Fa uns dies publicàvem una alerta perquè l'Ajuntament havia rebut avís de ciutadans a qui estaven trucant falsos treballadors de l'empresa Microsoft dient que els seus ordinadors estaven infectats amb virus o altres problemes. Sembla que de nou s'han detectat intents d'estafa.
Per aquest motiu reproduïm la informació de fa uns dies i reiterem l'avís d'alerta.
Com funciona el mètode d'estafa?
- Rebeu una trucada o un missatge -de text o per correu electrònic- d'algú que simula ser del servei de suport tècnic de Microsoft o d'una empresa de seguretat informàtica.
- Intenten enganyar-vos i fer-vos creure que solucionaran el vostre problema si seguiu les indicacions que us donen.
- Us pot aparèixer al navegador web un avís del sistema o una altra finestra emergent.
- Us donen un número de telèfon perquè contacteu amb el fals servei tècnic de Microsoft, el qual us solucionarà el problema; si és possible, intentaran aconseguir el vostre telèfon per contactar directament.
- També us poden indicar que visiteu una pàgina web en concret, us fan introduir dades, un codi que us proporcionen o us demanen que descarregueu algun arxiu o programa.
- Es pot donar el cas que aconsegueixin accedir en remot al vostre PC i aleshores instal·len un programa espia (spyware) o qualsevol altre tipus de programari maliciós.
- També us poden demanar que pagueu pel suport tècnic i que faciliteu les vostres dades bancàries o la targeta de crèdit.
L’objectiu final és aconseguir, mitjançant l’estafa, diners de les víctimes, o accés a la informació que hi ha dins de l'ordinador, com ara documents, fotografies, o les contrasenyes que hi tenim guardades.
Com detectar el frau?
Hi ha diversos indicadors que ens poden ajudar a identificar un frau:
- Us sol·liciten les claus i altres dades d'accés al vostre ordinador.
- Sovint us donen excusa relacionada amb problemes tècnics o de seguretat i us demanen que faciliteu les vostres dades.
- Us indiquen que heu de fer un pagament per resoldre el problema.
- Sol·liciten que realitzeu alguna acció amb urgència.
En cas de rebre l'avís per correu electrònic, cal tenir en compte que el web de Microsoft informa que els missatges d'error i d'avís de Microsoft no inclouen mai números de telèfon.
Recomanacions importants:
- Eviteu facilitar les claus d'accés a ningú.
- Comproveu amb l'empresa si sol·liciten dades dels usuaris o claus d'accés per mitjà de tercers o d'altres vies. Desconfieu si no heu rebut mai abans una sol·licitud de les vostres dades.
- En cas de dubte, finalitzeu la comunicació al més aviat possible.
- Contacteu directament amb l'empresa per esbrinar si són autors de la trucada.
Si us intenten contactar per alguna d'aquestes modalitats, poseu-ho en coneixement de les autoritats (Policia Local i/o Mossos d'Esquadra). En aquests casos és de molta utilitat que aporteu el número de telèfon des del qual us han contactat, o bé una captura de pantalla de la plana web que suplanta l'empresa (adreça URL). No esborreu el correu electrònic de la vostra bústia, ja que podria servir com a prova documental.