de maig en un mosaic a la plaça Catalunya.

La campanya implica una important complexitat logística i la necessària col·laboració ciutadana en la recollida d'aquestes 20.000 llaunes buides, la major part de les quals s'hauran d'haver recollit ja abans del 31 de maig per tal de garantir l'èxit de l´acció. L'entitat fa una crida per tal que la ciutadania porti les llaunes als punts de recollida.

Al nostre municipi s'ha acordat que es faci a dos punts d'important trobada ciutadana, la Biblioteca P. Gual i Pujadas (Riera Sant Domènec, 1 A) i al centre cívic i cultural Vil·la Flora (Riera Gavarra, s/n).

La recollida serà possible gràcies a un seguit d'entitats col·laboradores que s'han implicat en l'acció i que o bé han cedit els seus espais per instal·lar-hi els contenidors de recollida de la campanya o bé han recollit directament llaunes per a la campanya, com és el cas de diversos establiments de restauració. D'altra banda, la campanya serà curosa des del punt de vista mediambiental i la totalitat de les llaunes recollides es portaran a reciclar, un cop acabada l'acció, a un punt autoritzat.

La campanya es podrà seguir a través de les xarxes socials amb l'etiqueta #repteCocacola. Podeu trobar més informació als webs www.reptecocacola.cat i https://www.plataforma-llengua.cat/

^