Ajuntament de Canet de MarAJUNTAMENT DE CANET DE MAR

Notícies
El triangle modernista del Maresme: Puig i Cadafalch, Gaudí i Domčnech i Montaner
PUBLICAT Dimarts, 25.09.2012

Casa Roura - 5a Fira Mercat ModernistaEntre els molts actes de la cinquena Fira Mercat Modernista que acabem de celebrar, vam poder gaudir de la presentació d'una nova ruta Modernista, que Canet ha estat preparant juntament amb Mataró. És tracta de la ruta que s'ha batejat amb el nom El triangle modernista al Maresme: Puig i Cadafalch, Gaudí i Domènech i Montaner, que condueix el visitant per les obres més representatitves que els arquitectes van fer a totes dues poblacions.

La idea inicial era fer-la el quart diumenge de mes, però per problemes d'agenda i per coincidència amb les eleccions al Parlament, la primera ruta es farà l'1 de desembre de 2012. El preu de la ruta és de 16 € (gratuït per a menors de 7 anys), més el preu del dinar de 15 € per persona i 12 € per nens/es. La gestió i les reserves de la ruta es farà a través de les oficines de turisme de Mataró i de Canet de Mar.  

La ruta es desenvoluparà entre les 10 del matí i les 16.30 hores i tindrà tres etapes: la primera parteix de Mataró, on es visitaran obres d’Antoni Gaudí i de Josep Puig i Cadafalch; després els visitants es desplacen en bus per veure obres de Domènech i Montaner i, finalment, després de dinar al restaurant modernista Casa Roura, es retorna amb bus a Mataró.
 
Com ja es va dir a la presentació que es va fer durant la Fira Mercat Modernista, es tracta d'una iniciativa que fan conjuntament els ajuntaments de Canet i Mataró i que respon a l'objectiu de definir projectes supralocals amb visió de comarca i crear sinèrgies turístiques i culturals amb el territori.
 

A continuació es detallen els recursos patrimonials inclosos en la nova ruta:
 
Mataró
 
1. Saló de Sessions de l’Ajuntament (1893)
La Riera, 48
L’any 1893, l’aleshores arquitecte municipal Josep Puig i Cadafalch va assumir la reforma del Saló de Sessions. Del seu projecte en destaca la decoració de l’enteixinat del sostre, fet encreuant bigues decorades amb sanefes i diversos escuts i símbols emblemàtics. Amb ocasió de l’Any Puig i Cadafalch ha estat totalment restaurat.
 
2. La Beneficència (1894)
Carrer de Sant Josep, 9
La Beneficència fou concebuda com a casa de caritat de Mataró que acollia orfes i dones i era un centre educatiu per a col·lectius desfavorits, projectada probablement l’any 1892 i construïda l’any 1894.. L’austeritat de les façanes es trenca només per escadussers elements ornamentals: rajoles amb l’escut heràldic de la ciutat, finestrals amb columnes corol·les amb capitells d’inspiració medieval i elements escultòrics d’Eusebi Arnau.
 
 
3. Casa Coll i Regàs (1897)
Carrer d’Argentona, 55
Encàrrec de l’empresari Joaquim Coll i Regàs de l’any 1896. És una de les primeres grans obres de Puig en la qual combina magistralment formes arquitectòniques medievals i barroques amb influències nord-europees i mossàrabs. Les reixes de ferro forjat, els elements escultòrics d’Eusebi Arnau, els esgrafiats, les rajoles i les vidrieres emplomades són un exemple de l’eclecticisme arquitectònic de l’època i una demostració de la importància de la llar per a la burgesia de l’època.
 
4. Cooperativa Obrera Mataronense – Nau Gaudí
Carrer de la Cooperativa, 47
La Cooperativa Obrera Mataronense, coneguda com a Nau Gaudí, és una de les primeres obres de l’arquitecte Antoni Gaudí. De tots els projectes que Antoni Gaudí ideà per encàrrec de la Cooperativa l’Obrera Mataronesa, l´únic que es construí, l’any 1883, fou la sala de blanqueig de cotó, l’actual Nau Gaudí. Els elements singulars de la nau són els arcs parabòlics, que tan característics són en  l’arquitectura gaudiniana, donant com a resultat una nau molt àmplia i diàfana i un petit edifici circular de latrines conservat a l’exterior compartimentat en quatre urinaris. La Nau Gaudí acull la col·lecció Bassat d’art contemporani de Catalunya.
 
Canet de Mar
 
5. Riera Sant Domènec
La riera Sant Domènec era una de les zones més nobles de la vila i l’emplaçament escollit per alguns americanos per fixar-hi residència. Ens són un exemple, les cases de Joan Boher Gibert, al número 18 la de l’hisendat Josep Móra i Tarrats, al número 20, que va fer la fortuna a Puerto Rico.
 
6. Casa Roura (1891-1892)
Riera Sant Domènec, 1
Lluís Domènech i Montaner va projectar la residència d’estiu de Francesca Roura Carnesoltes, cunyada de l’arquitecte, al mig de la riera Sant Domènec. L’arquitecte va construir un edifici inspirat en l’estil neerlandès que destaca per l’ús del maó vist. Domènech va resoldre les façanes amb frontons esglaonats, tot i que a la façana principal va col·locar una fantasiosa torre de planta circular que feia les funcions de mirador. La coberta cònica està revestida amb ceràmica vidriada de colors, mentre que a la cornisa sobresurten gàrgoles zoomòrfiques. És interessant el treball de forja de les baranes amb decoració vegetal. A l’interior, destaca una gran llar de foc amb una al·legoria del Descobriment d’Amèrica i el mosàic del paviment d’inspiració clàssica. Actualment és un restaurant i punt de parada del dinar de la ruta.
 
7. Ateneu Canetenc (1884-1885)
Xamfra Riera Sant Domènec i Carrer Ample
L’Ateneu és el primer edifici fet per Lluís Domènech i Montaner a Canet de Mar. L’edifici, aixecat sobre una casa antiga, ha estat la seu de diverses associacions culturals i polítiques. Ara és la biblioteca. L’edifici presenta un estructura geomètrica amb un frontó amb rosassa a la façana de la riera. També ressalta el xamfrà amb un cos curvilini acabat en cúpula i amb un penell de forja en forma de drac. A més a més, el ferro forjat és molt present en la imatgeria de l’edifici i a la balconada, mentre que els esgrafiats abunden a tota la façana.
 
8. Casa Domènech i Masia Rocosa.
Casa Museu Lluís Domènech i Montaner (1918 i 1920)
Xamfrà Riera Gavarra amb Riera Buscarons
Aquest conjunt museístic està integrat per dos espais de gran interès patrimonial: Can Rocosa, una masia del segle XVII i la Casa Domènech d’estil modernista. L’edifici sobresurt per l’elegant tribuna de la façana principal, d’arcs lobulats amb esvelts trencallums i elements florals i zoomòrfics. A l’interior, Domènech hi va col·locar elements decoratius que va fer servir en altres edificis i projectes. La Casa Domènech, que va ser l’habitatge d'estiu de la seva família mostra l’espai més íntim de l’artista. El recorregut per la Casa passa per diferents espais dedicats a les festes del poble, la influència de la família, la història de la casa i l’àmbit familiar. A la Masia Rocosa, que fou el taller d’arquitectura de Domènech i Montaner lloc on va treballar en una gran part dels seus projectes, s’hi presenta la vessant més professional del personatge com arquitecte, editor, polític i intel·lectual. A la sala que va ser el seu despatx es conserva la gran llibreria i la taula de dibuix dissenyades per l’arquitecte.