ES|EN|FR
Telèfons
Correus
Cercar
Facebook
Twitter
Instagram
Botó que mostra/amaga menú lateral
Crònica del Ple ordinari de 28 de novembre de 2024
 
Imprimir
Ple 28 11 2024

Comença el Ple, presidit per l'alcalde Pere Xirau, amb els 17 càrrecs electes que el formen.  


Desenvolupament del Ple. Principals temes tractats: 

Despatx Alcaldia

Temes econòmics 

Urbanisme 

Cultura 

Medi Ambient i Sanitat

Alcaldia

Mocions i declaracions institucionals

Precs i preguntes 


Despatx AlcaldiaEls primers minuts del Ple són per al despatx d'Alcaldia, el resum que fa l'alcalde de diversos temes que han succeït.

Constitució del nou Consell d'Infants.  És el que correspon al curs 2024 - 2025. Agraeix i felicita a la regidora Rosabel Madrid l'acompanyament que fa al Consell. També a les escoles i centres que hi col·laboren i a totes les entitats que van participar activament en aquest acte de constitució. 

Marxa de la Dona, que s'ha celebrat recentment. Gairebé 190 persones inscrites. És una matinal esportiva per una bona causa, la recollida de diners per a la lluita contra el càncer de mama. Dona les gràcies a totes les associacions i participants. 

El 2 de desembre es farà la primera trobada presencial de l'Alcalde respon. Serà a les 11 del matí al bar restaurant Odèon. La intenció es fer-ho successivament. 

Informa sobre la fi de la pacificació de la riera Buscarons

Situació de la Residència Guillem Mas. Aclareix que és una Fundació privada. És cert que l'Ajuntament hi té un vincle, amb un patró i tres regidors als Consell Assessor. La patrona representant de l'Ajuntament ha presentat aquesta setmana la dimissió. Això suposarà un nou nomenament. El Consell Assessor també és l'encarregat de supervisar el bon funcionament del Patronat.
Pere Xirau vol deixar clar que la Residència havia tingut com a president de forma històrica, l'alcalde i també dos regidors, que eren el d'Hisenda i el de Benestar Social. Però després es va modificar perquè la Residència no és pública. Es va canviar el Patronat i l'Ajuntament només tenia un patró, que és l'alcalde o en qui aquest delegui. L'exalcaldessa va delegar en algú que no era regidor. Ara, després de la dimissió, es vol que sigui un regidor de l'Ajuntament en actiu.
L'Ajuntament ha anat rebent avisos que hi ha coses de la Residència que no s'estan fent bé. Per això l'Ajuntament va demanar a l'octubre que és reunís el Consell Assessor. No hi va haver resposta. Passat un mes, l'Ajuntament ho torna a demanar. En el termini d'una setmana es demana que es convoqui aquest Consell i si no és així, es farà una queixa al protectorat de fundacions. A dia d'avui, l'Ajuntament encara no ha rebut resposta.
L'Ajuntament vol traslladar totes les inquietuds al Consell Assessor i per això demana que es convoqui. 

Propostes relatives a la ratificació o presa de coneixement dels acords o resolucions d’altres òrgans municipals

Es dona compte de decrets, actes de la Junta de Govern i altres qüestions, com ara l'informe de morositat o el període mig de pagament de l'Ajuntament, tots dos amb dades positives. 

En aquest punt la portaveu del PSC intervé per demanar perquè, sobre les hores extres de la Policia ha demanat informació i s'ha aprovat una pròrroga per donar-li més endavant. Es queixa que encara no es disposi d'aquesta informació. La regidora de Règim Intern explica que l'administrativa de Recursos Humans està de baixa i ho ha de fer la tècnica. El volum de feina és molt gran i per això aquesta pròrroga. Demana disculpes per la tardança. 

  Temes econòmicsProposta Ple factures sense contractes. Expedient 1629/2024 5306
Proposta Ple del Reconeixement Extrajudicial REC 10. Expedient 1629/2024 5234

És el punt habitual de factures que s'aproven sense contracte o sense haver passat un procediment correcte. 

Des de l'oposició reiteren que hi ha informes negatius de la Intervenció municipal i en un cas concret hi ha una possible relació laboral d'un treballador que no està a la plantilla. S'ha de solucionar. Com també s'han de solucionar altres irregularitats que estan reflectides en informes negatius que diuen que són decisions nul·les de ple dret. 

El Govern reitera que estan arreglant tot el que poden. El regidor d'Hisenda explica que s'ha incorporat fa poc la separació de facturació entre aigua i clavegueram. A Canet encara va junt i per això en el nou contracte o sistema que es decideixi fer es determinarà la separació. Però mentre això no passi, es facturarà junt. 

L'oposició manté que són molts diners i que fa molts anys que les formacions de l'Equip de Govern estan al capdavant de l'Ajuntament i per tant no s'entén que es mantinguin aquestes xifres tan elevades.  

Les factures sense contracte s'aproven amb els vots favorables dels grups de l'Equip del Govern. L'oposició hi vota en contra. 

El reconeixement extrajudicial de crèdit s'aprova amb els vots favorables del Govern, 5 vots en contra i l'abstenció del PP.

Proposta al Ple modificació MC 63/2024 Suplement de crèdit -Avinguda Doctor Fleming. Expedient 1627/2024 5253

Podeu escoltar l'explicació del regidor d'Hisenda a partir del minut 36' de la retransmissió a través del canal de youtube de l'Ajuntament.  A grans trets, es tracta d'un suplement de crèdit per aquesta obra de millora i renovació de l'avinguda del doctor Fleming. S'arreglaran voreres i esglaons i també es renovarà la xarxa d'abastament d'aigua, que encara és de fibrociment. Al 2024 hi havia un diners destinats a la primera fase de l'obra. Ara s'ha rebut una subvenció de poc més de 300.000 per a la xarxa d'aigua i s'ha cregut oportú destinar uns 200.000 euros del romanent positiu de Tresoreria i així afegir-los als 300.000 i poder licitar tota l'obra d'una sola vegada i no haver-ho de fer per fases. És previst licitar-ho de cara a principis d'any 2025. Quan es tingui el projecte executiu es farà públic i s'explicarà adequadament. 

Des de l'oposició se celebra aquesta obra i demanen (Millorem Canet) si hi ha un Pla de treball previst per altres carrers o vies amb problemàtiques semblants. La portaveu del PSC demana aclariment sobre les quantitats i també accés a l'avantprojecte, que ja s'hauria de tenir, donat que el regidor ha parlat del projecte executiu, que ha de ser posterior a qualsevol avantprojecte. 

El regidor Llovet explica que la planificació d'obres es voldria fer molt millor. Dona exemples de carrers que s'han arranjat, com el carrer Clausell o el carrer Nou. Tots tenen un cost molt alt per l'Ajuntament. Per això és difícil fer un Pla a llarg termini.
Quan es fa una obra és pot fer primer un avantprojecte o només un estudi previ i directament fer un projecte. En el cas de l'avinguda Fleming no hi ha avantprojecte. S'ha demanat directament el projecte executiu. Hi havia un estudi de l'arquitecta municipal amb una aproximació de les xifres, però no cap empresa que hagi fet un avantprojecte. 

Marián Gómez demana l'estudi previ que cita el regidor Llovet. Aquest li diu que li faran arribar. 

S'aprova per unanimitat. 

Urbanisme  Aprovació inicial del Projecte bàsic i executiu refós per a la rehabilitació de les edificacions auxiliars de Vil·la Flora

El regidor d'Urbanisme explica que és un espai que està en molt mal estat. Es va demanar fer un projecte de rehabilitació, que és el que avui es porta a aprovació. Encara no hi ha els recursos econòmics per fer-ho. Costarà uns 177.000 euros. S'ha demanat una subvenció per a edificis BCIL (béns culturals d'interès local) i s'està a l'espera de la seva aprovació o no. Quan se sàpiga es farà o no es farà aquest el projecte. 

S'aprova també per unanimitat. 

Aprovació definitiva del "Pla especial urbanístic de desenvolupament per regular els paràmetres edificatoris de la zona d'equipaments esportius al Rial de Mas Figuerola - Text refós

El regidor d'Urbanisme és també qui explica aquest punt. El futur serà un Pavelló, però mentre això no arriba, Alcaldia i Esports han insistit en el fet que no es pot esperar perquè els espais actuals estan saturats. Per això es farà una pista poliesportiva de 50x25 coberta però oberta pels laterals. Al pressupost de 2025 s'hi ha inclòs el finançament però calia una aprovació de la Generalitat a través d'un Pla especial Urbanístic. Així Generalitat i Consell Català de l'Esport han fet informe favorable i així a l'inici de 2025 ja es podrà començar amb la licitació. La previsió és que com a molt tard al desembre de l'any que ve estigui feta. 

Al torn d'intervencions, els portaveus es manifesten a favor. Els agradaria el Pavelló però mentrestant aquesta pista ja és un primer pas. Jordi Castellà (Millorem Canet) demana si hi ha subvencions. La portaveu del PSC explica que el Consell Català de l'Esport demana que s'actualitzi el MIEM, el Pla d'instal·lacions esportives. Pregunten si es farà i quan serà. També demana si la situació actual del POUM, que està anulat per sentència judicial, pot afectar aquesta construcció. Des de la CUP demana que la pista sigui adaptada. 

El regidor Llovet respecte a les subvencions diu que se n'han demanat però si no arriben, els diners estan pressupostats per al 2025. El MIEM és el Pla de la zona d'equipaments esportius al voltant del Polígon i la zona del complex esportiu. Ara amb aquesta pista, cal actualització i ja s'hi està treballant. Respecte al POUM, aquest està en suspens. Fa 18 mesos que s'està a l'espera de resolució del recurs de cassació presentat per l'Ajuntament. Però és en una zona d'equipaments esportius amb les normes noves i amb les anteriors. Això no varia. 

El regidor d'Esports afegeix que aquest matí s'ha enviat una carta al Consell General de l'Esport per tenir una trobada amb ells. 

Unanimitat també en aquest acord de Ple. 

Cultura i PatrimoniProposta Aprovar Bases Premis Cargol

El regidor de Cultura Emili Sánchez explica que és la regularització d'aquests premis, que al 2025 arribaran a la segona edició. Les categories són les mateixes del 2024. Els premiats en edicions anteriors i les entitats culturals són les qui podran proposar nous guardonats i serà el plenari del Consell de Cultura qui decidirà i otorgarà els premis. Sánchez avança que al 2025 la gala es farà el dia 26 d'abril. 

Des de l'oposició, el regidor Castellà diu que sempre estan al costat de la Cultura i demana si el presentador de la primera gala, Ferran Medina, podrà repetir en noves edicions. La portaveu del PSC, Marián Gómez lamenta que no es faci amb l'ordre correcte, ja que abans de les bases, es van donar premis. Tot i així la gala del 2024 va ser molt lluïda i s'alegren que tingui continuïtat en el temps. 

Sánchez agraeix el suport i confirma que tindran en compte a en Ferran Medina perquè és un gran professional. 

Les bases s'aproven per unanimitat. 


Medi Ambient i SAnitat Proposta Ple sol·licitud formalització convenis CCM_MA

Aquest Ple ha servit també per formalitzar els convenis amb el Consell Comarcal per a la cessió dels serveis de recollida d'escombraries, Deixalleria i neteja viària. La regidora de Medi Ambient, Coia Tenas ha estat l'encarregada d'explicar-ho. La podeu escoltar a partir del minut 1:04:00 de la retransmissió del Ple. 

En paraules de la regidora, aquest és un pas més d'aquest "viacrucis" d'aquesta delegació de competències, que va començar al 2018. Hi ha hagut pròrrogues que s'han anat aprovant. Però el principal requeriment ha estat sempre que no hi havia un Pla de treball del servei. Ara ja el tenim, des de l'octubre. En aquests moments hi ha hagut una reunió Ajuntament - Consell Comarcal. Per formalitzar la delegació de competències, cal aquesta aprovació d'ara al Ple.

Al torn d'intervencions, el portaveu de la CUP demana aclariment sobre la forma de relació d'aquest servei. És cert que hi ha una empresa que fa el servei, però no l'ha contractada l'Ajuntament. El que ha fet l'Ajuntament és delegar la competència al Consell Comarcal i és el Consell qui ha contractat l'empresa que presta tots aquests serveis a Canet de Mar. Graupera explica que se sap que l'empresa RESMAR, que és qui fa el servei, està en liquidació. Llavors costa d'entendre que el Consell Comarcal no faci res per canviar-ho i millorar-ho. La regidora Tenas explica que s'està fent una licitació nova des del Consell Comarcal. De moment hi ha pròrrogues amb aquesta empresa. 

El portaveu del PP manifesta que no té prou clar com i qui fiscalitzarà el Pla de treball. I això és indispensable.  Tenas li explica que l'Ajuntament fiscalitza el cost però també cal una fiscalització a peu de carrer. A la propera licitació aquest punt s'inclourà. 

La portaveu del PSC aclareix que RESMAR no és una empresa contractada pel Consell Comarcal, sino que és una empresa mixta, amb el 51% d'empresa privada i el 49% del Consell Comarcal. Manifesta que no li consta cap prórroga, com ha manifestat la regidora de Medi Ambient. El seu grup fiscalitza des del Mandat passat aquest tema i ha fet saber en tot moment que la feina no s'està fent bé. A la nova licitació hi haurà una empresa externa que certificarà que la feina estigui ben feta. Lamenten la forma en què ho fa l'Ajuntament i per això celebren que se certifiqui externament, però demanen si això tindrà un sobrecost. 

Coia Tenas reitera que és una delegació i que la feina està feta. Les escombraries es recullen i es netegen els carrers. En aquest moment el públic assistent al ple fa sentir la seva disconformitat amb la manifestació de la regidora. Tenas continua la seva intervenció reiterant que cal una fiscalització presencial més eficient, ja que només estava prevista la fiscalització administrativa, que és la que han fet. Respecte al sobrecost, ara no ho pot respondre perquè encara no li han presentat les noves condicions. 

Abans de la votació, el regidor d'Hisenda intervé per dir que quan entren factures, cal el vist i plau tècnic per a la seva aprovació. S'ha trigat molt en aquestes perquè s'ha volgut revisar bé tota la facturació. Ara s'ha pagat el 2023 i el 2024 encara està pendent de la certificació de la tècnica municipal, que està revisant el Pla de treball. L'Ajuntament no pagarà cap facturació que no doni el vist i plau la tècnica. 

La formalització s'aprova amb els vots a favor dels grups de Govern + el regidor de Millorem Canet (11). Voten en contra els electes del PSC (3) i s'abstenen els regidors del PP, CUP i regidora No Adscrita (3). 


AlcaldiaProposta Acord de Ple Cessament Comissionat Canets del Món.

L'alcalde demana al regidor Andreu Graupera que llegeixi la proposta. I ho fa perquè aquesta proposta neix de la seva formació política. La proposa la CUP perquè el comissionat participa en actes d'extrema dreta. Després d'una carta pública de la CUP, el comissionat no s'ha retractat, sinó al contrari. 

El regidor Castellà, per alusions, ja que ell és el comissionat, comença la seva intervenció fent història dient que s'ha de parlar amb tothom i posa exemples ja des de l'antiga Grècia. Diu que per això evoluciona la societat. És produeix un moment tens entre els electes i les opinions sobre les seves formacions i opcions polítiques. També com a advocat, el regidor Castellà els llegeix articles i lleis i els adverteix que s'hi s'aprova aquesta proposta, poden incórrer en falta penal i els podria denunciar.

El debat puja de to amb acusacions que sobrepassen l'àmbit municipal. Intervenen tots els portaveus dels grups polítics. El PP i el PSC recolzen Castellà en el sentit que és lliure de fer el que consideri en el seu temps lliure. Raquel Serra (SOM Canet) li reproba que hagi anat a fer aquesta conferència com a regidor de Canet de Mar. Jordi Castellà li respon que el cartell el va fer Aliança catalana, organitzador de l'acte. Ell feia una conferència sobre el llibre que ha fet relacionat amb el dèficit fiscal i és del que va anar a parlar. La portaveu de Junts a Canet, Coia Tenas també expressa que va ser un error que hi aparegués com a regidor de Canet de Mar.  En nom d'ERC, Emili Sánchez diu que habitualment els cartells s'envien prèviament als ponents. S'ha de ser coherent amb el que el Ple va aprovar de frenar l'extrema dreta, fos del color que fos. ERC està a favor de la proposta de la CUP.

Castellà es defensa dient que Millorem Canet no és Aliança Catalana. No tenen res a veure. De nou reitera que s'ha de parlar amb tothom. 

L'alcalde, com a portaveu de Canetencs, es refereix a la contraposició de diversos conceptes. D'una banda tècnic i polític. Jordi Castellà hi anava com a tècnic jurista. També de legalitat o il·legalitat i Aliança Catalana és un partit legal. I del concepte públic i privat.  Era una conferència privada (llibre) però atribuint-se un càrrec públic (regidor). Diu que és excessiu constar com regidor quan la conferència era de caire privat. Però també ho és la proposta de la CUP, que jutja i proposa la codemna. Xirau diu que Castellà està fent una bona feina com a comissionat. 

Graupera diu que la proposta no té res a veure amb si fa o no bona feina, que ells consideren que sí la fa. Té a veure amb que estigui al costat de l'extrema dreta. 

Podeu escoltar el debat sencer d'aquest punt a partir del minut 1:21:00 de la retransmissió del Ple. 

A la votació, no s'aprova cessar el Comissionat de Canets al Món. Voten cessar-lo els regidors d'ERC, la regidora de SOM Canet i el regidor de la CUP (5).  Hi voten en contra els electes de Canetencs, PSC, PP, Junts a Canet  i la regidora No Adscrita.  

No vota el regidor Castellà, perquè és part afectada a la proposta.

 ASSUMPTES URGENTS Nomenament representants al Consell Municipal de la Gent Gran. 

Es fa en aquest Ple el nomenament de les persones que representaran el recentment creat Consell de la Gent Gran. 

Unanimitat de 16 regidors perquè el regidor el PP s'ha absentat del Ple. 

 

Canvi denominació pista d'Atletisme de Canet de Mar 

Es passaran a dir Pistes d'Atletisme municipal JORDI LLOPART. 

Unanimitat de tots els càrrecs electes. 

Mocions i declaracions institucionals

Moció del grup municipal de la CUP de solidaritat amb el País Valencià

Podeu escoltar la lectura que en fa el regidor Andreu Graupera i el debat posterior a partir del moment 1:59:00

Es proposa, entre d'altres punts, crear una taula local de solidaritat, fer agermanaments amb municipis del país valencià, denunciar el dèficit fiscal que impacta en la qualitat dels serveis públics. També demanen la dimissió del president de la Generalitat Valenciana. 

El comissionat de Canets al Món, Jordi Castellà explica el que ja s'ha fet i com els "canets" s'ajuden i ajuden. 

El regidor del PP voldria que la responsabilitat fos assumida per tots els estaments que han fallat ara i durant molt de temps. 

La portaveu del PSC hi està a favor. Troba a faltar l'afectació amb vícitimes mortals a altres comunitats autònomes i li hauria agradat que figuressin a la Moció. Lamenta l'espectacle polític i vol centrar-se en la part humana de la tragèdia. 

La portaveu de SOM Canet, Raquel Serra lamenta també l'espectacle polític que hi ha hagut. Felicita entitats i persones que s'han bolcat en l'ajut a les zones afectades i en els agermanaments. 

El regidor d'ERC Emili Sánchez aprofita per convidar tothom aquest diumenge a les 12 al TMC Odèon al concert solidari per a l'escola de Música de Paiporta. 

No intervé cap més portaveu. 

La Moció s'aprova amb els vots favorables de les formacions del PSC, Catenencs, ERC, Junts a Canet, SOM Canet, CUP, Millorem Canet i la regidora No Adscrita (16). Hi vota en contra el regidor del PP. 

Precs i preguntes

Preguntes del grup municipal del PP

Abans de llegir les preguntes el portaveu del PP manifesta que al proper Ple demanarà la dimissió de tots els patrons de la Fundació Guillem Mas. El públic l'aplaudeix. 

Totes les preguntes són sobre la problemàtica detectada en aquesta Residència de gent gran. 

1. Sobre la baixa laboral del director tècnic i la seva substitució:
Te constància el govern municipal que el director tècnic de la Fundació Guillem Mas es troba de baixa laboral? En cas afirmatiu, qui està ocupant actualment aquest càrrec i s’ha notificat al Protectorat tal com exigeix la normativa? 

Respon l'alcalde Pere Xirau. Sí sabien d'aquesta baixa laboral. Els ho va fer saber la patrona de l'Ajuntament. Sobre la segona pregunta, tenen previst fer-la a la reunió que han demanat del Consell Assessor (com ha explicat l'alcalde al depatx d'Alcaldia, a l'inici del Ple). 

2. Sobre el nivell assistencial i el personal:
Quines mesures està prenent la Fundació per revertir la davallada en el nivell assistencial, tenint en compte incidents greus com la manca de personal suficient (amb la baixa mèdica de la directora econòmica, la directora tècnica, directora de RRGG - recursos generals - i la infermera titular), la manca de coordinació en caps de setmana i residents sense supervisió? 

Segons el punt de vista de l'alcalde, és arriscat parlar de davallada perquè se sap una versió però no l'altra. Demana silenci al públic que protesta per aquesta resposta. Sobra la manca de personal i la manca de coordinació, són preguntes que també tenen previst fer a la reunió demanada del Consell Assessor. 

Són coses que l'Ajuntament no sap. El que sap ho respon i el que no es preguntarà. 

3. Sobre les irregularitats en la gestió:
És cert que s’han produït vacunacions sense autorització de familiars o tutors? Perquè ja no es disposa de l’atenció mèdica regular d’un metge del CAP?

L'alcalde diu que prefereix parlar de gestió, però no afirmar categòricament "irregularitats".  Tampoc té constància que hi hagi hagut vacunacions sense autorització. En aquest moment des del públic algú s'exclama i l'alcalde intervé per demanar respecte a la Sala i al Plenari.
Si es disposa o no d'atenció mèdica regular d'un metge del CAP també ho preguntaran al Consell Assessor quan es faci la reunió que s'ha demanat. 

4. Sobre possibles irregularitats econòmiques:
El govern municipal té constància de la despesa de 50.000 euros en un projecte d’ampliació de la residència? Quina empresa el va realitzar i qui el va autoritzar? S’han reduït recursos com material per al personal o pressupost per garantir els serveis?

Pere Xirau de nou fa èmfasi i lamenta el fet que es doni per descomptat que hi ha "irregularitats" econòmiques.
El Govern sí té constància de la despesa de 50.000 euros en un projecte d'ampliació de la residència, ja que han estat informats pel patró de l'Ajuntament. Entén que és el Patronat qui ho ha d'autoritzar. Si s'han reduït recursos també es demanarà al Consell Assessor. 

Insisteix en què s'ha de ser molt curós en aquest tema. 

El regidor del PP ofereix a totes les formacions si volen participar a la Moció que presentaran al pròxim Ple. 

Demana la paraula la regidora Marián Gómez. Explica que a l'estiu van ser coneixedors d'alguna baixa de l'equip directiu. Es van reunir per saber què havia passat. Està d'acord en què no es poden donar per fet algunes irregularitats i s'han de demanar al Consell Assessor. Però autoqualificant-se de poc diplomàtica a vegades, i dient que parla en nom propi, passa a explicar com es va fer seguiment de la gerència i secretaria de la Fundació Garrofers, que sí tenia més part política. Recorda com l'exalcaldessa va convidar a tots els patrons dels Garrofers a renunciar perquè es volia passar a fer un Patronat com era el de la Guillem Mas, més professional. Tots els regidors de l'oposició van renunciar menys ella (Marián Gómez). Però finalment també va dimitir i ho va fer perquè estava totalment en desacord en la forma d'actuar de les persones de gerència i secretaria. Ella sí creu el que s'està denunciant i dona tot el recolzament a la Fundació Guillem Mas i al seu equip directiu.
Sobre les reunions del Consell Assessor, del qual ella mateixa en forma part, demana perquè no se n'ha convocat cap durant aquest any i mig del nou mandat polític. 

L'alcalde reitera quina és la situació i que s'ha demanat aquesta reunió de forma urgent.
Intervé també la regidora Àngels Isart, per aclarir que la Fundació Guillem Mas és privada. I explica que a Garrofers van quedar només tres membres de l'Ajuntament com a patrons, després de la marxa de tots els altres. La gerència els va fer una proposició que era descabellada i per això se'ls va convidar a marxar, ja que no hi estaven gens d'acord. Coincideix que aquestes persones de la gerència estan a la Guillem Mas. Isart demana a les famílies que si veuen mala praxis, vagin al jutjat i denunciïn. 

Marián Gómez es manté en què aquesta gerència és qui ara està dirigint la Guillem Mas. Cita irregularitats que no poden passar, com que un patró percebi retribució econòmica. Isart la retopa per aclarir que sí que pot cobrar per temes gerencials, un patró. S'ha de deixar que un jutge ho dictamini. I si s'ha d'anar al jutjat a explicar-ho es farà. Però fer suposicions o comentaris, no li sembla correcte. 

Gómez recorda com va ser l'entrada del regidor Josep A. Massagué al patronat dels Garrofers. La Fundació Garrofers ha estat un tema molt polèmic durant tot el Mandat 2019 - 2023, que hem recollit a les diferents cròniques del Ple. Massagué, com a tresorer, va detectar irregularitats i Gómez les explica al plenari. Cita analogies entre Garrofers, Guillem Mas i una residència de Vilassar de Dalt. És molta coincidència que la part gerencial i de secretaria de tots tres centres sigui la mateixa i en totes tres es denunciïn irregularitats. 

Pere Xirau demana que es vagi alerta i que els centres no són iguals. 

Preguntes del grup municipal de la CUP

Just al moment de formular les preguntes, el regidor de la CUP demana per anar al lavabo. L'alcalde li dona permís i es fa un recés de 5 minuts. Altres electes també aprofiten per sortir de la sala o aixecar-se a estirar les cames. 

Continua el Ple amb les preguntes i un prec del grup de la CUP

1. Per quin motiu s'ha decidit trencar amb més de 30 anys de tradició i suprimir la Fira de Santa Llúcia?

Respon la regidora Mònica Ventura. Diu que no s'ha anul·lat, sinó que hi ha fires el 30/11, el 7/12 (aquesta a la Plaça Mercat), el 21/12 i també el 4/01. Des de Promoció Econòmica s'ha considerat que eren prou fires i que la gent que normalment participa a la de Santa Llúcia, es podia afegir a qualsevol d'aquestes que ha citat.  Recrimina al regidor Graupera que faci preguntes inquisitòries i fa referència al terme "30 anys de tradició" que ha fet servir el regidor de la CUP. Ventura diu que Santa Llúcia no és el 7 de desembre (data en què es feia la Fira). L'àrea que gestiona les fires considera que fer-ne 4 en menys d'un més és suficient i fa referència al fet que la queixa ve perquè hi ha una entitat que vol muntar dues o tres parades, però que això no és una fira de Santa Llúcia. 

Graupera aclareix que no és res personal amb la regidora. Que com a Candidatura d'Unitat Popular, li arriben preguntes de la població i les presenta al plenari perquè siguin respostes. 

2. D'acord amb la situació del POUM, quina afectació pot tenir amb la segona sortida prevista de l'autopista?

Respon el regidor Lluís Llovet. Recorda que el POUM està pendent de resolució al recurs de cassació presentat fa 18 mesos. L'autopista és un tema completament diferent. El Departament de Territori de la Generalitat ha manifestat que s'ha d'anar cap a la pacificació de la carretera N-II, fent -la un via més urbana. Es plantegen que els vehicles vagin preferentment per l'autopista, ara que ja no és de peatge. Abans de pacificar la carretera cal obrir nous accessos a l'autopista. N'hi ha 6 de planificats al baix Maresme i 2 ó 3 a l'Alt Maresme. Llovet explica que quan s'ha parlat d'aquest accés, a les reunions amb Generalitat no només hi va Canet, sinó també Sant Pol i Sant Cebrià, perquè ens afecta als tres municipis. La prioritat primera és el baix Maresme però la nostra també és important per a la planificació del poble a llarg termini. Entre les dades que Llovet dona, destaquen els 2.400.000 vehicles anuals que utilitzen l'accés d'autopista a Canet de Mar. Tenir dues sortides seria molt positiu també pel trànsit intern del municipi. 

Graupera puntualitza que també s'hauria de pensar en la mobilitat a nivell públic o de vehicle compartit i no tant a nivell individual. 

Llovet li explica que l'Ajuntament ha dit que si es vol fer l'accés ja han dit que hi ha d'haver una via ciclista al costat i un pas de vianants perquè els ciutadans de Canet puguin travessar. I també pas per sota per a la circulació de la fauna del poble. No volen que passi com a l'any 1996 amb l'accés actual, que només va tenir en compte els vehicles a motor.
Respecte a transport públic, la setmana passada la regidora Serra va contestar un requeriment del Consell Comarcal sobre les necessitats en aquest àmbit. Canet és un forat negre ja que no ens arriba la doble via ferroviària i tampoc la freqüència amb que el servei de bus enllaça l'alt Maresme amb Barcelona. S'ha demanat que s'inclogui el bus i un canvi de freqüència de tren. 

Demana la paraula la portaveu del PSC. L'alcalde els recorda que el funcionament de precs i preguntes no són les rèpliques i contrarèpliques a demanda. Fa excepcions però demana als electes que s'atenguin al funcionament correcte. 

Marián Gómez explica que ha estat parlant amb l'alcalde d'Arenys de Mar i que aquest ha parlat amb la Generalitat perquè es tingui en compte tota aquesta problemàtica, sobretot el bus, que deixa sense freqüència Canet, Arenys i Caldes d'Estrac. Gómez ho ha comentat a la seva formació política i s'ofereix per seguir-ho fent. 

3. Per quin motiu s'ha decidit posar fi a la pacificació de la riera Buscarons?

Mònica Ventura diu que ja s'ha explicat al Despatx d'Alcaldia però que ella ara ho tornarà a fer. La intenció originària d'aquesta pacificació era precisament pacificar el poble, perquè la gent pogués passejar i comprar i per tant que hi hagués dinamitzció econòmica. Però van arribar queixes de comerciants, de veïns i de ciutadania. Tot i que eren només 300 metres de via la que es tallava, hi va haver peticions de finalitzar-ho, com les 400 signatures que va presentar la portaveu socialista en un ple. L'Ajuntament volia esperar que passés més temps per fer la valoració. Ha passat gairebé un any i ella mateixa ha anat botiga per botiga de la riera Buscarons. Alguns botiguers li han reconegut que ara ja els semblava bé la mesura, però tot i així s'ha decidit tirar-ho enrere perquè si la gent a qui es vol beneficiar no se sent beneficiada, rectificar és la millor opció. Aquesta ha estat la decisió del Govern, tot i que s'estan estudiant altres opcions de pacificació del centre. Parlant en nom propi com a persona que ha nascut i s'ha criat en un entorn de família botiguera, sap que la gent marxa a Calella, a Pineda o a Malgrat perquè tenen el centre comercial de vianants. 

Graupera demana si s'ha tingut en compte l'opinió de les persones vianants que si gaudien de la pacificació. 

L'alcalde li respon que l'entusiasme de les persones que passejaven ha estat molt inferior a les queixes dels comerciants. 

Prec: Les entitats de Canet es veuen vinculades gairebé en exclusiva a la regidoria del seu àmbit. Això fa que quedi vinculat al color polític de qui gestiona l'àrea o àmbit en qüestió. Des de fora sembla que unes àrees tinguin més ressò que les altres. Això fa que es generin dinàmiques i formes de relacionar-se amb l'òrgan municipal que no creuen que siguin les adequades. Per tal de corregir-ho, des de la CUP es prega que sigui la regidora de Participació Ciutadana qui vertebri la vinculació amb les entitats, amb corresponsabilita de l'àrea especialitzada de cada Regidoria. 

El regidor de Participació, Emili Sánchez respon. Explica que s'està treballant en una pàgina web per a totes les entitats de tots els àmbits. Estarà a la pàgina de l'Ajuntament i acollirà blocs individuals i específics de cada entitat perquè puguin expressar i dir tot allò que fan. Es posarà ordre a totes les entitats del poble i avança que l'11 de maig de 2025 es farà una Mostra d'Entitats.
Per fer la pàgina es convocarà a totes les entitats de tot el poble i de tots els àmbits per fer-los una formació perquè puguin aprendre com actualitzar i fer funcionar els seus apartats. 

--------

Abans d'acabar el torn de precs i preguntes, la regidora Gómez demana la paraula per fer un aclariment que li acaba d'arribar sobre la problemàtica de la residència Guillem Mas. Diu que a la carta de renúncia del sr. B i la sra. P. es diu que tenien ordre de fusionar Garrofers i la residència Guillem Mas i l'ordre era de l'alcaldessa d'aleshores, la sra. Blanca Arbell. 

--------

Quedaven per respondre dues preguntes del Ple anterior. Les respon ara la regidora Àngels Isart.  

Una és sobre l'acta de l'acord de matèries comunes, sectorial Policia. Diu que totes les aprovacions sobred diferents quadrants i plusos van estar aprovats i que sempre hi ha una negociació amb els representants dels treballadors. Sempre s'intenta arribar a un consens amb els treballadors. 

Sobre les condicions que s'han de complir perquè l'inspector de la Policia pugui cobrar hores extraordinàries malgrat la disponibilitat i flexibilitat horària de la seva fitxa de treball. Isart detalla que d'acord amb el manual de la Diputació de Barcelona, que és el que s'ha fet servir per fer la Valoració de Llocs de Treball de l'Ajuntament de Canet de Mar, la disponibilitat valora la penositat que suposa el fet d'haver d'estar efectivament localitzable i disponible fora de la jornada laboral, per atendre qualsevol incidència in situ. Cal indicar que la disponibilitat és compatible amb la percerció de gratificacions per serveis extraordinaris. 

Per la seva banda, la flexibilitat valora la penositat que suposa el fet d'haver de realitzar activitats prèviament planificades o previstes més enllà de la distribució horària estàndar. Aquest factor també és compatible amb la realització de serveis extraordinaris, atès que aquests responen a una sobrecàrrega de treball o incidència sobrevinguda. 

Sobre si la resta de funcionaris cobren aquesta disponibilitat i flexibilitat, Isart respon que a part de l'inspector hi ha més llocs que tenen assignada aquesta flexibilitat i disponibilitat, però està indicada com a SÍ o NO, sense puntuació i per tant sense retribució econòmica per aquest concepte. Això fa que sigui compatible amb els serveis extraordinaris que poden ser cobrats o compensats. 

Marián Gómez agraeix la resposta i diu si el regidor Llovet també respondrà les que va fer sobre el carrer Castanyer. El regidor Llovet diu que li passaran per escrit.  

 


Moments abans de finalitzar el Ple, des del públic es demana audiència a l'Alcaldia. L'alcalde diu que s'ha d'aixecar primer la sessió i després, sí dona audiència a la població per poder tractar la qüestió d'interès que els preocupa com a ciutadania. El que es tracta en aquesta audiència, ja no forma part de la crònica del Ple de 28/11/24.


Acaba el Ple quan són les 21.31 del vespre. 


Aquesta crònica s'elabora des del Servei de Comunicació municipal, d'acord amb els criteris de transparència que recomanen explicar com es prenen els acords i es desenvolupen les sessions plenàries i fer-ho de forma objectiva i que sigui fàcilment entesa per la ciutadania.

És un document complementari que acompanya a tota la informació oficial i els documents administratius relacionats, així com a la Vídeo acta, el sistema actual que utilitzem per a l'enregistrament en vídeo dels plens de la corporació.

També trobareu la sessió gravada al canal de youtube de l'Ajuntament

les cròniques del Ple

^