Recull de tots els cartells sobre la Fira Mercat Modernista amb explicació del seu disseny
La imatge escollida com a imatge de la Fira és una imatge femenina que representa una al•legoria de la nit. Forma part d’un conjunt esgrafiat situat a l’edifici de l’Ateneu, obra de Domènech i Montaner a Canet de Mar, que representa el pas del temps amb dues figures al•legories del dia i la nit.
Dues columnes de color marró, una a la dreta i altre a l’esquerra del cartell repeteixen la imatge original enfrontant-la. Al centre del cartell es fa una interpretació en blaus de la mateixa figura.
El tipus de lletra escollida té influència modernista que està mig emmarcada amb línies recordant el cop de fuet modernista.
El disseny escollit per al cartell té reminiscència japonesa, estètica que influeix fortament al modernisme, sobre tot a l’Art Decó.
En aquest cas es remarca el cercle que conté la part superior de la figura i que a la façana és de color terrós.
El tipus de lletra continua sent estàndard modernista.
Es juga amb la imatge femenina i el número tres. Es posen tres columnes/números romans que fan referència a la influència de l’art clàssic.
Es prova un canvi en l’estil de lletra més estilitzada i a doble color
- 2011
La imatge femenina es fusiona amb un tros de vitrall, un dels treballs artesanals reivindicats pels modernistes.
Desapareix el cercle de la figura original i s’estilitza al mateix temps.
Es torna a utilitzar el tipus de lletra d’estil modernista
Aquesta vegada el cartell fa referència a una altra artesania important per al Modernisme, la Ceràmica.
L’al•legoria de la nit està envoltada de flors de ceràmica que podem trobar a la Casa museu, ja que van ser un dels dissenys creats per Domènech i Montaner. A les franges ataronjada i verda centrals del cartell trobem la versió en ceràmica d’un arrambador de l’època.
S’estrenen noves lletres originals inspirades en les que podia utilitzar Domènech i Montaner en els seus llibres o escrits.
En aquesta ocasió s’ha utilitzat com a fons una de les plaques de vidre dedicada a les flors que va fer Lluís Domènech i Montaner. Les plaques de vidre eren els suports de les primeres fotografies. Aquesta és la primera vegada que es representa aquesta placa. Durant la Fira Mercat Modernista s’exposarà part de les reproduccions de les plaques de vidre fetes per Domènech i Montaner, en especial les que tenien com a temàtica les flors, ja que molts dels seus dissenys van tenir com a punt de partida aquest tema.
La figura femenina poc a poc es va estilitzant i sintetitzant al llarg de la història de la Fira per fer-la més gràfica.
Es consolida la utilització de les lletres creades per a la Fira Mercat Modernista dedicades a Domènech i Montaner.
- 2014
Es torna a utilitzar les lletres creades per a la Fira Modernista que intenten recrear les que utilitzava Domènech i Montaner als seus escrits.
Com a fons s'utilitza un fragment de mosaic de la cripta del castell de Santa Florentina on es representa escenes simbòliques de santa Úrsula i les onze verges, la més jove de les quals era santa Florentina. Aquest fris ceràmic va ser obra de Josep Triadó Mayol que va treballar al castell cap al 1910 sota les ordres de Lluís Domènech i Montaner encarregat de la seva reforma.
Com element unificador amb els altres cartells es col·loca la figura femenina estilitzada a la banda dreta.
- 2015
Les lletres de la 8a Fira Mercat Modernista són les creades expresament per als cartells de la Fira amb color que s'adiu amb el blau del fons. En aquesta ocasió s'ha utilitzat part de la ceràmica situada a l'entrada de la masia Rocosa, ceràmica dissenyada per Domènech i Muntaner per a l'institut Pere Matas de Reus.
Com a imatge unificadora dels cartells de la Fira tornem a trobar la figura femenina de l'al·legoria de la nit.
El color groc del fons de les lletres està relacionat amb el groc de la ceràmica.
La franja inferior del cartell mostra el perfil dels edificis de la riera Sant Domènec dissenyats per Domènech i Montaner, la Biblioteca en el seu moment l'Ateneu, la Casa museu Lluís Domènech i Montaner i la casa Roura.
- 2016
En aquesta edició s’ha escollit una de les mostres de guix que representen els avenços de la tècnica i que es troba a la Masia Rocosa. L’autor de l’obra és l’escultor Eusebi Arnau que va fer-la per a la façana de la casa Lleó Morera de Barcelona dissenyada per Lluís Domènech i Montaner. Envoltada per una forma circular ens recorda un camafeu, joia molt utilitzada en l’època,
Utilització de les línies sinuoses a prop de la mostra de guix que es podrien confondre amb la cinta per penjar el camafeu al coll. És el recordatori del cop de fuet, leitmotiv del moviment modernista.
L’al·legoria de la nit es troba a la banda inferior esquerra dibuixada amb traços tremolosos que li donen moviment.
Voleu saber d'on surt la forma femenina que s'ha convertit en la imatge referent de la Fira Modernista?
Està a la façana de la Biblioteca P. Gual i Pujadas
- 2017
La fotografia, una de les tècniques que es va desenvolupar en aquella època, és la imatge escollida per aquest cartell. En aquest cas representa a dues dones abstraïdes en un llibre que estan en un pati amb flors i plantes que podria ser d'una casa d'americanos. La Fira d'aquest any està dedicada a la dona i el cartell reivindica que en l’accés a la cultura la dona no tenia els mateixos privilegis que els homes.Aquesta imatge està cerclada amb una forma Art-Decò violeta.
La imatge pertany al Fons Joaquim Castells de l'Arxiu Municipal de Canet de Mar. L'any 2007 l'Arxiu municipal va adquirir 18 plaques de vidre positives esteresoscòpiques del fotògraf d'Arenys de Mar Joaquim Castells i Simón. Són plaques del Castell de Santa Florentina, del Santuari de la Misericòrdia i altres imatges del poble.
El fons representa d’una manera sintetitzada, a la manera del còmic modernista, una sèrie de personatges amb la indumentària modernista que fa homenatge a les dones i homes que durant la fira es disfressen i omplen els carrer de Canet.
Es torna a utilitzar el tipus de lletra creada expressament per als cartells de la Fira.
- 2018
La imatge escollida és una part de l'arqueta, secreter, en fusta de roure i marqueteria (sacòmor, tuia, auró gris, mansònia i caoba) de Gaspar Homar feta l'any 1903 i que actualment està al Museu del Modernisme Català. L'arqueta s'anomena la sardana, perquè representa a un grup de dones vestides de festa i ballant sardana.
La fira està dedicada a la dansa, el fons fosc amb les lletres contrastades i dinàmiques representa l’espectacle a llocs tancats, tot aquests espectacles son una sorpresa, mes intimistes i privats. I la imatge central representa una dansa popular, de carrer, sardana, amb colors calents.
A la banda esquerra del cartell, al costat de Canet de Mar, es troba l'alegoria de la nit que forma part de la decoració de la façana de la biblioteca, element unificador que s'utilitza a tots els cartells amb més o menys protagonisme.
Arqueta secreter de Gaspar Homar