Ajuntament de Canet de MarAJUNTAMENT DE CANET DE MAR

Documents
 
Ple 19 12 2024

Comença el darrer Ple de l'any 2024. Presideix l'alcalde Pere Xirau i hi son presents els 17 càrrecs electes que formen el plenari.  


Desenvolupament del Ple. Principals temes tractats: 

Despatx Alcaldia

Temes econòmics 

Cultura i Patrimoni 

Recursos Humans i Organització 

Secretaria

Medi Ambient i Sanitat 

Habitatge

Alcaldia

Assumptes urgents 

Precs i preguntes 


Despatx AlcaldiaEls primers minuts del Ple són per al despatx d'Alcaldia, el resum que fa l'alcalde de diversos temes que han succeït.

Xirau explica en primer lloc la iniciativa que ha impulsat ell mateix amb el nom de "l'Alcalde respon" i que va fer-se a principis de desembre. A la trobada l'alcalde va atendre persones que volien traslladar-li preocupacions, suggeriments i altres qüestions que van ser ateses i ben apuntades pel sr. Alcalde. Reconeix que hi ha hagut algunes queixes per fer-ho un dilluns al matí i també pren nota per fer-ho en altres hores i llocs. Agraeix a tothom la participació. 

Explica els Pressupostos participatius, que ara han tancat el període de sol·licituds per formar part de la Comissió. 

Fa memòria dels canvis a la recollida porta a porta les nits de Nadal i Cap d'Any i dels punts de recollida d'arbres i paper i cartró. 

Felicita a un jove guanyador de prosa a la Mostra Literària del Maresme. Felicita al regidor de Cultura per haver demanat que l'any que ve aquesta gala es faci a Canet. 

La Brigada ha fet un pas elevat a la Via Cannetum, que ha costat poc més de 14.000 euros.

S'ha iniciat una millora a la plaça Macià. Explica quins canvis s'han fet en aquesta obra. 

Fa valoració del Consell Assessor de la Residència Guillem Mas, reunit el dia 17/12. La direcció va convidar-hi tres representants del comitè d'empresa. Hi van assistir tots els membres del Consell. Xirau explica que van traslladar al Consell les 20 preguntes que els van fer arribar després del passat Ple. Com a Govern van fer 7 preguntes i s'ofereix a la regidora Gómez per si vol fer arribar les seves també a la interlocutora per aquest assumpte. Ara estan a l'espera de rebre l'acta de la reunió per saber si és correcta amb el que es va dir i acordar. No pot donar més informació. Això sí, l'intercanvi de preguntes servirà perquè tothom pugui decidir què fer a partir de les respostes que s'obtinguin. També explica que la Moció que volia fer el Partit Popular sobre aquesta qüestió s'ha retirat de l'ordre del dia d'avui. 

Notícia històrica i molt important que es dona avui al Ple. Cedeix la paraula a la regidora d'Educació perquè sigui ella qui la faci pública. Rosabel Madrid explica que ahir mateix va estar a la taula d'oferta educativa als Serveis Territorials de Mataró i se li va notificar que ja es pot fer públic que l'Escola de Teixits serà un centre integral d'estudis de tèxtil. Canet tindrà doncs un nou institut, ja té codi de centre i hi haurà per tant, més formació. Serem el centre integrat de tèxtil més important de Catalunya. També aprofiten per explicar que des de l'època de l'alcalde Marià Serra, les despeses d'aigua i llum de l'Escola de Teixits les pagava l'Ajuntament. A partir del curs que ve ja no serà així i aquestes despeses les farà el Departament d'Educació. 

  Temes econòmics Proposta Ple Factures sense contractes - Expedient  1629/2024 5464
Proposta Ple Reconeixement Extrajudicial REC 11 -  Expedient 1629/2024 5387
Proposta Ple factures sense contractes Desembre 2 - Expedient 1629/2024 5751
Proposta Ple factures REC 12-2024 -  Expedient 1629/2024 5712

Són els punts habituals de factures i pagaments que s'aproven sense contracte o sense haver passat un procediment correcte. 

Des de l'oposició reiteren també el que ja fan a cada ple. No estan d'acord amb aquestes aprovacions de factures que no segueixen el procediment correcte. Hi ha informes negatius de la Intervenció municipal i en un cas se superen fins i tot els 15.000 euros per a una mateixa empresa sense fer un contracte públic. També hi ha una possible relació laboral d'un treballador que no està a la plantilla. S'ha de solucionar.  

El Govern reitera que estan avançant per arreglar aquestes situacions.

Aquests punts s'aproven amb els vots favorables dels equips del Govern municipal (10). L'oposició hi vota en contra (7).  

    

Cultura i Patrimoni Proposta al Ple Declaració BCIL So Campanes

Tot i ser un tema de Cultura, l'explica el propi alcalde Pere Xirau. L'Ajuntament ha decidit declarar el so de les campanes un Bé Cultural d'Interès Local, com han fet altres localitats. D'aquesta manera s'evitaran conflictes ciutadans. Són campanes històriques i ho és també el seu so. 

S'aprova aquesta declaració per unanimitat. 

Recursos Humans i Organització Proposta reconeixement CPT lloc administratiu PL

El personal administratiu de la Policia tenia un plus de coordinació. Ara formarà part del seu salari. Com que el que cobra és superior al que hauria de cobrar, se li ha d'aplicar un Complement Personal Transitori. Això vol dir que el seu sou no augmentarà perquè ja ho té inclòs al seu complement específic. 

La portaveu socialista aprofita el punt per fer preguntes sobre els complements de destí i determinats plusos dels membres de la Policia Local i sobre la seva aplicació i resolució. 

La regidora Isart diu que s'hi està treballant. Hi ha algun altre col·lectiu que també necessita revisar el complement de destí. I hi ha un advocat de la Diputació de Barcelona que està estudiant el que té a veure amb sentències i demandes sobre els plusos de la Policia Local. S'està a l'espera que emeti informe al respecte. Isart informa que té previst l'endemà del Ple una reunió amb delegats sindicals de la Policia per tractar aquests temes. 

Podeu escoltar el detall del que expliquen les regidores a partir del minut 34 de la retransmissió del Ple.

S'aprova per 16 vots a favor i una abstenció, del regidor de la CUP. 

secretariaAprovació canvi de gestió del servei d'escola bressol

El punt l'explica la regidora d'Educació. Diu que avui és un dia molt important per Canet de Mar. I també pel futur del que qualifica de servei essencial de l'Escola municipal El Palauet. Des de l'11 de juny de l'any 2019, en un Ple extraordinari i urgent al final de Mandat, es va decidir resoldre el contracte de concessió del servei d'escola bressol vigent, per incompliments de l'empresa. El Govern entrant es va comprometre amb l'educació al municipi i amb la dignitat laboral de les treballadores de l'escola bressol. S'han superat obstacles i entrebancs per tirar endavant el nou model de gestió. Finalment s'ha aconseguit un canvi amb la gestió directa del servei. El Govern creu en aquest servei, la dignitat té un cost i el tema econòmic no es pot obviar. Ara doncs, es materialitzarà el fet que l'Escola Bressol serà un servei municipal i que les seves treballadores tindran el sou que els correspon. Rosabel Madrid dona les gràcies al Govern, al personal tècnic i al Ple. 

Des de l'oposició, Jordi Castellà està d'acord en la municipalització d'aquest servei. També hi dona suport Albert Martínez. Ho fa com a regidor i com a pare. 

L'alcalde felicita a la regidora Madrid per haver-ho aconseguit. 

S'aprova per unanimitat. En aquest moment se senten aplaudiments del públic assistent al Ple. 

Resolució contracte concessió obra pública aparcament

El regidor Lluís Llovet explica que l'aparcament de la riera Gavarra és també un servei que es va crear com a concessió, però que l'Ajuntament fa uns anys també va haver de recuperar i ara és un equipament més de gestió directa municipal. 

Com amb l'Escola Bressol, l'Ajuntament ho va recuperar després d'incompliments per part de l'empresa concessionària. L'Ajuntament va aprovar remunicipalitzar el servei però això va provocar un litigi amb la SAREB, que és qui s'havia quedat el deute de més d'un milió d'euros que havia deixat l'empresa i que reclamava cobrar. Es va anar a judici i la sentència va determinar que l'Ajuntament havia de pagar la meitat d'aquest deute, és a dir, poc més de 500.000 euros. L'Ajuntament va recórrer la sentència per rebaixar la quantitat, però com que el que podia passar és que enlloc de rebaixar-se, s'augmentés la xifra i a més a més hi havia interessos que s'anaven afegint a la reclamació de la SAREB, es va optar per arribar a un acord per 506.000 euros i poder així disposar de les places d'aparcament totals perquè passin totes a ser municipals. 

Des de l'oposició s'està d'acord en què el tema de l'aparcament ha estat un cavall de batalla durant anys per l'Ajuntament. Lamenten que s'hagi de pagar a la SAREB, l'anomenat "banc dolent" de l'estat. 

Els grups hi voten a favor. 


Medi Ambient i SAnitat

Els punts relacionats amb la delegació al Consell Comarcal del Maresme sobre el servei de Deixalleria, netetja viària i recollida d'escombraries són els més polèmics del Ple. Es tracta d'uns dels contractes més importants de l'Ajuntament i fa anys que s'arrosseguen inconvenients i divergència de parer entre els diferents grups del Ple. 

Són punts diferents però tots estan relacionats amb aquesta delegació i amb el Medi Ambient. Podeu escoltar el debat, les explicacions i les votacions a partir del minut 50 de la retransmissió del Ple

Els punts són aquests: 

◼ Proposta Ple aprovació nou conveni delegació CCM servei deixalleria  (s'aprova amb els vots a favor dels grups del Govern + el regidor de Millorem Canet; s'absté la regidora No Adscrita; la resta de càrrecs hi voten en contra)
◼ Proposta Ple aprovació nou conveni delegació competències CCM RR i NV (s'aprova amb els vots a favor dels grups del Govern; s'abstenen el regidor de Millorem Canet i  la regidora No Adscrita; la resta de càrrecs hi voten en contra)
◼ Aprovació definitiva de la revisió de preus del conveni de delegació de competències al Consell Comarcal del Maresme per a la prestació del servei de deixalleria any 2023 (s'aprova amb els vots a favor dels grups del Govern; s'abstenen el PP, Millorem Canet i la regidora No Adscrita; PSC i la CUP voten en contra)
◼ Aprovació provisional de la revisió de preus del conveni de delegació de competències al Consell Comarcal del Maresme per a la prestació del servei de deixalleria any 2024 (s'aprova amb els vots a favor dels grups del Govern; s'absté la regidora No Adscrita; la resta de càrrecs hi voten en contra)
◼ Aprovació definitiva de la revisió de preus del conveni de delegació de competències al Consell Comarcal del Maresme per a la gestió de la neteja viària i la recollida de residus any 2023 (s'aprova amb els vots a favor dels grups del Govern; s'absté la regidora No Adscrita; la resta de grups hi voten en contra). 
◼ Aprovació provisional de la revisió de preus del conveni de delegació de competències al Consell Comarcal del Maresme per a la prestació del servei de neteja viària i recollida de residus any 2024 (s'aprova amb els vots a favor dels grups del Govern; s'abstenen el regidor de Millorem Canet i la regidora No Adscrita; la resta de grups hi voten en contra). 

L'aclariment inicial de la regidora de Medi Ambient, Coia Tenas, és sobre el fet que l'Ajuntament ha delegat aquestes competències al Consell Comarcal del Maresme, no a l'empresa RESMAR, que és qui fa el servei. 

Es posa sobre la taula en el debat d'aquests punts els problemes que arrossega l'empresa RESMAR, el servei que es presta, les obligacions que es contreuen i no es compleixen o el fet que s'adquireixin ara compromisos pels propers 4 anys, quan s'hauria pogut rescindir la delegació des de fa temps o estudiar-ne altres formes. 

L'oposició, sobretot la portaveu socialista Marián Gómez, carrega amb duresa contra la Regidoria de Medi Ambient. La seva responsable política defensa les actuacions dutes a terme i la forma en què s'adquireixen els nous compromisos. 


Habitatge Aprovació inicial del Reglament d'adjudicació i gestió del funcionament intern de l'allotjament temporal en situacions d'emergència i inclusió social de l'Ajuntament de Canet de Mar

Ho explica la regidora d'Habitatge, Raquel Serra. S'actualitza l'anterior reglament, establert l'any 2020. Es promou el servei d'allotjament de manera temporal per a persones o famílies vulnerables.

L'accés a un habitatge digne és un dret fonamental i per tant tots els grups, cadascun des de la seva ideologia i opinions polítiques, estan d'acord en que es promoguin iniciatives que el garanteixi. 

S'aprova per unanimitat. 

AlcaldiaAprovació inicial adopció de l'escut oficial de Canet de Mar

Canet tindrà un nou escut. L'actual no està homologat i per aquest motiu, l'Equip de Govern ha volgut iniciar el procés per tenir-ne un de nou, que compleixi amb els criteris obligatoris establerts per la Generalitat i que a la vegada mantingui l'esperit i la història local. 

Explica el procés la regidora de Comunicació, Glòria Jiménez. Podeu escoltar-la, així com el debat generat en aquest punt, a partir del minut 2:01:00 de la retranmissió del Ple.   

L'aprovació inicial del nou escut oficial tira endavant amb els vots favorables dels grups del Govern més els 3 del PSC i la regidora No Adscrita (14 vots). S'abstenen els regidors del PP i de la CUP i hi vota en contra el regidor de Millorem Canet Primàries. 

Proposta Ple aprovació xifra població a 01 01 2024

S'aprova en aquest Ple la xifra oficial de població al nostre municipi, que ens fa arribar l'INE (Institut Nacional d'Estadística). La data oficial és la d'1 de gener de l'any 2024. 

Som 15.140 persones. Hem crescut, respecte l'anterior xifra oficial (1/1/2023), en 130 persones. 

Aprovació de les sessions del Ple municipal i de la Comissió Informativa General per a l'any 2025

S'han demanat alguns canvis de dates per aquest 2025. Ho va fer el grup de la CUP i tenien a veure amb coincidències amb algunes dates assenyalades, com Dijous Gras o Dijous Sant. No es diuen les dates finals al Ple, però entenem que es modificaran abans o després d'aquestes dates. 

Unanimitat de tots els electes. 

Proposta Ple nomenament nous membres Patronat Guillem Mas

La proposta del nou patró després de la renúncia de la representant de l'Ajuntament, que era la sra. Mireia Illa, és la regidora de Benestar Social, Àngels Isart. 

S'agraeix la feina feta fins ara per la sra. Illa. 

La vacant que deixa al Consell Assessor la regidora Isart, serà coberta pel regidor de l'Ajuntament, Lluís Llovet. 

S'aprova per 16 vots a favor. Hi vota en contra el regidor del PP. 

ASSUMPTES URGENTS  Aprovació definitiva del Pressupost 2025

Un cop resoltes les al·legacions presentades pel grup del PSC, s'aprova definitivament el Pressupost General de l'exercici 2025. 

Podeu escoltar l'explicació sobre la resolució de les al·legacions que fa el regidor d'Hisenda a partir del minut 2:24:00 de la retransmissió del Ple. 

Voten a favor els grups del Govern. En contra PSC, PP i Millorem Canet. S'abstenen la CUP i la regidora No Adscrita. 

Aprovació definitiva de les Ordenances Fiscals 2025

Un cop resoltes les al·legacions presentades, s'aproven definitivament les Ordenances Fiscals per al 2025 i següents.

També ho explica el regidor d'Hisenda. Podeu escoltar-lo a partir del minut 2:48:00

S'aproven les Ordenances Fiscals i preus públics per al 20225 i següents amb els vots a favor dels grups del Govern,  el PSC i Millorem Canet (14 vots). Hi vota en contra el PP. S'abstenen la CUP i la regidora No Adscrita. 

Aprovació pagament Factures sense contracte 

Són factures del darrer període de l'any. Com en altres pagaments d'aquest tipus, hi vota a favor només el Govern. 

Reconeixement extrajudicial de crèdit

Són factures que estan fora de contracte. També s'aprova només amb els vots del Govern. 

En aquest punt, el regidor del PSC Miguel Borrego intervé per demanar si, d'acord amb el decret d'Alcaldia de 29/05/24, que apareix citat en molts dels informes desfavorables que es fan des de la Intervenció municipal, es té resposta de consultes fetes a la Comissió Jurídica Assessora de la Generalitat sobre aquests reconeixements extrajudicial recurrents al Ple municipal. 

Des del Govern contesten que, com han anat dient repetidament, posar al dia aquestes irregularitats no serà fàcil ni ràpid. S'hi segueix treballant. No els consta que s'hagi fet cap consulta a la Comissió Jurídica Assessora sobre aquesta problemàtica. Alcalde i regidor d'Hisenda adrecen la consulta a secretària i interventora municipals i aquestes indiquen que ja explicaran en quin moment s'està d'aquesta consulta a la Comissió Jurídica Assessora. 

Proposta modificació Relació de Llocs de Treball i plantilla de personal

La regidora de Règim Intern explica que la modificació està relacionada amb el canvi de gestió de l'Escola Bressol Municipal. Al passar a ser de gestió directa, es fa un Reglament municipal i cal integrar el personal de l'Escola Bressol a la plantilla de l'Ajuntament. No són places de nova creació perquè formaven part de personal subrogat. Ara s'inclouen a l'apartat 2 de la plantilla com a laborals d'activitat contínua. Això pel que fa a la plantilla de personal. 

Paral·lelament cal modificar la Relació de Llocs de Treball (RLLT), que és l'altre document que recull les especificitats de cada lloc de treball. 

La modificació de la RLLT recull la creació de nous llocs:

- cap d'àrea de Serveis Territorials (funcionari)
- direcció de l'Escola Bressol (laboral)
- mestre d'Escola Bressol (laboral)
- tècnic d'educació infantil (laboral)
- administratiu d'Educació (laboral)

S'aprova per unanimitat. 

Precs i preguntes

Preguntes del grup municipal del PSC

Abans d'iniciar el torn de preguntes la portaveu Marián Gómez explica que, d'acord amb les indicacions de l'Alcaldia, deixaran pel Ple del febrer que ve la presentació d'una Moció sobre la situació de l'Institut Sunsi Móra. També lamenta públicament l'acte de vandalisme que ha patit l'associació de Tabalers de Canet. 

1. En el nostre municipi hi ha un incompliment reiterat de la normativa dels patinets. Podem apreciar, sovint, pels nostres carrers, persones usuàries en contra direcció, sobrepassant el límit de velocitat establert, sense casc. Ens agradaria saber aquest any 2024 quantes sancions s’han posat a aquest respecte i si hi ha previst fer algun tipus de campanya per intentar reduir aquests fets?

Respon la regidora de Seguretat Ciutadana, Àngels Isart. S'han posat 15 sancions per ús incorrecte i des de l'Àrea de Mobilitat s'ha fet alguna campanya sobre l'ús del patinet. 

2. El passat 1 d'agost, la persona responsable i concessionària del bar-restaurant de l'Odèon va presentar una instància amb mancances a l'establiment: no ha tingut gas, no hi ha hagut aire condicionat en tot l'estiu, no s'ha previst presa per a instal·lació d'internet (això afecta per exemple el cobrament per tpv, les comandes electròniques, música ambient ...). Tot això ha afectat la facturació de l'establiment durant aquests mesos. Se sol·licita un descompte en el cànon i un ajornament del pagament que han de fer. Si l'ajornament suposa un interès, de quina quantitat s'està parlant?

Respon el regidor de Cultura, Emili Sánchez. N'és coneixedor. Se li ha fet un requeriment perquè presenti un informe detallat dels perjudicis econòmics que hi ha hagut, perquè els serveis jurídics puguin valorar-ho. Encara no s'ha presentat. Sánchez explica que hi ha una relació de col·laboració amb la responsable del bar - restaurant. L'espai funciona molt bé en aquests moments. L'objectiu del cafè Odèon era que fos un espai on comencés la cultura per després anar a la sala de dalt o a la Sala Centru. I s'està aconseguint. Repeteix que la relació és permanent, cordial i directa. Hi ha interessos per al fraccionament del pagament perquè així ho marca la llei. 

Gómez diu que encara que hi hagi relació directa, cosa que celebra, segueixen les mancaces i s'ha de solucionar. Manifesta que si un privat té un contracte i l'espai té mancances, hi ha d'haver un ajornament o descompte en el pagament. L'administració també hauria de fer el mateix perquè està més que justificat, en aquest cas. 

Sánchez diu que no es pot anar en contra dels informes desfavorables jurídics, que són els que marquen el camí. Gómez li replica que en altres ocasions amb informes desfavorables de Secretaria i Intervenció, els electes han votat decisions que contradiuen aquestes disconformitats.  El seu grup no ho aprova, però en aquest cas, estaria més que justificat. 

Preguntes del grup municipal de Millorem Canet Primàries

1. Aquest cap de setmana han forçat la seu dels Tabalers de Canet. Els han ocasionat nombroses destrosses a intruments, llums i decoració nadalenca. S'han identificat els agressors? s'han previst mesures de seguretat com alarma o videocàmeres? L'Ajuntament ajudarà en la mesura del possible a reposar els desperfectes?

Respon el regidor de Festes, Emili Sánchez. Explica que se'l va avisar el mateix diumenge perquè l'entitat participava al Pessebre Vivent. Un membre va anar a buscar un tabal i va veure com els havien estripat els tabals. Hi van anar Mossos d'Esquadra. Dilluns hi va anar la policia científica i es van fer alguns interrogatoris a veïnat. No van trobar ratres. No saben qui ho pot haver fet. L'espai no té càmeres i tampoc electricitat. L'Ajuntament els ha dit que els parxes per reparar els tabals aniran a càrrec de l'Ajuntament.  No és la primera vegada que els fan algun desperfecte. El regidor ho lamenta profundament. 

2. El passat Ple un nombrós grup de veïns, van personar-se al plenari per demanar sobre la situació de la residència Guillem Mas. Les preguntes que van fer podran ser respostes?

L'alcalde reitera el que ja ha explicat al despatx d'Alcaldia. Van traslladar les 20 preguntes dels ciutadans i també les de l'Equip de Govern i les de la regidora Marián Gómez. El Consell també ha de vetllar pel bon funcionament de l'equipament. Com ja ha dit, s'ha de generar una acta i en base a aquesta informaran del que s'ha acordat i decidit. 

Marián Gómez demana la paraula per explicar que va demanar que la reunió es fes a la sala de plens per poder-la gravar. L'alcalde li va dir que sempre s'havia fet a la Guillem Mas i que s'havia de fer allà. També es compromet a vetllar perquè el que es va dir a la reunió consti a l'acta. El Patronat en ple recolça la direcció i la secretària de la residència. 

3. La Fundació Els Garrofers està immers en un procés d'absorció. volen saber la finalització i si residents i personal seguiran a Canet. 

L'alcalde respon que és cert que s'està en aquest procés. Però les reunions d'exposició que van tenir amb les candidates van ser molt llargues i s'ha hagut de tornar a emplaçar les dues fundacions a una segona trobada. De cara a mitjan o final de gener es podrà tenir una resposta clara de quina fundació absorvirà Garrofers. 

Pel que fa a continuïtat d'empleats, residents i també al deute amb l'Ajuntament, són totes elles condicions indispensables per poder desenvolupar els projectes. 

4. La tragèdia de la DANA va fer despertar a molts ajuntaments la necessitat d'un Pla d'emergència eficient. Ho té previst l'Ajuntament? i té previst recuperar els efectius de Protecció Civil que teníem abans?

Respon la regidora de Seguretat Ciutadana dient que ja hi ha un pla i que és el DUPROCIM. Actualment s'està fent la revisió i actualització del DUPROCIM. 

No descarta formar un equip de Protecció Civil. 

PREC de Millorem Canet: demanen a tots els regidors i regidores que el 2025 sigui millor que l'anterior. Desitja molt Bones Festes a tothom. 

L'alcalde agafa el darrer desig i acaba el Ple desitjant molt Bones Festes a tothom. 

 


Acaba el Ple quan són les 22.00 hores. 


Aquesta crònica s'elabora des del Servei de Comunicació municipal, d'acord amb els criteris de transparència que recomanen explicar com es prenen els acords i es desenvolupen les sessions plenàries i fer-ho de forma objectiva i que sigui fàcilment entesa per la ciutadania.

És un document complementari que acompanya a tota la informació oficial i els documents administratius relacionats, així com a la Vídeo acta, el sistema actual que utilitzem per a l'enregistrament en vídeo dels plens de la corporació.

També trobareu la sessió gravada al canal de youtube de l'Ajuntament

les cròniques del Ple