D'acord amb la normativa vigent en aquest àmbit, l'Ajuntament unifica els criteris d'adquisició dels títols de dret funerari. El Reglament del Cementiri Municipal afecta tant a nínxols com a columbaris, tombes o panteons.
Atorgar un nínxol, tomba, panteó o columbari suposa l'atorgament d'un dret funerari.
El dret funerari és la facultat que se li atorga al titular d’un dret d’ús respecte una part prèviament construïda o edificada adscrita al servei de cementiri com nínxol, tomba, panteó o columbari. Aquest dret és per a la inhumació i conservació, per temps determinat, de les seves restes o cendres i/o les dels seus familiars i de les persones amb les qui l’uneixi una especial relació d’afecció o raó de filantropia.
L'atorgament es fa a nom d'una sola persona física. Si hi ha transmissions d'usdefruit a vàries persones, caldrà la renúncia a favor d'un únic usufructuari. En determinats casos, els títols poden estar a nom de comunitats religioses o establiments benèfics o hospitalaris, que han d'estar reconeguts com a tal per l'administració.
Tenir un dret funerari no implica tenir-ne la propietat per sempre, sinó que s'atorga per un termini màxim de 50 anys, prorrogables per 25 anys més. En els casos de lloguer, es faran concessions de 3 anys prorrogables 18 mesos més. Donen dret a l’enterrament successiu de diverses persones mentre duri la vigència dels drets. Són transmissibles en els termes que marqui en cada moment el Reglament que regula el servei públic municipal de cementiri, fins a la seva extinció.
A TENIR EN COMPTE
🔷 Una vegada finalitzat el termini de vigència dels respectius drets funeraris, l’Ajuntament podrà renovar el dret funerari sobre la mateixa sepultura i per igual termini, a petició del titular del dret caducat, fent efectiu el pagament dels drets establerts a la corresponent Ordenança Fiscal.
🔷 El titular d’un dret funerari està obligat a col·laborar amb la conservació del cementiri pagant la taxa corresponent.
La Tramitació dels drets funeraris es pot fer com fins ara. Preferiblement per internet, però també, com a persones físiques, de forma presencial a l'Oficina d'Atenció ciutadana.
Consulteu tota la informació del tràmit, la documentació necessària i els enllaços amb les formes de tramitació, a la finestreta digital de l'Ajuntament.