Tel. 937 943 940 - Fax 937 941 231
canetdemar
Comença el Ple amb l'assistència dels 17 càrrecs electes del consistori.
Desenvolupament del Ple. Principals temes tractats:
Recursos Humans i Organització
Mocions i declaracions institucionals
Despatx AlcaldiaL'alcalde informa i convida els electes a la presentació del Pla d'Actuació Municipal d'aquest Mandat. Es presentarà el dia 7 de març a les 20.00 hores a la Sala Centru del TMC.
Dona informació de la trobada d'Alcaldes i de la conversa amb el president del Consell Comarcal per tractar, sobre tot del tema de la sequera i les accions que es duran a terme perquè ens perjudiqui al mínim possible.
Informa d'una reunió amb el delegat del Govern per parlar del tema dels Garrofers. Sobre el Pla de Viabilitat per anar incrementant les places de residència, diu que està avançat i que en breu donaran notícies.
S'està pendent d'una reunió amb la presidenta de la Diputació o amb algú del seu equip, també per aconseguir suport supramunicipal per als Garrofers.
Ahir hi va haver una reunió del Patronat amb pares i treballadors, que l'alcalde qualifica de positiva.
Sobre l'incendi de la nau de Can Xumetra, dilluns s'enviarà una carta d'agraïment als que hi van col·laborar, Mossos, Policia, serveis de seguretat i emergència, Brigada, els serveis tècnics municipals i el seu regidor Llovet ... i també als veïns. L'alcalde la llegeix al Ple. Un agraïment a gairebé tothom que va treballar i col·laborar en aquest malaurat episodi.
Pla de poda. S'està duent a terme. Explica que hi ha palmeres malmeses al passeig Marítim i se n'han de talar 27. Després es farà la poda al casc urbà.
Explica que hi haurà una trobada amb una delegació xinesa que visita la nostra zona.
El regidor de la CUP demana si es contempla tancar les dutxes de les instal·lacions esportives en horari de competició. L'alcalde li respon que la Comissió de sequera ha decidit tancat entre setmana i obertes en competició, ara per ara.
Qüestions econòmiques - morositat, període mig de pagament i 4t Trimestre 2023
En morositat i pagaments, el regidor Llovet diu que l'Ajuntament va prou bé. Es refereix als proveïdors de l'Ajuntament. Al primer trimestre es paga més tard, però la resta de l'any es fa alhora.
Informació, memòries i decrets de l'enderroc de la nau industrial antiga fàbrica Can Xumetra, després de l'incendi.
Diferents punts del Ple tracten sobre tota la tramitació dels treballs que s'han dut a terme per tirar a terra la nau incendiada.
El regidor Llovet diu que es tracta d'un informe que explica tot el que s'ha hagut de fer d'acord amb la urgència i l'emergència per solucionar aquest episodi local, que ha acabat amb l'enderroc de la nau.
Intervé Jordi Castellà (Primàries) felicitant tothom per la ràpida resolució. Ara bé, recorda que quan la fàbrica va ser ocupada, el seu grup va alertar l'Ajuntament. Es va tancar l'espai però els ocupes hi van tornar a entrar. Ocupació, pobresa i habitatge s'han de tractar seriosament perquè és una realitat que tenim i que no es pot ignorar, perquè pot tornar a passar en un altre espai.
Intervé Marian Gómez (PSC) per dir que han revisat l'informe i que han trobat a faltar els amidaments de l'obra. Si en tot el que ha aportat l'empresa d'arquitectura contractada d'urgència no s'inclou els amidaments, s'ha fet una valoració a l'alça. Tampoc han trobat l'informe dels bombers. S'ha fet contractació d'urgència a un estudi que té coneixements en estructura. Es demana perquè hem recorregut fora de Canet per aquests treballs. S'ha adjudicat a dit, entén que és legal i era d'urgència, però no entenen com no s'ha anat a professionals del mateix poble. Tant per l'enderroc com per l'estudi d'arquitectura.
Llovet respon al sr. Castellà que s'està treballant i en contacte amb Mossos per tot aquest tema, que és supramunicipal però que ens afecta de ple. A la sra. Gómez li respon que al principi de l'informe es donen les mides. La manera de treballar de Serveis Tècnics ha estat exquisita. S'han buscat els millors professionals perquè tot sortís al mínim afectat. Cadascú pot tenir els estudis que sigui. L'Ajuntament ho va demanar a uns altres professionals i era molt més car. Havia de ser molt ràpid i fer fases, amb una grua molt concreta. Per tant, diu que estan molt tranquils amb el que s'ha contractat i també dels treballadors de serveis tècnics que han treballat fins i tot als vespres i cap de setmana.
Marian Gómez diu que troba a faltar les mides específiques, no generals. Valora també els serveis tècnics municipals però diu que li sap greu que no valori els arquitectes que hi ha a Canet de Mar, que en tenim que fan aquests enderrocs en altres llocs.
Llovet diu que els Serveis Tècnics municipals són els que hi entenen i han parlat també amb Bombers. En 6 hores es va trobar qui podia fer informe d'urgència.
L'alcalde recorda que hi havia l'imperatiu del temps i que s'havia de fer molt bé. Calia una especialització i confiança. L'empresa d'enderroc Urcotex es especialista en patrimoni, han treballat a la Casa museu. S'havia de fer una cosa molt ben feta perquè era al centre del poble i hi havia un edifici al costat. Havien de ser especilistes en fer això. No hi havia temps de fer concurs ni licitació. Això és la urgència i Serveis Tècnics ha aconsellat el que s'ha fet. Diu que ha sigut una feina exemplar.
La direcció d'obra ha costat 5.100 euros més IVA. Llovet diu que normalment es tria del llistat d'empreses que participen a les licitacions habitualment.
El sr. Castellà diu que l'enderroc ha fet possible que el restaurant Massamare segueixi en peu i això és important.
El sr. Martínez felicita a tothom involucrat en l'emergència. Pel que a l'ocupació, s'ofereix a anar a Badalona per parlar amb l'equip del l'alcalde Albiol sobre aquest tema.
La sra. Gómez segueix trobant a faltar l'informe dels Bombers. No una transcripció, sinó l'informe.
El regidor Llovet també diu que la SAREB, propietària de la nau i del restaurant, pagarà la totalitat del cost dels treballs. De moment ho ha pagat l'Ajuntament (més endavant es tracta aquest punt).
Castellà recorda que la SAREB és el banc dolent que paguem tots amb els nostres impostos i que té moltíssimes propietats i no té penalització per tenir-les com les té.
Albert Martínez reitera la felicitació a tothom i fa un prec perquè es faci un aparcament en aquest espai. L'alcalde recull el prec.
Marian Gómez cita les dues empreses a qui s'ha demanat preu, Urcotex i Demeter Control. Li crida l'atenció que la valoració dels arquitectes és justament la que ha donat l'empresa Urcotex. Li sobta molt aquesta coincidència. No hi ha amidaments i hi ha pressupostos a l'alça. Parla d'una empresa de Canet que va fer un pressupost i ningú li va demanar. Gómez esmenta vicis ocults perquè hi ha més runa de la que es comptava i per tant més cost.
Llovet diu que es parla de Memòria valorada, feta per l'empresa d'arquitectes contractats. Cert que hi havia una altra empresa però triplicava el cost de l'adjudicatària. La resta de material que no forma part de la memòria és així, a part. Només recollir runa era el que s'incloïa a la memòria, però la resta de coses (bombones, taules, roba ...) s'ha pressupostat a part.
Gómez li agraeix que reconegui que és una Memòria valorada, no un projecte. Ella no té coneixements de tot, però s'ha assessorat i per això fa les apreciacions que fa. Tant memòria com enderroc s'ha pagat molt més car.
Llovet l'acusa que el que volen es deixar malament els Serveis Tècnics municipals. Diu que si es parla de prevaricació és contra els treballadors municipals. Gómez replica donant els noms de les empreses de Canet que ho podien fer. Empreses de Canet pensaven que qui ho ha contractat era la SAREB i no l'Ajuntament. I no ha sigut l'Alcaldia, sinó la primera tinença d'Alcaldia.
L'alcalde tanca el tema reiterant que era una urgència i reiterant la confiança de l'Equip de Govern amb els tècnics municipals i les empreses que aquests els han aconsellat contractar. Si ho paga el SAREB, no haurà costat res a l'Ajuntament.
Subvenció nominativa al Canet Futbol Sala
El regidor Joan Majó explica que el Club està en una categoria que està a 2a divisió i el seu àmbit de competició és a l'estat espanyol i per tant haurà de viatjar fora. Els jugadors de Canet no estan remunerats (és l'únic equip de la competició que no cobra).
Aquest és un ajut puntual però es vol que es perllongui en el temps mentre hi juguin. L'equip lluirà el logotip És Canet.
El regidor Castellà està d'acord a potenciar l'esport de Canet. Proposo també que es busquin sponsors.
El regidor Martínez està també d'acord i demana que es busquin noves formes d'ingressos per als equips professionals.
La regidora Gómez felicita el Canet futbol Sala i al regidor i al Govern per aquest ajut. Trasllada la inquietud del Club de saber quan es farà efectiva la subvenció. La regidora és qui dona la xifra: 5.400 euros.
El regidor Graupera diu que és pel desplaçament fora de Catalunya i que 5.400 euros donen per molt poc. No ho planteja com una crítica, sinó que ho diu perquè ell ha estat en un club d'hoquei i sap el que és la despesa.
El regidor Majó diu que la subvenció és per aquesta temporada, que acaba al maig. Que s'haurà d'anar valorant en funció dels resultats.
Es donarà a més clubs? El Govern està obert però s'ha de valorar també tenint en compte la gent que mou cada club i cada desplaçament.
S'aprova per unanimitat.
Proposta al Ple del Reconeixement Extrajudicial REC 01/2024
És, com a cada Ple, l'aprovació de factures que no han seguit el procediment correcte.
I com a cada Ple, des de l'oposició s'hi està en contra perquè s'ha de fer en temps i forma. Es feliciten de l'esforç per anar-ho reduint i feliciten el regidor d'Hisenda en particular.
Voten a favor els regidors del Govern, l'abstenció del regidor de la CUP i la resta de regidors voten en contra.
Proposta al Ple despesa conveni Ajuntament de Canet de Mar i el Consell Comarcal del Maresme per la compra agregada de llum i gas
L'Ajuntament se suma a aquest conveni, que asecendeix a 816mil euros.
Castellà adverteix que toca esforçar-se en energies renovables. Llovet respon que s'està avançant en aquest sentit.
S'aprova per unanimitat.
Recursos Humans i Organització
Actualització del preu anual del conveni de col·laboració amb el Consell Comarcal del Maresme per l'ús i la gestió de les borses de personal d'àmbit comarcal per ocupar temporalment llocs de treball
L'Ajuntament paga per aquest servei i ara s'actualitza. Tenim les nostres pròpies borses i quan les esgotem anem a les del Consell Comarcal. No hi ha borses tècniques, són de categories inferiors, peons i personal administratiu i auxiliar.
16 vots a favor i una abstenció.
Acord increment addicional del 0,5% de les retribucions del personal de l'Ajuntament de Canet de Mar
Són 36.947 euros que es repartiran per tots els treballadors de l'Ajuntament, de forma lineal. Es pagarà amb el fons de contingència, que són els diners que hi ha per aquestes despeses que no estan previstes al pressupost. En aquest mateix Ple s'ha aprovat la transferència de crèdit per aquest concepte.
S'aprova per unanimitat.
Modificació import indemnització per assistències a Ple i Comissió informativa
Aquest Mandat es fa un Ple cada mes, llevat de gener i agost. Fins al Mandat passat se'n feia un cada dos mesos, tot i que hi havia molts plens extraordinaris. Els membres de l'equip de Govern que tenen dedicació (exclusiva o parcial), ja tenen les assistències incloses a la retribució. Però els electes sense dedicació cobraran, a partir d'ara, per cada assistència:
Des de l'oposició (sr. Castellà) recorda que era un clam dels grups perquè han estat durant anys maltractats.
Alcalde i regidors fan broma sobre aquest fet de discriminació econòmica que ara quedarà paliada.
Andreu Graupera de la CUP, és l'únic electe que vota en contra d'aquest augment. Manifesta que ho fa perquè no troba adient apujar-se l'assignació en un moment de retallades com l'actual.
Així doncs, 16 electes voten a favor i el regidor de la CUP hi vota en contra.
----------------------------------------------------------
Expedient Sancionador Dotras Vila, 4
Aquest és un punt que explica el regidor d'Urbanisme. Les infraccions considerades molt greus, han de resoldre's al Ple. En aquest cas, hi ha una afectació a la via pública. Un veí ha variat la inclinació de la vorera.
L'Ajuntament inicia dos expedients, un de restauració (tornar a deixar la vorera com estava) i un de sancionador. El sancionador caduca als 6 mesos. I ha caducat.
Cal una nova resolució. Aquesta segona resolució aplica de nou la sanció. Tot i que s'ha restaurat, la sanció existeix. Se li desgrava un 80% l'import de la sanció, perquè s'ha restaurat i hi ha acord. Aquesta sanció serà finalment de 300 euros.
La portaveu del PSC demana si aquests expedients s'apliquen de forma genèrica o a través d'una denúncia. Es lamenta que l'Ajuntament a vegades demana al veïnat que compleixi en un termini molt curt de temps quan el propi Ajuntament tarda a resoldre en moltes ocasions.
El regidor Llovet li comenta que dins de disciplina urbanística, hi ha diferents casuístiques, sigui per tema d'obres o de tipus estètic. En funció de l'afectació i repercussió de la infracció s'actua d'una manera o d'una altra.
S'aprova per unanimitat.
secretaria Contractació del servei de neteja de les dependències municipals
L'explica la regidora de Medi Ambient. L'empresa adjudicatària fins ara no vol continuar i s'ha de licitar de nou. S'han fet dos lots, un per a les escoles i l'altre per a les dependències municipals.
És un contracte per dos anys prorrogables a 4.
Des de la CUP, per consciència política, voten en contra perquè no estant d'acord amb l'externalització dels serveis públics.
Des del PSC es donen les xifres. Aquest contracte supera els 2 milions d'euros. Per això s'ha d'adjudicar a través del Ple. No els quadren algunes xifres i redactat i ho fa saber al Ple. Demana que es rectifiqui.
La regidora Tenas li diu que es deu tractar d'errors, sí. La secretària de l'Ajuntament ho corrobora i diu que es corregirà.
El regidor d'Hisenda aclareix que els 2 milions és per tot el contracte (2 anys més dues pròrrogues). El que ara es porta a aprovació són els dos primers anys.
S'aprova per 16 vots a favor i un en contra, del regidor de la CUP
Medi Ambient
Ratificació del Decret d'Alcaldia 2024/313, d'aprovació de la 2a pròrroga del conveni de delegació de competències al Consell Comarcal del Maresme per a la prestació del servei de Deixalleria
És la ratificació d'una resolució d'Alcaldia ja notificada.
Des de l'oposició s'insisteix a tenir tota la informació de la resolució d'aquesta qüestió relacionada amb Medi Ambient, recollida de residus i Deixalleria.
L'empresa RESMAR no està complint i es reconeix. Però s'aprova la pròrroga perquè s'ha de seguir donant el servei.
La regidor Tenas insisteix que l'interlocutor de l'Ajuntament és el Consell Comarcal, no RESMAR.
Escolteu el debat del punt al voltant del minut 1:45:00 de la vídeo acta del Ple.
Hi vota a favor el Govern, s'absté el regidor de la CUP i voten en contra els grups del PSC, PP i la regidora No Adscrita.
Proposta modificació tarifes dels taxis -2024-
La regidora Àngels Isart abandona el Ple en aquest punt, per incompatibilitat amb el tema tractat, ja que entraria en conflicte d'interessos per motius familiars.
L'explica la regidora Raquel Serra. Es regulen les tarifes a petició dels taxistes de Canet.
S'aprova per unanimitat dels 16 càrrecs que voten el punt.
Assumptes urgentsLa 1a urgència és una modificació de crèdit, que explica el regidor Llovet. És una modificació per pagar l'enderroc de la nau Xumetra que es va cremar. No estava previst i s'ha de treure del fons de contingència. Són poc més de 82mil euros i ho inclou tot.
Ara s'ha reclamat a la SAREB, propietària de l'edifici i també se'ls ha requerit reparacions que encara falten i que no eren d'extrema urgència.
S'aprova per 16 vots a favor i una abstenció del regidor de la CUP.
La 2a urgència és la Modificació de la Plantilla de l'Ajuntament Es tracta de nous llocs de treball de funcionaris:
dues places d'administratius
una plaça d'auxiliar administratiu
una plaça d'auxiliar tècnic de Cultura
una plaça de subaltern
La regidora de Recursos Humans explica que s'ha acordat amb els representants dels treballadors.
Des de l'oposició agraeixen les explicacions però es lamenten que s'aprovi per urgència i més tenint en compte que es va acordar en una reunió celebrada el 17 de gener.
S'aprova per 15 vots a favor, el vot en contra del regidor del PP i l'abstenció del regidor de la CUP.
La 3a urgència és un canvi de patrons del grup SOM Canet a la Fundació Els Garrofers.
La 4a urgència és una transferència de crèdit. Afecta la Policia. La regidora Isart explica que s'han fet serveis extraordinaris. Hi ha un informe favorable de l'inspector de la Policia. Però existeix una objecció fiscal suspensiva, és a dir, un informe negatiu la Intervenció municipal. Aquest informe negatiu es basa en anteriors informes negatius de Secretaria i Intervenció d'agost del 2022, relacionats amb les adequacions singulars dels llocs de treball de la Policia i amb la modificació de l'acord de matèries comunes del conveni dels treballadors que afectaven aquest col·lectiu.
Des de l'oposició de nou es reitera que si aquests punts es passen d'urgència, no hi ha temps material per estudiar-ho abans del Ple.
S'aprova únicament amb els vots del Govern. Hi voten en contra PSC, PP i Primàries i s'abstenen el regidor de la CUP i la regidora No Adscrita.
mocions i declaracions institucionals
Moció presentada pel grup municipal d’ERC en suport a la pagesia
S'hi afegeixen les formacions de Canetencs, Junts x Canet i SOM Canet.
Llegeix i explica el regidor d'ERC Emili Sánchez. Podeu escoltar-la i també el seu debat al voltant del minut 2:15:00 de la vídeo acta del Ple.
La moció s'aprova per unanimitat.
L'alcalde explica que es respondran primer les preguntes del PSC que no es van poder fer al darrer Ple:
Preguntes del grup municipal del PSC:
La portaveu del grup explica que no llegirà les preguntes de nou perquè ja les van fer a l'anterior Ple. Demana aprofitar el seu temps per formular dues preguntes d'urgència, que el Reglament Orgànic Municipal (ROM) recull que es poden fer. L'alcalde li respon que en tot cas, la presidència és qui ha de determinar-ne la urgència. Per aquest motiu no li permeten fer aquestes dues preguntes.
1. Saber si s'ha mesurat l'impacte que té en els negocis, haver tancat la riera Buscarons al trànsit de vehicles i si s'havia consultat als veïns tot el tema de la pacificació del centre.
Responen les regidores Mònica Ventura i Raquel Serra. Ventura explica que es va parlar amb els botiguers. Es va reduir l'horari en funció de les aportacions rebudes i s'ha escoltat tothom. També diu que hi ha qui els ha felicitat i també qui no hi està d'acord. Promoció Econòmica i Mobilitat ho han recollit i la voluntat del Govern és donar prioritat als vianants. Serra afegeix que es van fer enquestes i s'han recollit les opinions. Esperaran més temps per veure com evoluciona la mesura.
Preguntes del grup municipal Primàries Canet:
1. Fàbrica de Can Xumetra que s'ha cremat. Demanen si el Govern s'ha plantejat fer una expropiació forçosa per via d'urgència per recuperar la fàbrica de Can Jover per Canet. Ho demanen pel precedent de la desgràcia i l'incendi de Can Xumetra.
Responen els regidors Lluís Llovet i Àngels Isart. Llovet diu que el tema de la Pulligan és recurrent. Algun dia s'haurà de plantejar, però expropiar forçosament també depèn d'un acord amb el propietari sobre l'import. Hi ha tres propietaris, des del punt de vista judicial i per tant, no està clar l'interlocutor. A més a més de la compra, després s'ha de determinar què s'hi fa. D'acord amb el que estableix el POUM de Canet, l'antiga fàbrica se cedia a l'Ajuntament gratuïtament.
El regidor Castellà aclareix que en cas d'expropiació, s'acudeix al Tribunal que es coneix com de Just i Preu. És un tribunal independent que determina un preu. I després el propietari ja manifesta si hi està d'acord o no. Però estudiar-ho i saber-ho tot prèviament és important per l'Ajuntament.
La regidora Isart també respon en aquest punt. Ho fa en el sentit de determinar en primer lloc que de les naus de la Pulligan, algunes estan ocupades. Explica que s'ha celebrat una reunió amb Mossos d'Esquadra, Policia Local i tècnics municipals per tractar el tema de l'ocupació. Tema que preocupa molt a l'Ajuntament. S'està treballant per intentar fer les desocupacions que calguin. L'alcalde corrobora que estan decidits a fer-ho. Canet és, dels municipis amb ocupació, el que té naus ocupades i s'hi afegeix que estan al centre del poble. És ocupació industrial i per tant no reuneix cap condició per ser habitada.
El regidor Graupera afegeix també el risc que pot comportar per a qualsevol infant o adolescent que cometi la imprudència d'entrar en un lloc prohibit i que passi alguna desgràcia.
El regidor Miguel Borrego sobre l'afer de l'expropiació esmenta que existeix l'expedient de ruïna, a través del qual es pot solucionar també la desocupació. Aquest és un instrument que s'hauria d'estudiar a fons la possibilitat d'aplicar-lo a Canet.
2. Pregunten sobre la Sequera (no es llegeix la pregunta al Ple)
Respon l'alcalde que els ajuntaments de la comarca, amb el Consell Comarcal al capdavant, miraran de ser autosuficients com més aviat millor. La sequera serà cada cop més llarga i més dura. Amb una petita intervenció tècnica però costosa (al voltant de 14 milions d'euros) en depuradores s'evitarà llençar milions de litres d'aigua al mar. Es vol que enlloc d'això es reverteixi a la conca de la Tordera. L'alcalde diu que els problemes, com més aviat se solucionen, millor per tots.
Pere Xirau també explica que s'està pendent que l'ACA defineixi si les piscines municipals es consideraran refugi climàtic. Pel que fa a les piscines privades, aquestes no es poden omplir i/o reomplir. N'hi ha centenars. Hi ha hagut poblacions amb molts hotels que s'han queixat sobre això. La pagesia també pot patir molt si se'ls redueix dràsticament el reg. Es demana claredat i unitat de criteris.
El regidor Llovet intervé per explicar de nou el que està fent l'Ajuntament en matèria de cessions de pous i mines. Tindrem 4 pous perquè se n'afegirà un d'un particular. N'hi haurà més que serviran per aigües freàtiques, és a dir, per netejar però no per beure. També explica que s'han fet obres a la xarxa d'abastament d'aigua i que administrativament es té en compte el tema de no poder omplir piscines a l'hora de donar llicències d'obres. S'està fent una Memòria tècnica i s'han demanat subvencions a ens supramunicipals. L'Ajuntament s'ha reunit amb AGBAR perquè se'ls faciliti un consum detallat d'abonats i s'està elaborant un Reglament. La regidora Tenas afegeix que també es durà aigua d'altres punts, que en tenen en dipòsit, com ara Granollers.
Jordi Castellà agraeix la llarga explicació. Detalla que l'aigua de boca no està en perill aquest estiu. Però que cal procupar perquè aquest element vital no se'ns acabi.
L'alcalde Pere Xirau abans de cloure el Ple, manifesta que no li agrada que ningú es disgusti. Per això referint-se al fet que no ha permès a la portaveu del PSC fer dues preguntes d'urgència, demana que si això torna a passar, cinc o deu minuts abans del Ple se li faci saber. D'aquesta manera es podrà determinar abans de començar si les preguntes són realment urgents i es poden fer o no durant la sessió.
Aquesta crònica s'elabora des del Servei de Comunicació municipal, d'acord amb els criteris de transparència que recomanen explicar com es prenen els acords i es desenvolupen les sessions plenàries i fer-ho de forma objectiva i que sigui fàcilment entesa per la ciutadania.
És un document complementari que acompanya a tota la informació oficial i els documents administratius relacionats, així com a la Vídeo acta, el sistema actual que utilitzem per a l'enregistrament en vídeo dels plens de la corporació.