ES|EN|FR
Telèfons
Correus
Cercar
Facebook
Twitter
Instagram
Botó que mostra/amaga menú lateral
Notícies
Què podem fer quan la mediació de consum resulta infructuosa?
L'OMIC ens respon
PUBLICAT Dilluns, 25.02.2019
Imprimir
Comparteix al FacebookCompartir a TwitterCompartir per correu electrònic

icono conflictosQuan la mediació no té un resultat satisfactori, quan ha estat infructuosa, quan les gestions dutes a terme per la Oficina Municipal d’Informació la Consumidor (OMIC) no han aconseguit resoldre la reclamació presentada o quan el consumidor insisteix en fer valer els seus drets, ens resta la justícia ordinària.

Des de l'OMIC de Canet de Mar sempre s'explica que els drets dels consumidors i els usuaris estan protegits per les diferents lleis. Algunes són més específiques i d'altres més generalistes, però en tots els casos són lleis pensades i promogudes per defensar les persones consumidores i usuàries. I com totes les lleis del nostre país i dels països del nostre entorn, han de ser aplicades per l’administració i/o per la justícia.

En aquest cas d'arribar a una mediació amb resultat no satisfactori, cal que la justícia posi “ordre” en un assumpte que té a veure amb els consumidors. I quan parlem de justícia ens referim, òbviament, als Jutjats ordinaris.

En la gran majoria d’assumptes relacionats amb la defensa dels consumidors ens estarem referint als tribunals d’ordre civil. En algunes ocasions pot ser un tibunal penal, però en la majoria d'ocasions serà el Jutge civil qui s'encarregarà de resoldre els assumptes de consum.

Per accedir a la justícia ens cal la intervenció d’un advocat i d’un procurador. Vist així, en la majoria de casos resultaria antieconòmic promoure la via judicial. Però la Llei ens permet presentar demandes de “judici verbal “ (aquest és el nom d'aquest procediment) sense advocat ni procurador. Només en aquells casos en que la quantitat reclamada no superi els 2.000 euros podrem actuar sense el suport de cap professional. No és el més aconsellable, però la llei ho permet.

Una altra opció és la justícia gratuïta. En aquest cas, si els ingressos de la unitat familiar (tots els que resideixin en el domicili del reclamant) no superen una forquilla d’entre els 1.100 i 1.300 euros mensuals (depenent de motius diferents), es pot sol·licitar un advocat d’ofici. Com hem dit, serà per resoldre en aquells assumptes de més de 2.000 euros. La justícia gratuïta se sol·licita davant del Col·legi d’Advocats. En el nostre cas a Mataró.

Així doncs, sempre recomanem la intervenció dels Serveis Públics de Consum per solucionar conflictes relacionats amb la defensa dels consumidors i els usuaris. Però pel cas de no poder arribar a una entesa, sempre es pot recórrer a la via judicial. 

^