1 1. INTRODUCCIÓ UNIVERSITAT DE LA GENT GRAN DE LA UNED La primera Universitat de Gent Gran que es va crear va ser la de Toulose, l'any 1973, a França i, des de llavors, els estudis d'extensió universitària sènior són una variant de l'educació superior que intenta donar resposta a la "Declaració Mundial sobre l'Educació Superior en el segle XXI" de la UNESCO, que planteja la necessitat que l'educació superior ha d'obrir-se als adults de manera flexible, oberta i creativa. Dins d'aquesta línia, l'any 1989 els estudis per a la gent gran es van reforçar amb la publicació de l'Informe de la Comissió Internacional sobre l'Educació en el segle XXI, conegut com a Informe Delors, on s'apostava per una educació permanent al món, sense límits d'espai ni edat, que donés resposta a una profunda necessitat de la cultura i de l'actualització de coneixement dels adults que volen aprofitar al màxim la longevitat de què gaudeixen. A l'Estat espanyol, l'acció formativa adulta s'empara en la Llei de les universitats que considera que és funció d'aquests centres la difusió del coneixement i la cultura a través de l'extensió universitària i la formació durant tota la vida. En l'article 34.3 de la LOU se senyala que les universitats poden establir activitats reglades i títols. Prenent aquest escenari i sota el nom comú d'Aules per a Gent Gran, Aules d'Experiència o Universitat de la Gent Gran, entre d'altres noms, aquests estudis sènior són part d'un projecte socioeducatiu que a Catalunya també l'impulsen, des de fa anys, les principals universitats. Totes tenen un objectiu comú: donar una sortida a les inquietuds culturals d'un determinat sector de la població, major de 50 anys amb programes d'aprenentatge continuat. La Universidad Nacional de Educación a Distancia (UNED) i l'Ajuntament de Canet de Mar, dins la seva política de participació cívica, són conscients de la importància de la seva relació amb l'entorn social i des de curs acadèmic 2 2008-2009 vam endegar la Universitat de la Gent Gran de la UNED a Canet de Mar (UGG-UNED). Per aquest curs 2009-2010 volem que la UGG segueixi essent una alternativa al temps de lleure dels principals implicats i protagonistes de la iniciativa, la gent gran, propiciant que estiguin al dia de nous coneixements en àmbits molt diversos com l'ésser humà, l'entorn, la història, l'art i el patrimoni, les llengües i tantes altres disciplines. Us esperem a la Universitat de la Gent Gran! 3 2. PER QUÈ HEM DE PARTICIPAR DE LA UGG? A la Universitat de la Gent Gran de la UNED a Canet hem confeccionat un programa per als nostres alumnes sèniors que té unes característiques especials que els ha de convèncer i empènyer a participar-hi: 1. Perquè no cal cap titulació prèvia ni cap requisit acadèmic previ. 2. Perquè per accedir als cursos només cal tenir un màxim de tres hores lliures a la setmana i molta il·lusió. 3. Perquè els objectius del curs s'enfoquen cap a l'enriquiment personal, a través de la reflexió i el foment de nous valors. 4. Perquè a la Universitat de la Gent Gran no hi ha exàmens. 5. Perquè per aprovar el curs només cal assistir al 80% de les classes. 6. Perquè els programes del curs inclouen passis de documentals, pel·lícules, conferències amb professors universitaris i diferents sortides culturals relacionades amb les matèries impartides. 7. Perquè la iniciativa està oberta a tothom que tingui una inquietud cultural i vulgui viure noves experiències, tant humanes com universitàries. 8. Perquè hi ha a tothora el suport dels professors i del coordinador del centre que assessoraran i solucionaran qualsevol possible dificultat. 4 3. OBJECTIUS DELS CURSOS DE LA UGG Els professors de la Universitat de la Gent Gran de Canet de Mar es marquen, per al curs acadèmic 2009-2010, diferents objectius: - Difondre, ampliar i actualitzar els coneixement de diferents disciplines entre la gent gran. - Oferir coneixements i habilitats per adaptar-se als canvis socials i al mateix temps que es rebi informació que permeti prendre decisions, conrear nous valors, etc. És a dir, disposar de criteris diferents en la visió dels temes per conviure amb plenitud en una societat tan canviant com l'actual. - Oferir un marc per a les relacions entre diferents generacions que, en d'altres contextos, ha estat difícil. - Promoure un millor coneixement de l'entorn ­fins i tot local- per tal d'obtenir un major aprofitament de les possibilitats de lleure de la societat, ja siguin culturals, físiques o intel·lectuals. - Millorar la qualitat de vida de les persones grans a través del coneixement i de les relacions que s'estableixen en l'àmbit universitari. - Ajudar a la gent gran a mantenir la vitalitat física i mental, sobretot en edats avançades, a més a més de ser una manera de reactivar la convivència i les relacions socials i personals. - Contribuir al procés d'adaptació contínua de la persona gran als canvis tan accelerats que caracteritzen la nostra època. Molts dels continguts dels programes tenen una clara orientació preventiva i potenciadora dels hàbits i estils de vida saludables. 5 3. ESTRUCTURA DELS CURSOS DOCENTS Els estudis de la Universitat de la Gent Gran de Canet de Mar s'estructuren en dos cursos que comprenen una temporització similar als anys acadèmics de les escoles. Els dos cursos de la UGG s'engloben sota el programa "Continuar aprenent" de la UNED i s'estructuren en tres trimestres amb un total de 84 hores lectives per curs. El primer i el segon trimestre compta amb dues assignatures lectives per període mentre que el tercer es reserva a una activitat més pràctica com pot ser un taller. CURS 2009-2010 PRIMER TRIMESTRE: Del 19 d'octubre al 25 de gener SEGON TRIMESTRE: De l'1 de febrer al 29 de maig TERCER TRIMESTRE: Del 3 de maig al 10 de juny CONTINUAR APRENENT PRIMER CURS 84 hores Diploma d'assistència a les assignatures SEGON CURS 84 hores Diploma d'assistència a les assignatures Total 168 hores Diploma de Graduació de la UGG Tots els alumnes participants del primer curs rebran un diploma d'assistència a les assignatures (sempre que se superi el 80% presencial) i aquelles persones que hagin seguit els dos anys del programa "Continuar aprenent" obtindran un diploma de graduació de la Universitat de la Gent Gran. Aquestes certificacions no tenen validesa acadèmica. El lliurament dels diplomes es faran efectius en acabar el curs. 6 4. ASSIGNATURES DELS CURSOS "Continuar aprenent" PRIMER CURS Primer trimestre Mòdul 01 ANGLÈS 1 18 hores lectives Prof. Maica Fernández Horari: Dilluns de 18.30 a 20.00 h Mòdul 02 PATRIMONI DE CANET DE MAR 18 hores lectives Prof. Carles Sàiz Horari: Dijous de 18.30 a 20.00 h (classes a l'aula) mentre que les sortides es faran de les 17.00 a les 18.30 h. Segon trimestre Mòdul 03 LA TERRA I EL CANVI CLIMÀTIC 18 hores lectives Prof. Naís Vallès Horari: Dilluns de 18.30 a 20.00 h Mòdul 04 HISTÒRIA DE CATALUNYA I CANET DE MAR 18 hores lectives Prof. Carles Sàiz Horari: Dijous de 18.30 a 20.00 h Tercer trimestre Mòdul 05 TALLER DE COMUNICACIÓ ORAL I ESCRITA 12 hores lectives Prof. Marc Vidal Horari: Dilluns i dimecres, de 19.00 a 20.00 h 7 SEGON CURS Primer trimestre Mòdul 01 ANGLÈS 1 18 hores lectives Prof. Maica Fernández Horari: Dilluns de 18.30 a 20.00 h Mòdul 02 PATRIMONI DE CANET DE MAR 18 hores lectives Prof. Carles Sàiz Horari: Dijous de 18.30 a 20.00 h (classes a l'aula) mentre que les sortides es faran de les 17.00 a les 18.30 h. Segon trimestre Mòdul 06 ANGLÈS II 18 hores lectives Prof. Maica Fernández Horari: Dilluns de 18.30 a 20.00 h Mòdul 07 INFORMÀTICA I INTERNET 18 hores lectives Prof. Horari: Dijous de 18.30 a 20.00 h Tercer trimestre Mòdul 8 TALLER D'ASTRONOMIA 12 hores lectives Prof. Jordi Ripoll Horari: Dijous de 18.00 a 20.00 h 8 5. MATRICULACIÓ I PREUS La matriculació a la Universitat de la Gent Gran de la UNED es farà a inici de curs. El període de matriculació s'obre del 14 de setembre a 15 d'octubre, que és quan comença el curs. Els estudiants es poden matricular de les assignatures que vulguin, tenint en compte, però, que per obtenir la titulació cal haver cursat totes les assignatures. Els preus anuals de la matricula són: 1r TRIMESTRE: 20 euros/l'assignatura 2n TRIMESTRE: 20 euros/l'assignatura 3r TRIMESTRE: 24 euros/el taller CURS SENCER: 104 euros/any El preu de la matricula inclou el material imprès per fer el seguiment de les assignatures. Per formalitzar la matricula o per a més informació adreceu-vos a: Centre Cultural Vil·la Flora Universidad Nacional de Educacion a Distancia (UNED) De dilluns a divendres Tardes de 17.00 h a 20.00 h Riera Gavarra, s/n Tel. 93 795 46 25 9 6. TEMARIS DE LES ASSIGNATURES TEMARI 1r CURS "Continuar aprenent" PRIMER TRIMESTRE Cod 01. Anglès I SESSIÓ TÍTOL Sessions Grammar: Using the alphabet. Introduction to the Present Tense: Present Simple, 1i2 Frequency adverbs and time phrases. 19/10/09 Functions: Describing actions (subject / verb / object) 26/10/09 Vocabulary: Actions I. Days of the week, months of the year. Sessions Grammar: Personal pronouns and verb "to be" .Demonstratives. 3i4 Functions: Introductions / talking about people / talking about things 1/11/09 Vocabulary: Descriptive adjectives (colours, size, shape). Countries & 9/11/09 nationalities. Sessió 5 Grammar: Nouns (genre, number, countables, uncountables) & Determiners (the, 16/11/09 a/an). Building noun phrases. There is/are. Quantifiers (a lot of, some, any). Functions: Talking about quantities Vocabulary: Food & drinks Sessió 6 Grammar: Possessive Case & Pronoun Table. Prepositions of time. 23/11/09 Functions: Telling the time Vocabulary: The family tree. Numbers. Sessió 7 Grammar: Questions (question words, word order, types of questions). 30/11/09 Prepositions of place. Functions: Asking for directions / describing places Vocabulary: Places & transports Sessions Grammar: Present Continuous 8i9 Functions: Talking about the present (real vs. hypothetical present) 7/12/09 Vocabulary: Actions II. Sports, hobbies and jobs. 14/12/09 Sessions Grammar: Adjectives: Order, genre, number, the comparison, the superlative, 10 i 11 the equality. Modifiers too/enough. 11/1/10 Functions: Likes & dislikes. Going shopping. 18/1/09 Vocabulary: Parts of the house. Clothes. Sessió 12 Grammar: Introduction to the Past Tense: Past simple . Was/were. Adverbs (-ly) 25/1/09 Functions: Describing past actions. Vocabulary: Regular and irregular verbs. Adjectives of feeling. 10 TEMARI 1r CURS "Continuar aprenent" PRIMER TRIMESTRE Cod 02. Patrimoni de Canet de Mar SESSIÓ TÍTOL Sessió 1 Introducció del curs 22/10/09 Introducció de l'assignatura: El Patrimoni de Canet de Mar. Viatge virtual a través del temps. (AULA) Sessió 2 El Canet romà. Visita del centre històric de Canet on s'hi ha trobat restes 29/10/09 romanes i interpretació de la Villa Romana de can Bigues (SORTIDA) Sessió 3 De Sant Iscle de Vallalta a la Vall Baixa: Canet de Mar. 05/11/09 La Casa Forta de Canet. Qui eren els Canet? (AULA) Sessió 4 Casa Forta de Canet. Qui eren els Canet? 12/11/09 Sant Pere de Romaguera (s. XI) i el primer nucli al voltant de la primera sagrera del casal dels Canet. Visita de la part vella del Castell. (AULASORTIDA) Sessió 5 De les primeres masies gòtiques a les primeres cases del barri de pescadors 19/11/09 (Segles XIV-XV) del Castellet. La fortificació de la zona. Sortida a veure les restes d'elements de pedra. (SORTIDA) Sessió 6 El Canet del Renaixement (segles XVI): l'obra de l'església parroquial de Sant 26/11/09 Pere, Sant Pau i Sant Benet. (AULA) Sessió 7 L'empremta del barroc: el creixement del nucli urbà del poble (segles XVII-XVII). 3/12/09 Panoràmica per Canet on mostrarem els edificis del barroc rural. (SORTIDA) Sessió 8 El neoclassicisme (segle XIX): el canvi cap a un art més refinat a inicis-mitjans 10/12/09 del segle XIX. (AULASORTIDA) Sessió 9 L'art colonial dels indians (segle XIX): una nova arquitectura de mestissatge. 17/12/09 (AULASORTIDA) Sessió 10 El Canet Modernista I: El primer Modernisme de Lluís Domènech i Montaner. 14/1/10 L'Ateneu Canetenc, Casa Roura, Cripta del Castell, etc... (AULASORTIDA) Sessió 11 El Canet Modernista II: el modernisme del segle XX. Ferrés i Puig, Puig i 21/1/10 Cadafalch, Rafel Masó i d'altres. (AULASORTIDA) Sessió 12 El Canet noucentista i de les primeres avantguardes fins a l'actualitat (AULA) 28/1/09 Notes importants: AULA: Les classes es fan els dijous, de 18.30 a 20.00 a l'Escola de Teixits de Punt. SORTIDA: La sortida per comentar els elements patrimonials es fa des de l'Escola de Teixits, els dijous, de 17.00 h a 18.30 h. AULASORTIDA: Es fa una sortida que compta amb la classe in situ en el lloc que es visita. 11 TEMARI 1r CURS "Continuar aprenent" SEGON TRIMESTRE Cod 03. La Terra i el canvi climàtic SESSIÓ TÍTOL Sessió 1 Presentació del curs. 1-2-2010 Característiques de la terra que fan possible la vida. El funcionament de la Terra. Canvis en l'atmosfera. Els canvis climàtics al llarg de la història de la Terra. Primera sessió introductòria sobre com ha evolucionat el sistema Terra al llarg de la seva història i com es troba actualment. Sessió 2 L'atmosfera i la seva contaminació. Primera part. 8-2-2010 L'efecte hivernacle, la reducció de la capa d'ozó, la pluja àcida i l'ozó troposfèric són els fenòmens que estan provocant canvis en el clima del planeta. Anàlisis de l'acció antròpica. Sessió 3 La contaminació de l'atmosfera. Segona part. 15-2-2010 L'efecte hivernacle, la reducció de la capa d'ozó, la pluja àcida i l'ozó troposfèric són els fenòmens que estan provocant canvis en el clima del planeta. Anàlisis de l'acció antròpica. Sessió 4 Documental: Una verdad incomoda (Davis Guggenheim), 2006 22-2-2010 L'exvicepresident nord-americà Al Gore mostra un contundent i preocupant retrat de la situació del planeta amenaçat per l'escalfament global a causa de les emissions de CO2 per part de l'home. Sessió 5 Tertúlia sobre el documental vist. 1-3-2010 Anàlisi d'uns articles de la revista Nat: Descobreix la natura. Sessió 6 És àcida l'aigua de pluja de Canet? Efectes de la pluja àcida. 8-3-2010 Estudi del mètode científic a partir de l'anàlisi de l'acidesa de l'aigua de pluja, de l'aigua destil·lada i de l'aigua de l'aixeta. També s'analitzarà experimentalment alguns dels efectes de la pluja àcida. Cal disposar del laboratori. Sessió 7 El problema de l'aigua. Depurem aigua bruta. 15-3-2010 Comprovació experimentalment com es pot depurar l'aigua bruta. Explicació de la tècnica de depuració d'aigües que s'utilitza. Tècniques alternatives. Cal disposar del laboratori Sessió 8 Sortida al Cosmocaixa de Barcelona. 22-3-2010 12 Sessió 9 Documental-pel·lícula Tierra (Alastair Fothergill, Mark Linfield), 2007 29-3-2010 Aquest documental és un viatge per la Terra, de nord a sud i al llarg de les quatre estacions, per mostrar el contrast de les diferents parts del planeta i segueix la vida de diverses espècies en perill d'extinció a causa de l'escalfament global del planeta. Sessió 10 Impactes sobre els éssers vius. 12-4-2010 El canvi climàtic i l'acció de l'home provoquen una pèrdua de biodiversitat, introducció d'espècies exòtiques a la nostra terra i la desertització en algunes zones del planeta. Sessió 11 El perill d'introduir espècies en un altre hàbitat. 19-4-2010 Veiem altres exemples: el musclo zebra, el mosquit tigre, la Caulerpa taxifolia, cranc americà i l'escarabat de les palmeres. Sessió 12 Sortida al museu Mollfulleda de mineralogia d'Arenys de Mar. 26-4-2010 Exposició de minerals de les zones mineres més importants del món i recopilació per comarques de quasi la totalitat de la mineralogia catalana. 13 TEMARI 1r CURS "Continuar aprenent" SEGON TRIMESTRE Cod. 04 Història Contemporània de Catalunya SESSIÓ TÍTOL Sessió 1 Presentació del curs. 4/2/2010 La Guerra del Francès (1808-1812) i La nova societat liberal (1812-1873). Tractarem la nova situació política i la societat burgesa emergent fruit del món liberal. Constitució de Cadis, Ferran VII, el conflicte carlí i el llarg regnat d'Isabel II, el Sexenni Revolucionari i la Primera República. Sessió 2 La industrialització a Catalunya. 11/2/2010 Les transformacions als diferents sectors: la indústria tèxtil, la siderúrgia, les fonts d'energia i els transports. Els agents de la industrialització a Catalunya: la classe obrera. Orígens i desenvolupament del moviment obrer. Sessió 3 La industrialització a Catalunya. 18/2/2010 El patrimoni industrial de Canet. Fàbrica preindustrial: La fàbrica Clausell, Fàbrica Carbonell, Jover i Serra, Fàbrica Floris Busquets i Fàbrica Bachs (SORTIDA) Sessió 4 El sistema de la Restauració Borbònica (1874-1923) 25/2/2010 Analitzarem els canvis socials i el naixement de nous partits. El catalanisme polític i episodis tan importants com les Bases de Manresa o la Mancomunitat de Catalunya. Sessió 5 La dictadura de Primo de Rivera (1923-1930) 4/3/2010 Causes. Situació econòmica i principals canvis. De la dictadura a la dictablanda de Berenguer i Aznar. Balanç del període. Sessió 6 La Segona República (1931-1936) 11/3/2010 La societat catalana durant la segona República. El marc polític de les reformes del Bienni Transformador (1931-1933), el Bienni Negre (1934-1936) fin al Front Popular. Sessió 7 Documental-pel·lícula Coronel Macià 18/3/2010 Josep M. Forn, dir 2006 La pel·lícula narra diversos episodis de la vida de Francesc Macià, començant el 1905 amb un Macià tinent coronel de l'exèrcit espanyol i acabant amb la proclamació de la República Catalana el 14 d'abril de 1931. Sessió 8 La Guerra Civil (1936-1939) 1a part 25/3/2010 Inici i evolució del conflicte. Característiques dels dos bàndols en començar la guerra. La participació estrangera. Les principals etapes de la Guerra Civil. Les transformacions econòmiques i socials a la zona republicana. Col·lectivitzacions i reforma agrària. La situació a la reraguarda. Els efectes de la guerra en la població civil 14 Sessió 9 Sortida al Museu d'Història de Catalunya 8/4/2010 Sessió 10 El franquisme (1939-1960) 15/4/2010 L'organització política i l'aïllament internacional. L'evolució del franquisme: l'autarquia, el Pla d'Estabilització i la crisi final del règim. El paper de l'exèrcit, de l'Església i de determinats sectors de la burgesia. La situació econòmica de la postguerra. Les conseqüències de la guerra per a Catalunya. La repressió lingüística i cultural. Sessió 11 Del tardofranquisme a la democràcia (1960-1980) 22/4/2010 El Pla d'Estabilització i el context econòmic internacional. L'expansió econòmica dels anys seixanta. Els canvis socials. Els moviments migratoris. La immigració a Catalunya. L'organització de les forces antifranquistes. El moviment obrer. El moviment estudiantil. El nacionalisme, la Nova Cançó, el Canet Rock i l'Assemblea de Catalunya. Sessió 12 Documental-pel·lícula 29/4/2010 La nova cançó Francesc Bellmunt, dir 1976 Un documental sobre els festivals de la Nova Cançó de Canet. NOTES: - Durant tot el curs s'aniran donant contínues referències de la història de Canet contextualitzades amb la història de Catalunya - A banda de les sortides per Canet i la del Museu d'Història de Catalunya, a finals de curs l'assignatura programarà, conjuntament amb la Casa Museu Lluís Domènech i Montaner una altra sortida cultural a Barcelona, com a activitat de final de curs. - L'excursió estarà oberta també als alumne de la UGG que no facin les assignatures d'Història de Catalunya i Canet i Patrimoni de Canet de Mar i també als acompanyants que vulguin portar. 15 TEMARI 1r CURS "Continuar aprenent" TERCER TRIMESTRE Cod. 05 Taller de comunicació oral i escrita SESSIÓ TÍTOL Sessió 1 Presentació del curs. 3/5/2010 Factors bàsics de la comunicació Comunicació. Informació. Emissor. Missatge. Canal. Receptor. Comunicació interpersonal. Comunicació humana. Llenguatge oral. Llenguatge escrit. Sessió 2 Comunicació escrita I 6/5/2010 Escriure i escriure amb eficàcia. La preparació del text. Sessió 3 Comunicació escrita II 10/5/2010 El procés d'escriptura. La revisió del text. Sessió 4 Comunicació escrita III 13/5/2010 Seqüències textuals: descripció, narració, exposició, argumentació. Sessió 5 Comunicació oral I 17/5/2010 Llenguatge. Expressió. Paper del comunicador. Sessió 6 Comunicació oral II 20/5/2010 La veu. Extensió, tesitura, entonació. Sessió 7 Comunicació oral III 24/5/2010 Intensitat, to, timbre. La respiració. Sessió 8 Comunicació oral i escrita als mitjans de comunicació I 27/5/2010 Comprensió oral i comprensió lectora. Macroestructura del text. Sessió 09 Comunicació oral i escrita als mitjans de comunicació II 31/5/2010 Microestructura del text. Tipus i tècniques de locució. Sessió 10 Comunicació oral i escrita als mitjans de comunicació III 3/6/2010 La improvització. Comunicació no verbal en la televisió. Sessió 11 La comunicació en la política I 7/6/2010 Creadors d'informació. Globus sonda. Comunicació no verbal. Sessió 12 La comunicació en la política II 10/6/2010 La comunicació en els polítics de Canet de Mar. 16 TEMARI 2n CURS "Continuar aprenent" PRIMER TRIMESTRE Cod 01. Anglès I SESSIÓ TÍTOL Sessions Grammar: Using the alphabet. Introduction to the Present Tense: Present Simple, 1i2 Frequency adverbs and time phrases. 19/10/09 Functions: Describing actions (subject / verb / object) 26/10/09 Vocabulary: Actions I. Days of the week, months of the year. Sessions Grammar: Personal pronouns and verb "to be" .Demonstratives. 3i4 Functions: Introductions / talking about people / talking about things 1/11/09 Vocabulary: Descriptive adjectives (colours, size, shape). Countries & 9/11/09 nationalities. Sessió 5 Grammar: Nouns (genre, number, countables, uncountables) & Determiners (the, 16/11/09 a/an). Building noun phrases. There is/are. Quantifiers (a lot of, some, any). Functions: Talking about quantities Vocabulary: Food & drinks Sessió 6 Grammar: Possessive Case & Pronoun Table. Prepositions of time. 23/11/09 Functions: Telling the time Vocabulary: The family tree. Numbers. Sessió 7 Grammar: Questions (question words, word order, types of questions). 30/11/09 Prepositions of place. Functions: Asking for directions / describing places Vocabulary: Places & transports Sessions Grammar: Present Continuous 8i9 Functions: Talking about the present (real vs. hypothetical present) 7/12/09 Vocabulary: Actions II. Sports, hobbies and jobs. 14/12/09 Sessions Grammar: Adjectives: Order, genre, number, the comparison, the superlative, 10 i 11 the equality. Modifiers too/enough. 11/1/10 Functions: Likes & dislikes. Going shopping. 18/1/09 Vocabulary: Parts of the house. Clothes. Sessió 12 Grammar: Introduction to the Past Tense: Past simple . Was/were. Adverbs (-ly) 25/1/09 Functions: Describing past actions. Vocabulary: Regular and irregular verbs. Adjectives of feeling. 17 TEMARI 2n CURS "Continuar aprenent" PRIMER TRIMESTRE Cod 02. Patrimoni de Canet de Mar SESSIÓ TÍTOL Sessió 1 Introducció del curs 22/10/09 Introducció de l'assignatura: El Patrimoni de Canet de Mar. Viatge virtual a través del temps. (AULA) Sessió 2 El Canet romà. Visita del centre històric de Canet on s'hi ha trobat restes 29/10/09 romanes i interpretació de la Villa Romana de can Bigues (SORTIDA) Sessió 3 De Sant Iscle de Vallalta a la Vall Baixa: Canet de Mar. 05/11/09 La Casa Forta de Canet. Qui eren els Canet? (AULA) Sessió 4 Casa Forta de Canet. Qui eren els Canet? 12/11/09 Sant Pere de Romaguera (s. XI) i el primer nucli al voltant de la primera sagrera del casal dels Canet. Visita de la part vella del Castell. (AULASORTIDA) Sessió 5 De les primeres masies gòtiques a les primeres cases del barri de pescadors 19/11/09 (Segles XIV-XV) del Castellet. La fortificació de la zona. Sortida a veure les restes d'elements de pedra. (SORTIDA) Sessió 6 El Canet del Renaixement (segles XVI): l'obra de l'església parroquial de Sant 26/11/09 Pere, Sant Pau i Sant Benet. (AULA) Sessió 7 L'empremta del barroc: el creixement del nucli urbà del poble (segles XVII-XVII). 3/12/09 Panoràmica per Canet on mostrarem els edificis del barroc rural. (SORTIDA) Sessió 8 El neoclassicisme (segle XIX): el canvi cap a un art més refinat a inicis-mitjans 10/12/09 del segle XIX. (AULASORTIDA) Sessió 9 L'art colonial dels indians (segle XIX): una nova arquitectura de mestissatge. 17/12/09 (AULASORTIDA) Sessió 10 El Canet Modernista I: El primer Modernisme de Lluís Domènech i Montaner. 14/1/10 L'Ateneu Canetenc, Casa Roura, Cripta del Castell, etc... (AULASORTIDA) Sessió 11 El Canet Modernista II: el modernisme del segle XX. Ferrés i Puig, Puig i 21/1/10 Cadafalch, Rafel Masó i d'altres. (AULASORTIDA) Sessió 12 El Canet noucentista i de les primeres avantguardes fins a l'actualitat (AULA) 28/1/09 Notes importants: AULA: Les classes es fan els dijous, de 18.30 a 20.00 a l'Escola de Teixits de Punt. SORTIDA: La sortida per comentar els elements patrimonials es fa des de l'Escola de Teixits, els dijous, de 17.00 h a 18.30 h. AULASORTIDA: Es fa una sortida que compta amb la classe in situ en el lloc que es visita. 18 TEMARI ASSIGNATURES 2n CURS "Continuar aprenent" SEGON TRIMESTRE Cod 06. Anglès II SESSIÓ TÍTOL Sessions Grammar: Revision: the Present Tense: Present Simple vs. Present Continuous; 1i2 Present Continuous for future. 1/2/2010 Functions: Talking about daily routines. Schedules. Expressions of frequency. 8/2/2010 Vocabulary: Adjectives of opinion. Connectors. The weather. Sessió 3 Grammar: Introduction to Modal Verbs: must/have to and can/can't 15/2/2010 Functions: Talking about obligations. Talking about abilities. Asking for permission. Vocabulary: Phrasal verbs Sessions Grammar: Revision: the Past Tense: Past Simple vs. Past Continuous. 4i5 Functions: Remembering our past. Biographies. 22/2/2010 Vocabulary: Countryside and Seaside. 1/3/2010 Sessió 6 Grammar: Present Perfect Simple + just/already/yet. Modal verbs: 8/3/2010 should/shouldn't Functions: Using the phone. Giving advice. Describing illnesses. Going to the doctor's. Vocabulary: The body. Aches & pains. Sessió 7 Grammar: Present Perfect Simple: Questions (have you ever..., how long...?.) 15/3/2010 Functions: Learning about people and places. Interviewing. Vocabulary: -ed and -ing adjectives Sessió 8 Grammar: Present Perfect Continuous (since/for vs. ago) 22/3/2010 Functions: Talking about past and present actions. Vocabulary: Housework. False friends. Sessió 9 Grammar: Verbs + to infinitive/ -ing (would like, want, need, like, prefer, etc.). 29/3/2010 Functions: Making an invitation, suggestion. Talking about needs, likes & dislikes. Stating preferences. Giving opinions. Vocabulary: Confusing words Sessions Grammar: Future forms. Echo questions (so/neither). The First & Second 10 i 11 Conditional. Functions: Making plans. Spontaneity vs. planning. Talking about the 12/4/2010 consequences of actions. Having dreams. Vocabulary: Travel & holidays 19/4/2010 Sessió 12 Grammar: The passive voice. 26/4/2010 Functions: Asking for information Vocabulary: make/do; make + prep. of/by/for 19 TEMARI ASSIGNATURES 2n CURS "Continuar aprenent" SEGON TRIMESTRE Cod 07. Informàtica i internet SESSIÓ TÍTOL Sessió 1-8 Informàtica d'usuari. Programes Office WORD, ACCESS i EXCEL 4, 11, 18 i 25 de febrer 2010 4,11,18 i 25 de març 2010 Sessió 9-12 Internet. Familiarització amb l'explorer i utilitats pràctiques 8,15,22 i 29 d'abril 2010 TERCER TRIMESTRE Cod 08. Taller d'astronomia SESSIÓ TÍTOL Sessió 1 Presentació del curs. 6/5/2010 El Sol de mitja nit. Viatges a altres latituds. Una ullada sobre la història de l'astronomia. La revolució Copernicana. Sessió 2 Introducció a l'astronomia de posició. 13/5/2010 Posicions i moviments (reals i aparents) dels cossos celestes: estrelles i planetes. El sistema solar. Òrbites i pla del moviment. Galileo Galilei (1546-1642), Johannes Kepler (1571- 1630), i Sir Isaac Newton (1642-1727). Alineació de planetes. Idea d'estabilitat. Fases de la Lluna. Sessió 3 Els signes del Zodíac. 20/5/2010 L'astrologia en les diverses cultures. Sessió 4 El planeta Terra. 27/5/2010 Latitud i longitud. Formes de la Terra. Sistemes de referència a la volta celeste. Vertical i Eix del món,i la meridiana (Francois Aragó). Sessió 5 Utilització de telescopis. 3/6/2010 Muntatge i orientació. El Sol al llarg de l'any. Solsticis i equinoccis. Mesura del temps. Sessió 6 Sessió pràctica. 10/6/2010 Observació del cel mitjançant un planetari. Us de planisferis. 20 7. BIBLIOGRAFIA UTILITZADA Anglès I i II Bibliografia: Murphy, R. Essential Grammar in Use (OUP) Murphy, R. English Grammar in Use (OUP) Oxenden, C., Latham-Koenig, C., and Seligson, P. English File 1 (OUP) Coe, N., Harrison M., Paterson, K. Oxford Practice Grammar (OUP) Swan, M. Basic English Usage (OUP) Diccionaris recomanats: Diccionaris bilingües: Collins English- Spanish dictionary Gran Diccionario Oxford Español-Inglés Oxford Pocket Català Diccionaris monolingües: Cambridge Learner's dictionary Cambridge Essential dictionary Collins English dictionary Pàgines web d'interès: http://www.english-online.org.uk http://dictionary.cambridge.org/ http://www.wordreference.com Patrimoni de Canet de Mar Ballart, Josep; Juan, Jordi: Gestión del patrimonio cultural. Ariel Patrimonio, Barcelona, 2001 Sàiz, Carles: La passejada... per la història de Canet. Edicions Els 2 Pins, Canet de Mar, 1997 Sàiz, Carles: Guia Històrica de Canet de Mar, Edicions Els 2 Pins, Canet de Mar, 2001 Sàiz, Carles: Lluís Domènech i Montaner. El llegat arquitectònic, polític i cultural a Canet de Mar, Edicions Els 2 Pins, Canet de Mar, 2008 Sàiz, Carles et al: Canet de Mar, història i patrimoni, Edicions Els 2 Pins-Centre d'Estudis Canetencs-Ajuntament de Canet, Canet de Mar, 2009 21 La Terra i el canvi climàtic Llebot, Josep Enric. El canvi climàtic. Editorial Rubes, 1997. Pastor, Xavier. En defensa del medio ambiente. Las propuestas de Greenpeace. Editorial Galaxia Gutenberg, 1999. Picó, Maria Josep. El canvi climàtic a casa nostra. Editorial Bromera actual. Novembre 2007. Informe sobre el canvi climàtic a Catalunya. Resum executiu. Generalitat de Catalunya. Miralles, Jordi. El canvi climàtic: canviar els valors abans no sigui massa tard. Aprofundim en la ciència. 2007. Llodrà, Joan Miquel i Llebot, Josep Enric. Per què puja el nivell del mar? Mites i veritats del canvi climàtic a la Mediterrània. Revista Nat, setembre 2006. Duran, Xavier i Querol, Xavier. Què té l'aire que respirem? Analitzem com els gasos tòxics perjudiquen els habitants de les àrees urbanes. Revista Nat, setembre 2007. Història de Catalunya Alcoberro, Agustí (co): Història Batxillerat. Teide, Barcelona, 1997 Llorens, M; Ortega, R; Roig, J: Espill Història. Vicens Vives, Barcelona,2001 Sobrequés i Callicó, Jaume (ed.) Història Contemporània de Catalunya. Columna Assaig, Barcelona,1997 Riques, Manel: Història de la Catalunya Contemporània. Pòrtic, Barcelona, 1999 Powell, Charles: España en democracia, 1975-2000. La claves de la profunda transformació de España. Debolsillo, Barcelona, 2002 Balcells, Albert (dir): Història de Catalunya. L'esfera dels llibres, Barcelona, 2004 Taller d'astronomia Abad A. Docobo J.A., Elipe A.: Curso de Astronomía, Prensas Universitarias de Zaragoza, 2002. Bakulin P.I., Kononóvich E.V., Moroz V.I.: Curso de Astronomía general, Mir, Moscú 1987. Orús J.J., Catalá M.A.: Apuntes de Astronomía, Publicacions Universitat de Barcelona, 1982. Zeilik, M.: Astronomy: the evolving universe, 1994. Taller de comunicació oral i escrita Muñoz Alonso, Alejandro; Rospir, Juan Ignacio: Comunicación Política. Madrid: Editorial Universitas, 1995. Grijelmo, Álex: La seducción de las palabras. Taurus, Madrid, 2002 22 Martínez Vivaldi, Gonzalo: Curso de Redacción. Teoría y práctica de la composición y del estilo. Paraninfo, Madrid, 2000. Huertas Bailén, Amparo; Perona Páez, Juan José: Redacción y locución en medios audiovisuales: la radio. Editorial Bosch, Barcelona, 1999. Burguet Ardiaca, Francesc: Construir les notícies: una teoria de la redacció periodística. Blanquerna Comunicació, Barcelona, 1997. Serrano, Sebastià: L'instint de la seducció. Ara Llibres, Badalona, 2004. 23 8. CALENDARI LECTIU 1R CURS SETEMBRE OCTUBRE NOVEMBRE DESEMBRE Dl Dm Dx Dj Dv Ds Dg Dl Dm Dx Dj Dv Ds Dg Dl Dm Dx Dj Dv Ds Dg Dl Dm Dx Dj Dv Ds Dg 1 2 3 5 6 1 2 3 4 1 1 2 3 4 5 6 4 7 8 9 10 11 12 13 5 6 7 8 9 10 11 2 3 4 5 6 7 8 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 12 13 14 15 16 17 18 9 10 11 12 13 14 15 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 19 20 21 22 23 24 25 16 17 18 19 20 21 22 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 26 27 28 29 30 31 23 24 25 26 27 28 29 28 29 30 31 30 GENER FEBRER MARÇ ABRIL Dl Dm Dx Dj Dv Ds Dg Dl Dm Dx Dj Dv Ds Dg Dl Dm Dx Dj Dv Ds Dg Dl Dm Dx Dj Dv Ds Dg 1 2 3 1 2 4 5 6 7 1 2 3 4 5 6 7 1 2 3 4 3 4 5 6 7 8 9 10 8 9 10 11 12 13 14 8 9 10 11 12 13 14 5 6 7 8 9 10 11 11 12 13 14 15 16 17 15 16 17 18 19 20 21 15 16 17 18 19 20 21 12 13 14 15 16 17 18 18 19 20 21 22 23 24 22 23 24 25 26 27 28 22 23 24 25 26 27 28 19 20 21 22 23 24 25 25 26 27 28 29 30 31 29 30 31 26 27 28 29 30 MAIG JUNY Dl Dm Dx Dj Dv Ds Dg Dl Dm Dx Dj Dv Ds Dg 1 2 1 2 3 4 5 6 3 4 5 6 7 8 9 7 8 9 10 11 12 13 10 11 12 13 14 15 16 14 15 16 17 18 19 20 17 18 19 20 21 22 23 21 22 23 24 25 26 27 24 25 26 27 28 29 30 28 29 30 31 ANGLÈS I PATRIMONI DE CANET DE MAR LA TERRA I EL CANVI CLIMÀTIC HISTÒRIA DE CATALUNYA I CANET DE MAR TALLER DE COMUNICACIÓ ORAL I ESCRITA PERÍODE MATRICULA VACANCES 24 9. CALENDARI LECTIU 2N CURS SETEMBRE OCTUBRE NOVEMBRE DESEMBRE Dl Dm Dx Dj Dv Ds Dg Dl Dm Dx Dj Dv Ds Dg Dl Dm Dx Dj Dv Ds Dg Dl Dm Dx Dj Dv Ds Dg 1 2 3 5 6 1 2 3 4 1 1 2 3 4 5 6 4 7 8 9 10 11 12 13 5 6 7 8 9 10 11 2 3 4 5 6 7 8 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 12 13 14 15 16 17 18 9 10 11 12 13 14 15 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 19 20 21 22 23 24 25 16 17 18 19 20 21 22 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 26 27 28 29 30 31 23 24 25 26 27 28 29 28 29 30 31 30 GENER FEBRER MARÇ ABRIL Dl Dm Dx Dj Dv Ds Dg Dl Dm Dx Dj Dv Ds Dg Dl Dm Dx Dj Dv Ds Dg Dl Dm Dx Dj Dv Ds Dg 1 2 3 1 2 4 5 6 7 1 2 3 4 5 6 7 1 2 3 4 3 4 5 6 7 8 9 10 8 9 10 11 12 13 14 8 9 10 11 12 13 14 5 6 7 8 9 10 11 11 12 13 14 15 16 17 15 16 17 18 19 20 21 15 16 17 18 19 20 21 12 13 14 15 16 17 18 18 19 20 21 22 23 24 22 23 24 25 26 27 28 22 23 24 25 26 27 28 19 20 21 22 23 24 25 25 26 27 28 29 30 31 29 30 31 26 27 28 29 30 MAIG JUNY Dl Dm Dx Dj Dv Ds Dg Dl Dm Dx Dj Dv Ds Dg 1 2 1 2 3 4 5 6 3 4 5 6 7 8 9 7 8 9 10 11 12 13 10 11 12 13 14 15 16 14 15 16 17 18 19 20 17 18 19 20 21 22 23 21 22 23 24 25 26 27 24 25 26 27 28 29 30 28 29 30 31 ANGLÈS I PATRIMONI DE CANET DE MAR ANGLÈS II INFORMÀTICA I INTERNET TALLER D'ASTRONOMIA PERÍODE MATRICULA VACANCES 25