EXCM. AJUNTAMENT DE CANET DE MAR PLEC DE CLÀUSULES ADMINISTRATIVES PARTICULARS PER A CONTRACTACIÓ DE LES OBRES D'URBANITZACIÓ DE LA RIERA GAVARRA. 1. OBJECTE DEL CONTRACTE I NECESSITATS A SATISFER. 1. El present contracte té per objecte l'execució de les obres d'urbanització de la Riera Gavarra de Canet de Mar (Maresme). El projecte reuneix els requisits de l'article 1 del Reial decret llei 9/2008, de 28 de novembre, pel qual es crea un fons d'inversió local (RDFIL). CNAE: 45.23.12 CPV: 45233223-8 2. Mitjançant l'execució del contracte a què es refereix aquest plec de clàusules administratives particulars s'ha de satisfer la necessitat de reurbanització total de la riera Gavarra, des de la plaça de la Llenya fins a la ronda Sant Elm. 2. PRESSUPOST BASE DE LICITACIÓ I APLICACIÓ PRESSUPOSTÀRIA. 1. El pressupost base de licitació és de 2.280.413,03.-, del qual: 314.539,73.- corresponen a l'IVA. - 222.661,36.- , IVA inclòs, corresponen al capítol 9, partida 1 (canvi de - traçat aeri de la instal·lació elèctrica del carrer Riera Gavarra). 2. La baixa licitatòria no operarà sobre al capítol 9, partida 1 (canvi de traçat aeri de la instal·lació elèctrica del carrer Riera Gavarra), la qual només es podrà disposar pel contractista i la direcció facultativa prèvia autorització expressa de l'òrgan de contractació, a proposta d'aquesta, per raons d'interès públic derivades de causes imprevisibles degudament acreditades. 3. El pagament de les quantitats corresponents al pressupost del contracte s'ha d'abonar en una sola anualitat corresponent a l'any 2009. 4. El projecte es finança amb càrrec al Fons Estatal d'Inversió Local creat pel RDFIL, d'acord amb l'aprovació del secretari d'Estat de Cooperació Territorial (art. 5.4 RDFIL) efectuada mitjançant resolució de data 9 de gener de 2009. Existeix consignació pressupostària adequada i suficient en la partida núm. 42 51000 61000 del pressupost ordinari del 2008 prorrogat per al 2009. 3. RÈGIM JURÍDIC DEL CONTRACTE I DOCUMENTS CONTRACTUALS. 1. Sens perjudici del que es disposa amb caràcter general per als contractes de les corporacions locals, el contracte s'ha de regir per les normes següents: a) el RDFIL. b) la Llei 30/2007, de 30 d'octubre, de contractes del sector públic (LCSP). c) el Reglament general de la Llei de contractes de les administracions públiques (RGLCAP). 2. A més a més d'aquest plec, tenen caràcter contractual els documents següents: 1 Carrer Ample, 11 ­ 08360 Canet de Mar ­ Barcelona ­ Tel. 93 794 39 40 ­ Fax 93 794 12 31 a/e: canetdemar@canetdemar.cat- web: www.canetdemar.cat EXCM. AJUNTAMENT DE CANET DE MAR a) el plec de prescripcions tècniques. b) els plànols. c) la memòria del projecte en el contingut de l'article 128 RGLCAP. d) el programa de treball acceptat per l'òrgan de contractació. e) els quadres de preus. f) el document en què es formalitzi el contracte. 4. TERMINI D'EXECUCIÓ, PROCEDIMENT D'ADJUDICACIÓ I DESPESES. 1. El termini d'execució del contracte serà de deu mesos, com a màxim, a comptar des de la data de l'acta de comprovació del replanteig, que en cap cas podrà tenir lloc després de l'1.3.09, i ha de concloure, com a molt tard, el 31.12.09. 2. El contracte s'ha d'adjudicar mitjançant el procediment obert i el tràmit d'urgència a què es refereixen els articles 96 i 28 LCSP a l'efecte de reducció de terminis, com també l'article 9.1 RDFIL. 3. L'adjudicatari està obligat a satisfer les despeses de publicitat de la licitació fins a un import màxim de 1.000 . 5. CLASSIFICACIÓ I GARANTIES EXIGIBLES. 1. Els licitadors han d'acreditar estar classificats en els grups, subgrups i categories següents: Grup: G Subgrup: 6 Categoria: e Grup: I Subgrup: 6 Categoria: d 2. Garantia provisional: els licitadors han de presentar una garantia provisional per import del 3 per cent del pressupost base de licitació, exclòs l'impost sobre el valor afegit (IVA), això és 58.976,20.- . 3. Garantia definitiva: el licitador que resulti l'adjudicatari provisional del contracte ha de prestar una garantia del 5 per cent de l'import de l'adjudicació del contracte, sense incloure l'IVA. 6. PRESENTACIÓ DE PROPOSICIONS. 1. Les proposicions s'han de presentar en sobres tancats, identificats a la part exterior amb el nom de l'actuació, la raó social de l'empresa i la signatura del proponent. A l'interior de cada sobre constarà el seu contingut en un full independent. Els sobres s'han de presentar a les dependències del registre general de l'Ajuntament de Canet de Mar, tots els dies hàbils de dilluns a divendres, de les 9 a les 14 hores, i s'ha de donar a la persona que els presenti un rebut com a acreditació on consti el nom del licitador, la denominació de l'objecte del contracte i el dia i l'hora de la presentació. 2. Les proposicions es poden presentar per correu. En aquest cas, l'empresari ha de justificar la data d'imposició de l'enviament a l'oficina de correus i anunciar a l'òrgan de contractació la remissió de l'oferta mitjançant tèlex, fax o telegrama el mateix dia. Sense la concurrència d'ambdós requisits no serà admesa la 2 Carrer Ample, 11 ­ 08360 Canet de Mar ­ Barcelona ­ Tel. 93 794 39 40 ­ Fax 93 794 12 31 a/e: canetdemar@canetdemar.cat- web: www.canetdemar.cat EXCM. AJUNTAMENT DE CANET DE MAR documentació si es rep per l'òrgan de contractació amb posterioritat a la data i l'hora de l'acabament del termini assenyalat a l'anunci. Transcorreguts, no obstant això, deu dies següents a la data indicada sense haver-se rebut la documentació, aquesta no serà admesa en cap cas. 7. MANERA EN QUÈ S'HAN DE PRESENTAR LES PROPOSICIONS. 1. Les proposicions s'han de presentar en tres sobres numerats correlativament. El sobre número 1 ha de contenir, en els termes de l'article 130 LCSP, la documentació següent, que ha de reunir els requisits d'autenticitat previstos a les lleis: a) Documents acreditatius de la personalitat jurídica: els empresaris individuals una còpia autèntica del DNI. I els empresaris persones jurídiques l'escriptura o els documents en què consti la constitució de l'entitat i els estatuts pels quals es regeix, degudament inscrits al Registre mercantil o en el que correspongui. La capacitat d'obrar dels empresaris no espanyols que siguin nacionals d'altres estats membres de la Unió Europea s'ha d'acreditar per la seva inscripció al registre provinent d'acord amb la legislació de l'Estat on estiguin establerts, o mitjançant la presentació d'una declaració jurada o un certificat, en els termes que s'estableixin reglamentàriament, d'acord amb les disposicions comunitàries que són d'aplicació. La resta d'empresaris estrangers han d'acreditar la seva capacitat d'obrar amb informe de la Missió Diplomàtica Permanent d'Espanya a l'Estat corresponent o de l'Oficina Consular en l'àmbit territorial de la qual radiqui el domicili de l'empresa. b) Documents acreditatius de la representació: quan la proposició no aparegui firmada pels licitadors s'ha d'incloure el poder atorgat a favor de qui subscrigui les proposicions juntament amb una còpia autèntica del DNI de o dels apoderats. c) Document de compromís de constituir una Unió Temporal d'Empreses: en els casos en què diversos empresaris concorrin agrupats en unió temporal han d'aportar, a més a més, un document, que pot ser privat, en el qual, per al cas de resultar adjudicataris, es comprometen a constituir-la. Aquest document ha d'anar firmat pel representant de cadascuna de les empreses i hi ha de constar la persona a qui designen representant de la UTE davant l'Administració per a tots els efectes relatius al contracte, com també la participació que a cadascun d'ells correspon a la UTE. d) Documents acreditatius de la classificació: S'hi inclourà el certificat que acredita que l'empresa licitadora està classificada en el termes exigits en aquest plec. Les empreses que es trobin pendents d'obtenir la classificació han d'aportar el document acreditatiu d'haver presentat la sol·licitud corresponent per obtenir-la i han de justificar que ha obtingut la classificació exigida en el termini previst per a l'esmena de defectes o omissions en la documentació. La manca o la insuficiència de la classificació no pot suplir-se mitjançant la integració de la solvència amb mitjans externs. Les empreses comunitàries, no espanyoles, poden acreditar la classificació mitjançant els certificats de classificació o documents similars que acreditin la seva inscripció a llistes oficials d'empresaris autoritzats per contractar establertes pels estats membres de la Unió Europea, o mitjançant 3 Carrer Ample, 11 ­ 08360 Canet de Mar ­ Barcelona ­ Tel. 93 794 39 40 ­ Fax 93 794 12 31 a/e: canetdemar@canetdemar.cat- web: www.canetdemar.cat EXCM. AJUNTAMENT DE CANET DE MAR certificació emesa per organismes que responguin a les normes europees de certificació emeses de conformitat amb la legislació de l'estat membre en què estigui establert l'empresari. Aquests documents han d'indicar les referències que hagin permès la inscripció de l'empresari a la llista o l'emissió de la certificació, com també la classificació obtinguda. e) Document constitutiu de la garantia provisional o resguard acreditatiu de la seva constitució. f) Document acreditatiu de no estar sotmès a prohibició de contractar que ha d'incloure la manifestació de trobar-se al corrent del compliment de les obligacions tributàries i amb la Seguretat Social imposades per les disposicions vigents, sens perjudici que la justificació acreditativa d'aquest requisit s'hagi de presentar, abans de l'adjudicació definitiva, per l'empresari al qual s'efectuï aquesta adjudicació. g) Documentació addicional exigida a totes les empreses estrangeres. Les empreses estrangeres, en els casos que el contracte s'hagi d'executar a Espanya, han de presentar una declaració de sotmetre's a la jurisdicció dels jutjats i els tribunals espanyols de qualsevol ordre, per a totes les incidències que de manera directa o indirecta puguin sorgir del contracte, amb la renúncia, si s'escau, al fur jurisdiccional estranger que pugui correspondre al licitador. h) Domicili: tots els licitadors han d'assenyalar un domicili per a la pràctica de notificacions. Aquesta circumstància pot ser complementada amb la indicació d'una direcció de correu electrònic i un número de telèfon i fax. Empreses que tingui a la plantilla persones amb discapacitat o en situació i) d'exclusió social. Els licitadors que vulguin comptar per a l'adjudicació amb la preferència regulada a la disposició addicional 6a. LCSP, han de presentar els documents que acreditin que, en el moment de presentar la seva proposició, té a la seva plantilla un nombre de treballadors amb discapacitat superior al 2 per 100 o que l'empresa licitadora està dedicada específicament a la promoció i la inserció laboral de persones en situació d'exclusió social, juntament amb el compromís formal de contractació a què es refereix la disposició addicional 6a. LCSP. 2. El sobre número 2 ha de contenir l'oferta econòmica (annex I), un programa de treball acreditatiu del nombre de treballadors a ocupar en cadascuna de les fases (annex II), el termini d'execució de les obres i els certificats acreditatius, en el seu cas, de disponibilitat de paviments. 3. El sobre número 3 ha d'incloure una memòria tècnica acreditativa de les millores addicionals relatives a les solucions tècniques previstes en el projecte, així com a les peculiaritats d'execució de les obres que afectin a la maquinària i mitjans auxiliars, als sistemes constructius i de seguretat, al personal qualificat que es pensi adscriure a l'obra o a la declaració de viabilitat del projecte. 8. PRESENTACIÓ DE PROPOSICIONS I RESTA DE REQUISITS. 1. Les proposicions s'han de presentar dins del termini de 13 dies naturals a comptar del següent al de la publicació de l'anunci de licitació al BOP i s'han 4 Carrer Ample, 11 ­ 08360 Canet de Mar ­ Barcelona ­ Tel. 93 794 39 40 ­ Fax 93 794 12 31 a/e: canetdemar@canetdemar.cat- web: www.canetdemar.cat EXCM. AJUNTAMENT DE CANET DE MAR d'ajustar a allò previst en aquest PCAP; la seva presentació suposa l'acceptació incondicionada per part de l'empresari del contingut de la totalitat d'aquestes clàusules o condicions, com també del projecte i del plec de prescripcions tècniques, sense cap reserva. 2. Les proposicions han de ser secretes i s'han d'arbitrar els mitjans que garanteixin aquest caràcter fins al moment en què s'hagi de fer l'obertura en públic d'aquestes proposicions. 3. Cap licitador no pot presentar més d'una proposició. Tampoc no pot subscriure cap proposta en unió temporal amb altres si ho ha fet individualment ni tampoc no pot figurar en més d'una unió temporal. La infracció d'aquestes normes dóna lloc a la no admissió de totes les propostes que hagi subscrit aquest empresari. 9. CRITERIS PER A L'ADJUDICACIÓ DEL CONTRACTE I VARIANTS. 1. L'adjudicació del contracte s'efectuarà mitjançant la valoració dels criteris següents: a) ocupació de treballadors, dels quals com a mínim un 10 per 100 hauran d'ésser desocupats, i simultània reducció del termini d'execució de les obres. Aquest criteri només serà objecte de valoració si el programa de treball justifica correctament la creació d'un segon grup de treball que no afecti la qualitat de les obres a executar ni interfereixi amb el primer ni, en fi, posi en perill la seguretat i salut en la seva execució, el que s'haurà d'acreditar, també, en el corresponent pla de seguretat i salut. El programa de treball que presentin els licitadors haurà de justificar les condicions de simultaneïtat d'ambdós grups de treball, les peculiaritats específiques d'execució de les obres i les solucions tècniques previstes per no minorar les condicions de seguretat i salut dels treballadors intervinents. L'ampliació del nombre de treballadors a contractar, en la mesura que permeti crear un segon grup de treball que compleixi les condicions anteriors, es valorarà fins a un màxim de 35 punts, d'acord amb el següent barem: ocupació de fins a 10 treballadors, sense reducció - del termini d'execució de les obres 0 punts. ocupació d'entre 11 i 20 treballadors, amb reducció - del termini d'execució de les obres per sota dels 291 dies naturals 10 punts. ocupació d'entre 21 i 30 treballadors, amb reducció - del termini d'execució de les obres per sota dels 276 dies naturals 20 punts. ocupació d'entre 31 i 40 treballadors, executant - les obres en no més de 276 dies naturals 35 punts. execució de les obres en menys de 276 dies naturals 0 punts. - b) millores addicionals. Es valoraran fins a 30 punts les millores relatives a les solucions tècniques previstes en el projecte i les peculiaritats d'execució de les obres, sempre que aquestes s'hagin fet constar expressament a la memòria 5 Carrer Ample, 11 ­ 08360 Canet de Mar ­ Barcelona ­ Tel. 93 794 39 40 ­ Fax 93 794 12 31 a/e: canetdemar@canetdemar.cat- web: www.canetdemar.cat EXCM. AJUNTAMENT DE CANET DE MAR tècnica, afectin a la maquinària o mitjans auxiliars, als sistemes constructius i de seguretat o a la preparació tècnica del personal qualificat que es pensi adscriure a l'obra. c) disponibilitat de paviments. Donada la peculiar característica dels paviments a emprar, es valorarà fins a 20 punts la seva disponibilitat, d'acord amb el programa de treball, el que s'acreditarà aportant un certificat de l'empresa subministradora. d) oferta econòmica. El preu de licitació menys el capítol 9, partida 1, podrà ser millorat a la baixa, atribuint-se una ponderació de fins a 15 punts. Per al càlcul de la puntuació s'aplicarà la fórmula següent: P(N) = 15 x (2 ­ N/B), essent P(N) : puntuació de l'oferta N B : millor oferta econòmica presentada ­ 222.661,36 N : oferta econòmica a valorar ­ 222.661,36. 2. Els licitadors no poden proposar variants o millores al projecte. 10. VALORS ANORMALS, REVISIÓ DE PREUS I CONFIDENCIALITAT. 1. Es considerarà que l'oferta conté valors anormals o desproporcionats sempre que el preu ofert sigui inferior en un 10 % de la mitjana del total dels oferts. 2. En aplicació del que disposa l'article 77.1 de la Llei amb relació a la clàusula 7 no hi ha revisió de preus. 3. Sens perjudici de les disposicions de la Llei 30/2007, de 30 d'octubre, relatives a la publicitat de l'adjudicació i a la informació que s'ha de donar als candidats i els licitadors, aquests poden designar com a confidencial part de la informació facilitada per ells quan formulin les ofertes, en especial respecte als secrets tècnics o comercials i als aspectes confidencials d'aquestes ofertes. Els òrgans de contractació no poden divulgar aquesta informació sense el seu consentiment. 4. De la mateixa manera, el contractista ha de respectar el caràcter confidencial de la informació a què tingui accés per a la execució del contracte a la qual se li hagi donat aquest caràcter als plecs o al contracte, o que per la seva mateixa naturalesa hagi de ser tractada com a tal. Aquest deure s'ha de mantenir durant un termini de cinc anys des del coneixement d'aquesta informació, llevat que els plecs o el contracte estableixin un termini més llarg. 11. OBERTURA DE LES PROPOSICIONS. 1. Composició de la mesa de contractació. La mesa de contractació, serà presidida per l'alcalde o regidor en qui delegui i s'integrarà per quatre vocals, entre els quals han de figurar necessàriament el secretari, l'interventor i l'arquitecta municipals. Actuarà com a secretària, la funcionària responsable del negociat de contractació. 2. La qualificació de la documentació presentada a què es refereix l'article 130.1 LCSP s'ha d'efectuar per la mesa de contractació constituïda a aquest efecte. El president ha d'ordenar l'obertura dels sobres que la continguin i el secretari ha de 6 Carrer Ample, 11 ­ 08360 Canet de Mar ­ Barcelona ­ Tel. 93 794 39 40 ­ Fax 93 794 12 31 a/e: canetdemar@canetdemar.cat- web: www.canetdemar.cat EXCM. AJUNTAMENT DE CANET DE MAR certificar la relació de documents que figuren en cadascun dels sobres. Si la mesa de contractació observa defectes o omissions esmenables a la documentació que s'inclou al sobre Núm. 1, ho comunicarà verbalment als interessats, sens perjudici que aquestes circumstàncies es facin públiques a través d'anuncis de l'òrgan de contractació, i concedirà un termini no superior a tres dies hàbils perquè els licitadors els corregeixin o s'esmenin davant la mateixa mesa de contractació. De tot això se n'ha de deixar constància en l'acta que necessàriament s'ha d'estendre. 3. Un cop qualificada la documentació i esmenats, si s'escau, els defectes o les omissions de la documentació presentada, la mesa ha de declarar admesos a la licitació els que hagin acreditat el compliment dels requisits previs indicats a l'article 130 de la Llei i s'ha de passar, si s'escau, a l'examen i la valoració de la solvència, conforme es preveu a l'article 82 RGLCAP. S'ha de fer declaració expressa dels rebutjats i de les causes del rebuig. 4. Un cop fetes aquestes actuacions, l'acte públic d'obertura de les proposicions s'ha de fer en el lloc i el dia que prèviament s'ha assenyalat, durant el qual s'han d'observar les formalitats previstes a l'article 83 RGLCAP. 5. Abans de començar l'acte públic en què s'obrin les ofertes econòmiques s'ha de donar lectura a la valoració dels aspectes tècnics de les proposicions a què es refereix la documentació continguda al sobre Núm. 3. 12. ADJUDICACIÓ PROVISIONAL I DEFINITIVA. 1. L'adjudicació provisional s'ha d'acordar per l'òrgan de contractació en resolució motivada i s'ha de publicar conforme el que estableixen els articles 42 i 135.3 LCSP. En tots els casos, l'adjudicació provisional dels contractes corresponents s'ha d'efectuar en el termini màxim de 20 dies naturals, comptats des que s'acabi el termini de presentació de proposicions. 2. Perquè l'adjudicació provisional sigui elevada a definitiva, l'adjudicatari haurà de presentar la documentació següent: a) declaració responsable de no estar sotmès en cap prohibició de contractar, que ha d'incloure, a més a més la certificació de trobar-se al corrent de les seves obligacions tributàries i amb la Seguretat Social. b) resguard de la garantia definitiva. c) la documentació acreditativa que l'adjudicatari disposa dels mitjans materials i personals que específicament ha d'adscriure a l'execució del contracte. 3. L'adjudicació provisional s'ha d'elevar a definitiva mitjançant resolució motivada dins dels cinc dies hàbils següents al que expiri el termini establert a l'article 135.4, paràgraf primer. Quan els licitadors hagin concorregut en unió temporal d'empreses, l'escriptura de constitució s'ha d'aportar abans de la formalització del contracte. Igualment, quan s'exigeixi a l'adjudicatari que concerti algun tipus d'assegurança, abans de la formalització del contracte, s'ha d'aportar la pòlissa corresponent. 7 Carrer Ample, 11 ­ 08360 Canet de Mar ­ Barcelona ­ Tel. 93 794 39 40 ­ Fax 93 794 12 31 a/e: canetdemar@canetdemar.cat- web: www.canetdemar.cat EXCM. AJUNTAMENT DE CANET DE MAR 13. AGENTS DE L'0BRA. 1. L'òrgan de contractació pot designar una persona responsable del contracte d'acord amb el que estableix l'article 41 LCSP. 2. El director d'obra que es designi per part de l'òrgan de contractació ha d'exercir les funcions de direcció, inspecció, comprovació i vigilància necessàries per a la correcta execució de l'obra contractada. El director de les obres pot estar auxiliat pel personal que l'òrgan de contractació designi. 3. El delegat d'obra del contractista ha de ser un tècnic titulat, amb experiència acreditada en obres similars a les que són objecte d'aquest contracte. 14. COMPROVACIÓ DEL REPLANTEIG I PROGRAMA DE TREBALLS. 1. En el termini de quinze dies naturals com a màxim, comptats a partir de la data de formalització del contracte s'ha de fer la comprovació del replanteig i se n'ha d'estendre l'acta. 2. L'adjudicatari ha de presentar un programa de treballs perquè sigui aprovat per l'òrgan de contractació. Aquest programa s'ha de presentar en un termini no superior a quinze dies naturals des de la formalització del contracte i ha de desenvolupar el presentat amb la seva proposició, que no pot modificar cap de les condicions contractuals. A la vista d'aquest programa, l'òrgan de contractació ha de resoldre sobre la seva aplicació i s'ha d'incorporar al contracte. 15. PLA DE SEGURETAT I SALUT EN EL TREBALL. 1. En el termini de quinze dies naturals des de la notificació de l'adjudicació definitiva el contractista ha de presentar a l'òrgan de contractació el pla de seguretat i salut en el treball, que ha de ser informat en el termini de cinc dies naturals per a la seva aprovació. 2. En tots els casos, el termini màxim per aprovar el pla de seguretat i salut en el treball ha de ser d'un mes des de la signatura del contracte. Si, per incomplir el contractista els terminis indicats en el paràgraf anterior, no fos possible començar les obres en rebre autorització per fer-ho, no podrà reclamar cap ampliació de termini per aquest motiu. 16. JUSTIFICACIÓ DE LA CONTRACTACIÓ DE NOUS TREBALLADORS Una vegada finalitzada l'obra i juntament amb la certificació final d'obra, l'adjudicatari haurà d'aportar una certificació dels llocs de treball creats durant l'execució del contracte, indicant el nom, cognoms, número de document nacional d'identitat o número d'identificació d'estranger dels nous treballadors contractats, així com la modalitat i el període de vigència dels seus contractes. 17. TERMINIS. 8 Carrer Ample, 11 ­ 08360 Canet de Mar ­ Barcelona ­ Tel. 93 794 39 40 ­ Fax 93 794 12 31 a/e: canetdemar@canetdemar.cat- web: www.canetdemar.cat EXCM. AJUNTAMENT DE CANET DE MAR L'adjudicatari està obligat al compliment del termini total fixat per dur a terme el contracte, com també dels terminis parcials que, si s'escau, s'hagin establert, que començaran a comptar per a l'adjudicatari a partir del dia següent a la signatura de l'acta de comprovació del replanteig. 18. RÈGIM DE PAGAMENTS. 1. El pagament s'ha d'efectuar mitjançant certificacions mensuals dels treballs efectuats que s'han d'abonar de conformitat amb el que estableixen els articles 200 i 215 LCSP i 147 i següents RGLCAP. 2. De conformitat amb el que disposa l'article 9.5 RDFIL, els ajuntaments tenen l'obligació d'abonar als contractistes el preu de les obres dins dels trenta dies naturals següents a la data d'emissió de les certificacions d'obra o dels corresponents documents que acreditin la realització parcial o total del contracte. 3. El contractista por desenvolupar els treballs amb més celeritat que la prevista perquè les obres s'executin en el termini o terminis contractuals, llevat que, a judici de la direcció d'obres, hi haguessin raons per estimar-ho inconvenient. Malgrat tot, no té dret a percebre cada any, sigui quin sigui l'import d'allò que ha executat o de les certificacions emeses, més quantitat que la consignada en l'anualitat corresponent. Les certificacions així emeses només meritaran interessos de demora des de la data assenyalada a l'article 152 RGLCAP. 4. El contractista té dret a percebre també abonaments a compte en els termes que estableixen el articles 200.3 LCSP i 155 i 156 RGLCAP. En tots els casos, se li exigirà la constitució de garantia en forma d'aval, o d'una altra manera admesa per la Llei. 19. OBLIGACIONS DEL CONTRACTISTA A més de les obligacions generals derivades del règim jurídic del present contracte, existiran específicament les següents obligacions: a) el contractista està obligat al compliment de les disposicions vigents en matèria laboral, de Seguretat Social i Seguretat i higiene al treball. b) són a compte del contractista les despeses derivats dels anuncis oficials de la licitació de conformitat amb el que es disposa a la clàusula 4 i qualsevol altra taxa que resulti d'aplicació, segons les disposicions vigents en la forma i quantia que aquestes assenyalin. c) el contractista està obligat a instal·lar a la seva costa, els rètols i cartells anunciants de les obres, aquells que facin referència a subvencions concedides, així com els senyals que calgui per indicar l'accés a l'obra, la circulació a la zona que ocupen els treballs i els punts de possible perill degut al desenvolupament d'aquests, tant en aquesta zona com als seus límits i immediacions. Aquests rètols i cartells hauran d'estar escrits, com a mínim, en català. 9 Carrer Ample, 11 ­ 08360 Canet de Mar ­ Barcelona ­ Tel. 93 794 39 40 ­ Fax 93 794 12 31 a/e: canetdemar@canetdemar.cat- web: www.canetdemar.cat EXCM. AJUNTAMENT DE CANET DE MAR d) el contractista haurà de portar els Llibre d'Ordres i d'Incidències, correctament diligenciats i complimentats. e) la contractació per part de l'adjudicatari de la realització parcial del contracte amb tercers restarà subjecte als requisits establerts a l'article 210 LCSP, així com el pagament a subcontractistes i subministradors haurà d'ajustar-se al que disposa l'article 211 LCSP. 20. CONDICIONS ESPECIALS D'EXECUCIÓ. És condició especial d'execució d'aquest contracte, de conformitat amb el que disposa l'article 9.2 RDFIL, que el nou personal que el contractista necessiti per executar les obres es trobi en situació d'atur, tenint preferència els aturats que a més constin com a tals, a més, en la borsa de treball que gestiona l'Ajuntament de Canet de Mar. 21. PENALITATS. S'imposaran penalitats al contractista quan incorri en alguna de les causes previstes a continuació: a) Per incompliment de les condicions especials d'execució. L'incompliment de qualsevol de les condicions d'execució establertes en aquest plec dóna lloc a la imposició al contractista de les penalitats següents: com a regla general, la quantia serà un 1% de l'import d'adjudicació del - contracte, llevat que, motivadament, l'òrgan de contractació estimi que l'incompliment és greu o molt greu, cas en el qual pot arribar fins a un 5% o fins al màxim legal del 10%, respectivament. La reiteració en l'incompliment pot tenir-se en compte per valorar-ne la gravetat. es faran efectives mitjançant deducció de les quantitats que, en concepte de - pagament total o parcial, s'hagin d'abonar al contractista, o sobre la garantia, conforme a l'article 196.8 LCSP. el compliment per part de l'adjudicatari de les condicions especials - d'execució es pot verificar per l'òrgan de contractació en qualsevol moment durant l'execució del contracte i, en tots els casos, s'ha de comprovar el temps de la recepció de les obres. Quan l'incompliment es refereix a la contractació de personal en els termes indicats a la clàusula anterior, es considerarà com una infracció molt greu als efectes que preveu l'article 102.2 LCSP sempre que l'incompliment suposi una contractació de nova mà d'obra que no es trobés en situació d'atur superior al 50 % del total de la contractada com a nova. b) Per compliment defectuós. S'imposaran penalitats per compliment defectuós en els termes següents: si, al temps de la recepció, les obres no es troben en estat de ser rebudes - per causes imputables al contractista. 10 Carrer Ample, 11 ­ 08360 Canet de Mar ­ Barcelona ­ Tel. 93 794 39 40 ­ Fax 93 794 12 31 a/e: canetdemar@canetdemar.cat- web: www.canetdemar.cat EXCM. AJUNTAMENT DE CANET DE MAR com a regla general, la quantia serà un 1% del pressupost del contracte, - llevat que, motivadament, l'òrgan de contractació estimi que l'incompliment és greu o molt greu, cas en el qual pot arribar fins a un 5% o fins al màxim legal del 10 %, respectivament. La reiteració en l'incompliment pot tenir-se en compte per valorar-ne la gravetat. en tots els casos, la imposició de les penalitats no eximeix el contractista de - l'obligació que legalment li incumbeix quant a la reparació dels defectes. c) Per incomplir criteris d'adjudicació. S'imposaran al contractista penalitats per incomplir els criteris d'adjudicació en el termes següents: si, durant l'execució del contracte o en el temps de la seva recepció, - s'aprecia que, per causes imputables al contractista, s'ha incomplert algun o alguns dels compromisos assumits a l'oferta, en especial els relatius al volum de mà d'obra a utilitzar en l'execució del contracte. per considerar que l'incompliment afecta un criteri d'adjudicació caldrà que - quan es descompti un 25 per 100 de la puntuació obtinguda pel contractista en el criteri d'adjudicació incomplert, resulti que la seva oferta no hauria estat la millor valorada. com a regla general, l'import serà un 1% del pressupost del contracte, llevat - que, motivadament, l'òrgan de contractació estimi que l'incompliment es greu o molt greu, cas en el qual pot arribar fins a un 5% o fins al màxim legal del 10 %, respectivament. La reiteració en l'incompliment pot tenir-se en compte per valorar-ne la gravetat. d) Per demora. Si el contractista, per causes que li foren imputades, hagués incorregut en demora, tant amb relació al termini total com amb els terminis parcials establerts, s'estarà al que disposa l'article 196 LCSP quant a la imposició d'aquestes penalitats. 22. SUBCONTRACTACIÓ. 1. La subcontractació es regeix pels articles 210 i 211 LCSP i per la Llei 32/2006, 18 d'octubre, reguladora de la subcontractació en el sector de la construcció. 2. En tots els casos, i de conformitat amb el que disposa l'article 9.5 RDFIL, els contractistes han d'abonar als subcontractistes el preu pactat per les prestacions que els hagin encomanat en el termini màxim de trenta dies naturals, computat des de la data d'aprovació per part del contractista principal de la factura emesa pel subcontractista o subministrador. 3. Si el contractista incompleix les condicions per a la subcontractació establertes a l'article 210.2 LCSP o el límit màxim especial establert per a la subcontractació, s'ha d'imposar la penalitat regulada a l'article 210.3, amb subjecció al següent: es farà efectiva mitjançant deducció de les quantitats que, en concepte de - pagament total o parcial, s'hagin d'abonar al contractista, o sobre la garantia, conforme a l'article 196.8 LCSP. 11 Carrer Ample, 11 ­ 08360 Canet de Mar ­ Barcelona ­ Tel. 93 794 39 40 ­ Fax 93 794 12 31 a/e: canetdemar@canetdemar.cat- web: www.canetdemar.cat EXCM. AJUNTAMENT DE CANET DE MAR com a regla general, la quantia serà un 1 % de l'import de subcontracte, - llevat que, motivadament, l'òrgan de contractació estimi que l'incompliment es greu o molt greu, cas en el qual pot arribar fins a un 5% o fins al màxim legal del 10%, respectivament. La reiteració en l'incompliment pot tenir-se en compte per valorar-ne la gravetat. 23. COMPLIMENT DEL CONTRACTE. 1. La recepció del contracte es regeix pel que estableix l'article 218 LCSP i els articles 163 i següents RGLCAP. 2. En el temps de la recepció es comprovarà en particular el compliment per part del contractista de les obligacions següents: a) el desallotjament final de les obres. El contractista ha d'haver restituït a la seva situació inicial les zones afectades per les obres i no ocupades per aquestes. b) el compliment no defectuós del contracte. c) el compliment dels criteris d'adjudicació. d) el compliment de les condicions d'execució. 3. Durant l'execució del contracte l'empresa adjudicatària informarà l'òrgan de contractació mitjançant la presentació de la corresponent declaració acreditativa dels llocs de treball creats com també de les altes de nous treballadors i de les baixes que es produeixin. 24. RESOLUCIÓ DEL CONTRACTE. 1. La resolució del contracte s'ha de regir pel que estableixen amb caràcter general els articles 205 a 208 LCSP i específicament per al contracte d'obres els articles 220 a 222 d'aquesta Llei, com també els articles 109 a 113 i 172 RGLCAP. 2. En particular s'ha de considerar causa de resolució del contracte el supòsit d'incompliment de la condició d'execució establerta a la clàusula 20, primer paràgraf quan aquest incompliment s'hagi de considerar com a molt greu de conformitat amb el que s'estableix a la clàusula 21.1 en l'últim paràgraf. 3. En tots els casos, en el cas de resolució del contracte per causa imputable al contractista s'estarà al que disposa l'article 208.4 LCSP. 25. TERMINI DE GARANTIA. 1. El termini de garantia és d'un any i començarà a partir de la data de la recepció. 2. Durant aquest termini s'ha d'aplicar el que estableix l'article 167 RGLCAP quant a les obligacions del contractista, com també en allò relatiu a la facultat de l'Administració, en cas d'incompliment, d'executar a costa del contractista els treballs necessaris per a la conservació de l'obra. 12 Carrer Ample, 11 ­ 08360 Canet de Mar ­ Barcelona ­ Tel. 93 794 39 40 ­ Fax 93 794 12 31 a/e: canetdemar@canetdemar.cat- web: www.canetdemar.cat EXCM. AJUNTAMENT DE CANET DE MAR 3. Totes les despeses que es donin per la conservació de les obres durant el període de garantia seran a compte del contractista, el qual no té dret a cap indemnització per aquest concepte. S'exceptuen els danys produïts a l'obra per una força major, que seran suportats per la corporació, si bé aquest tindrà la facultat d'exigir al contractista que faci les obres de reparació. 4. Així mateix, durant aquest termini de garantia l'adjudicatària de les obres haurà de fer-se càrrec del manteniment de tota la jardineria plantada, així com de la neteja de l'espai enjardinat. Per tant, durant l'any de garantia s'hauran de dur a terme les tasques necessàries per tal de mantenir l'esmentat espai en bones condicions, així com reposar qualsevol element malmès o mort i realitzar els tractaments fitosanitaris corresponents. S'haurà, en definitiva, de realitzar un manteniment i una neteja que garanteixi el bon estat d'aquests parcs i jardins durant l'any posterior a la seva urbanització. 5. Transcorregut el termini de garantia a què es refereix la clàusula anterior es liquidarà el contracte d'acord amb el que disposa l'article 179 RGLCAP. 26. JURISDICCIÓ. Les qüestions que puguin plantejar-se durant el desenvolupament de contracte seran resoltes per l'òrgan de contractació. Els acords adoptats per a la seva resolució posaran fi a la via administrativa i podran ser impugnats davant la jurisdicció contenciosa administrativa. 13 Carrer Ample, 11 ­ 08360 Canet de Mar ­ Barcelona ­ Tel. 93 794 39 40 ­ Fax 93 794 12 31 a/e: canetdemar@canetdemar.cat- web: www.canetdemar.cat S/iu EXCM. AJUNTAMENT DE CANET DE MAR ANNEX I MODEL DE PROPOSICIÓ ECONÒMICA "En/Na.............................. amb domicili a ............ carrer............. núm. .........., amb DNI núm. ........... major d'edat, en nom propi (o en representació de l'empresa .................. amb domicili a ......................... carrer .................. núm. ........ i fax núm..............), una vegada assabentat/da de les condicions exigides per optar a l'adjudicació del procediment obert i tramitació urgent de les obres d'urbanització de la riera Gavarra de Canet de Mar, declara sota la seva responsabilitat que es compromet a executar les esmentades obres de conformitat amb el plec de clàusules administratives particulars i de prescripcions tècniques pel preu de ________.- (A), més l'IVA, que ascendeix a _________.- (B), això és, pel preu cert i global de __________.- (A+B). Així mateix, el licitador declara sota la seva responsabilitat que reuneix totes les condicions exigides per contractar amb l'administració, i no incorre en cap causa de prohibició per contractar de les previstes a l'article 49 LCSP. Lloc, data i signatura del licitador." 14 Carrer Ample, 11 ­ 08360 Canet de Mar ­ Barcelona ­ Tel. 93 794 39 40 ­ Fax 93 794 12 31 a/e: canetdemar@canetdemar.cat- web: www.canetdemar.cat S/iu EXCM. AJUNTAMENT DE CANET DE MAR ANNEX II MODEL DE DECLARACIÓ DE LES EMPRESES SOBRE EL NOMBRE DE PERSONES A OCUPAR PER A L'EXECUCIÓ DEL CONTRACTE. "En/Na.............................. amb domicili a ............ carrer............. núm. .........., amb DNI núm. ........... major d'edat, en nom propi (o en representació de l'empresa .................. amb domicili a ......................... carrer .................. núm. ........ i fax núm..............), es compromet a ocupar, per a l'execució del contracte, en el decurs de tota l'obra, directament o a través de subcontractacions, el nombre de treballadors següents: integrats en l'empresa adjudicatària, subcontractistes o - treballadors autònoms: _____. llocs de treball de nova creació: _____. - Nombre total de treballadors per a l'execució del contracte _____. Així mateix es compromet, en els termes de la clàusula 20 del PCAP i de l'article 9.2 RDFIL, a què tot el nou personal que necessiti per executar les obres es trobi en situació d'atur, preferentment inscrit a la borsa de treball de l'Ajuntament de Canet de Mar. Lloc, data i signatura del licitador." 15 Carrer Ample, 11 ­ 08360 Canet de Mar ­ Barcelona ­ Tel. 93 794 39 40 ­ Fax 93 794 12 31 a/e: canetdemar@canetdemar.cat- web: www.canetdemar.cat