ES|EN|FR
Telèfons
Correus
Cercar
Facebook
Twitter
Instagram
Botó que mostra/amaga menú lateral
Notícies
Què passa amb la factura de la llum?
A partir de l'1 de juliol, liberalització del mercat elèctric
PUBLICAT Dijous, 02.07.2009
Imprimir
Comparteix al FacebookCompartir a TwitterCompartir per correu electrònic

Torres d'alta tensió Igual que van fer els sectors del gas o de la telefonia fixa, el sector de l'electricitat es liberalitza. Més de vint milions de consumidors tenen, a partir d'aquest juliol, la possibilitat de sortir al mercat lliure. Complint les directives europees, les empreses distribuïdores deixen de subministrar electricitat i es crea un servei que faran les empreses comercialitzadores. Això provocarà que es comenci una competència real i lliure entre les subministradores.

Al consumidor se li plantegen molts interrogants. L'Ajuntament vol aclarir alguns d'aquests dubtes respecte la liberalització del mercat elèctric, que entra en vigor l'1 de juliol de 2009.


Què és la liberalització del mercat elèctric?
Un procés que s'està fent als diferents països de la Unió Europea i que vol dir que desapareix el sistema de tarifes regulades i que tots els usuaris d´electricitat passen al mercat lliure.  També es regula l'aplicació de la tarifa d´últim recurs i s´aplica l'anomenat bono social.

Què és la tarifa d'últim recurs (TUR)?
És el preu màxim i mínim establert per l'Administració per a determinats consumidors, per als quals el subministrament elèctric es considera servei universal. Aquests preus poden ser revisats per l'administració, al menys semestralment. Ja sabem que la TUR comportarà un augment del 2% respecte la factura que s´ha estat pagant fins l´1 de juliol.

Què és el bono social?
És una possibilitat de rebaixa a la que poden optar alguns consumidors (persones físiques) acollits a la tarifa d'últim recurs que compleixin determinades condicions.

Empresa distribuïdora és el mateix que empresa comercialitzadora?
NO. La distribució la seguirà fent la mateixa empresa propietària de la xarxa elèctrica a la zona, que en nostre cas és FECSA ENDESA.
Llavors hi ha les comercialitzadores d'últim recurs i les comercialitzadores de mercat lliure.

Comercialitzadores d'últim recurs: amb elles no pots negociar un preu. El preu de facturació és el de la TUR.

Comercialitzadores de mercat lliure:  són les empreses amb qui pots negociar una millora del preu de facturació.

Quines opcions tenim com a consumidors?
A partir de l'1 de juliol de 2009, les tarifes elèctriques de baixa tensió desapareixen. Si som consumidors de baixa tensió (subministrament a una tensió igual o inferior als 1.000 V de tensió)  podem triar entre:

  • No fer res, i per tant quedar-nos amb la mateixa empresa que fins ara.
    • A partir de l´1 de juliol, si la potència contractada és igual o inferior a 10 Kw (la majoria de llars de Canet i petites empreses), el subministrament es passarà a ENDESA ENERGÍA XXI, sl, empresa del mateix grup que Fecsa Endesa, i el client ja no haurà de fer cap més gestió. El que sí que podeu fer és comprovar si compliu els requisits del bono social i si és així, el podeu sol·licitar a l'empresa comercialitzadora.
    • Si la potència contractada és superior a 10 KW, el subministrament serà traspassat automàticament a l'empresa comercialitzadora que tingui la propietària de la xarxa.  Llavors, el preu que es pagarà no serà el de la TUR, sinó un altre que fixa l´Estat d´acord amb el lliure mercat. Aquest grup és a qui més afectarà la liberalització, ja que si no trien mercat lliure veuran incrementat el preu periòdicament.
  • Sol·licitar ofertes i contractar amb una empresa comercialitzadora de mercat lliure.  A la carta que heu rebut de Fecsa Endesa, hi ha el llistat de totes les empreses amb qui podeu negociar. Negociar pot comportar una gran pèrdua d´hores, ja que s'ha de mirar  i calcular molt bé la comparativa de preus i és possible que la rebaixa no sigui important.

Podem canviar de companyia comercialitzadora més endavant?
. La data fixada per a la liberalització és l'1 de juliol de 2009, però nosaltres podem sol·licitar el canvi quan vulguem (amb l´antelació de com a mínim 5 dies abans no acabi el contracte).
Però un cop fet el canvi, hem d´estar-nos-hi, com a mínim, un any. Si som al mercat lliure i ens canviem de companyia abans d´un any, podem sofrir una penalització.

Si decidim anar al mercat lliure i negociar millor preu, com podem valorar les ofertes?
Prenent com a referència el preu que es paga a tarifa.

El preu a tarifa inclou:

  • Terme de potència (euros per kw i mes).  Es paga cada mes per la potència contractada.  La potència contractada la sabem perquè surt a la part superior dreta de la factura, al requadre amb les dades del client.
  • Terme d´energia (euros per kw i hora). Es paga per cada kw h consumit
  • Impost especial sobre electricitat, que s´aplica als dos termes anteriors.
  • Lloguer de comptador, si no és de propietat
  • IVA

Per calcular aquest preu, cal recuperar els rebuts del darrer any. Cal:

  1. Sumar els imports totals, incrementar-los un 1,74 % (si la tarifa que tenim contractada és la 2.0) o un 1,61 % (la resta de tarifes contractades)
  2. Sumar els consums (que són els kw h)
  3. Fer una divisió del resultat del punt a) i el del b). Així obtindrem el preu tarifa i podrem valorar les ofertes.

Com podem valorar l'oferta d'una comercialitzadora?
Per poder-los comparar amb el preu a tarifa, s'han d´incloure a l'oferta els següents conceptes:

  • Cost de Generació (preu horari final mig)
  • Potència i serveis complementaris
  • Cost dels peatges de transport i distribució (regulats per l´Administració)
  • Cost de les pèrdues d´electricitat al transport i la distribució (regulats per l´Administració)
  • Costos permanents del sistema (regulats per l´Administració)
  • Costos de diversificació i seguretat d´abastament (regulats per l'Administració)
  • Costos de comercialització
  • Lloguer del comptador i servei de lectura (regulat per l'Administració)
  • IVA


Si no inclouen algun d´aquests conceptes, caldrà que es considerin per tal de donar transparència a l'oferta i evitar futurs malentesos.
El preu final de l'oferta (iva inclòs), ha de comparar-se amb el preu calculat a tarifa.

Si anem al mercat lliure, hem de fer alguna cosa a la instal·lació existent?
Els consumidors domèstics que no superin la potència de 10 Kw contractats (la majoria), no han de modificar ni canviar els seus comptadors. Cal tenir però, instal·lat un ICP (interruptor automàtic). Si no el tenen, podran col·locar-lo de lloguer (instal·lació a càrrec de la distribuïdora) o demanar que l'instal·li un electricista autoritzat.

Si se superen els 10 Kw, s'han d'instal·lar comptadors nous tipus 4.

Què hem de tenir en compte? Recomanacions

  • Analitzar les últimes factures per veure el consum mig
  • Podem triar entre no fer res i sol·licitar ofertes.  No és obligatori passar a contractar la tarifa d´últim recurs.
  • Comprovar què el val Kw h en la tarifa d´últim recurs que aprovi el Govern, ja que ens servirà de referència per comparar les ofertes de les empreses al mercat lliure.
  • Si ens passem al mercat lliure, comparar abans les ofertes de diverses empreses comercialitzadores i no precipitar-nos ja que, una vegada fet el contracte, ens hi haurem d´estar un any.
  • No s´han de facilitar dades bancàries, ni factures anteriors, ni dades personals, si no s´està realment segur de la contractació.
  • Cal llegir detingudament el contracte i no signar mai un document en blanc.
  • El contracte nou s´ha de fer per escrit i en exemplar doble.
  • Si rebem una trucada telefònica o una visita inesperada al domicili per a canviar de companyia elèctrica, no ens precipitem i recordem que tenim 7 dies per a fer-nos enrere sense haver de donar cap justificació.
  • Demaneu que s'identifiqui qui us truqui per telèfon o vingui a casa.
  • Triar una empresa adherida al sistema arbitral de consum és una garantia.
  • Guardeu el contracte i l'oferta


Requisits per accedir al bono social
Com a mínim, s'ha de complir una d'aquestes condicions:

  • Tenir contractada una potència menor de 3 Kw en el domicili habitual
  • Tenir seixanta o més anys d'edat i acreditar que és pensionista del Sistema de la Seguretat Social per jubilació, incapacitat permanent o viduïtat i acreditar també que percep les quantitats mínimes vigents en cada moment per a aquestes pensions.
  • Tenir més de seixanta anys i ser beneficiari de pensions de l'extint Seguro Obligatorio de Vejez e Invalidez i de pensions no contributives de jubilació i invalidesa.
  • Ser família nombrosa
  • Acreditar que forma part d'una unitat familiar que té tots els seus membres a l'atur

Aquest bono social cobrirà la diferència entre el cost de la tarifa d'últim recurs i un valor de referència, que marcarà el Ministeri d'Indústria, Comerç i Turisme que s'anomenarà tarifa reduïda.
Els consumidors podran sol·licitar el bono social a l'empresa comercialitzadora que faci el subministrament d'energia elèctrica (en el nostre cas Endesa Energía XXI, sl)
El Ministeri ha de publicar el reglament corresponent d'aquesta prestació, així com el procediment per acreditar les condicions que donen dret a la bonificació.


On podem saber més:

Enllaç amb el web de l'Institut Català d'Energia

^