Acta Ple 29 de setembre de 2016 ACTA DE LA SESSIÓ ORDINÀRIA DEL PLE MUNICIPAL DE DATA 29 DE SETEMBRE DE 2016 Avís: aquesta acta ha estat retocada i se li han tret totes les dades de caràcter personal que contenen, per tal de donar compliment a la legislació de protecció de dades. Caràcter: ordinari Hora que comença: 20.35 hores Hora que acaba: 23.13 hores Lloc: Sala de Plens PRESIDEIX Blanca Arbell Brugarola, alcaldessa HI ASSISTEIXEN Primer tinent d'alcalde: Jesús Marín i Hernàndez Segon tinent d'alcalde: Lluís Llovet i Bayer Tercer tinent d'alcalde: Laureà Gregori Fraxedas Quarta tinenta d'alcalde: M. Assumpta Revoltós Vaquer Coia Tenas i Martínez Àngel López Solà Esther Agulló Renau Quirze Planet Rovira Pere Xirau Espàrrech Josep Maria Masvidal Serra M. Àngels Isart Falceto Josep Antoni Romero Carbonell Cristina Soler Vílchez Sílvia Tamayo Mata Marc Jiménez Torres EXCUSEN L'ASSISTÈNCIA Raquel Serra Lerga ACTUA COM A SECRETÀRIA Núria Mompel i Tusell, secretària municipal. També hi assisteix el senyor Lluís Viñas Peitabí, interventor municipal. ORDRE DEL DIA 1. Aprovació, si s'escau, de l'acta de la sessió del Ple municipal de data 28.07.2016 2. Aprovació modificació pressupost 44/2016 3. Aprovació modificació pressupost 46/2016 Acta Ple 29 de setembre de 2016 4. Aprovació proposta resolució expedient de responsabilitat patrimonial de personal al servei de l'Administració 5. Aprovació inicial de l'Ordenança municipal reguladora dels mercats no sedentaris 6. Propostes per via d'urgència 7. Moció del grup municipal de la CUP per exigir el final de les altres mèdiques injustificades i per reivindicar el dret de les persones a emmalaltir amb dignitat 8. Moció del grup municipal de la CUP de suport a "Som 27 i més" encausats per la tancada al rectorat de la UAB en defensa de la universitat pública 9. Moció dels grups municipals d'ERC i CiU en suport dels acords de pau a Colòmbia 10. Precs i preguntes DESENVOLUPAMENT DE LA SESSIÓ La senyora alcaldessa obre la sessió del Ple donant la benvinguda als regidors i les regidores presents, al públic que els acompanya i als radiooients que els senten per l'emissora municipal, gràcies als tècnics d'aquest organisme. Excusa l'assistència de la regidora del grup municipal de Som Canet, la senyora Raquel Serra Lerga i passa al primer punt de l'ordre del dia. 1. APROVACIÓ, SI S'ESCAU, DE L'ACTA DE LA SESSIÓ DEL PLE MUNICIPAL DE DATA 28.07.16 La senyora alcaldessa pregunta si hi ha alguna observació a fer a aquesta acta. Cap regidor en fa i, per tant, s'aproven per unanimitat dels setze membres presents dels disset que integren el nombre de dret del Ple municipal. 2. APROVACIÓ DE LA MODIFICACIÓ DE CRÈDIT, EN LA MODALITAT DE CRÈDIT EXTRAORDINARI PER DESPESES DIVERSES De conformitat al que disposen els articles 177 del RDLeg. 2/2004, de 5 de març, pel qual s'aprova el Text Refós de la Llei Reguladora de les Hisendes Locals s'ha d'incoar el corresponent expedient de modificació número 44/2016, de crèdit extraordinari finançat amb baixes o anullacions d'altres partides, corresponent al pressupost de l'any 2016. Vistes les Bases d'Execució del pressupost de l'any 2016, bases 6a a 8a. Vist l'informe de l'Interventor Municipal de data 22 de setembre de 2016, el qual es transcriu a continuació: "D'acord amb allò previst en l'article 177.2 del Text refós de la Llei d'Hisendes Locals, aprovat pel Reial Decret Legislatiu 2/2004, de 5 de març, l'article 37.3 del Reial Decret 500/1990, de 20 d'abril, pel qual es desenvolupa el capítol primer del títol sisè de la Llei 39/1988, de 28 de desembre, reguladora de les Hisendes Locals, en matèria de pressupostos i la base 7.3 de les Bases d'execució del pressupost vigent, vist l'expedient referit en la capçalera d'aquest informe, el funcionari que sota signa, interventor de l'Ajuntament de Canet de Mar, té a bé emetre el següent: INFORME MOC 044/2016 I.RELACIÓ DE FETS Acta Ple 29 de setembre de 2016 S'ha rebut expedient de modificació de crèdit núm. 044/2016, en la modalitat de crèdit extraordinari finançat amb baixes o anullacions d'altres partides, acompanyat de les corresponents memòries justificatives. Es resum de la modificació proposada és: ALTES Orgànic Programa Econòmic Descripció Import ATENCIONS 30 43000 22601 PROTOCOL.LARIES 1.100,00 DIETES PROMOCIÓ 30 43000 23000 ECONOMICA 350,00 TANCAMENT ZONA ESBARJO 51 32000 62200 SES SUNSI MORA 17.000,00 51 32301 62300 COMPRA BUFADOR 500,00 31 33000 62300 PLAFONS INFORMATIUS 1.156,00 43 13300 62301 ADQUISICIÓ BALANÇA 174,24 43 13000 62302 COMPRADOR BUFADOR 199,00 ADQUISICIÓ APARELL AIRE 11 92000 62302 JUTJAT 1.544,77 MAQUINARIA, 31 33000 62303 INSTAL.LACIONS I UTILLATGE 645,00 ADQUISICIÓ CADIRES SERVEIS 20 15100 62500 TÈCNICS 623,15 ADQUISICIÓ AURICULAR 43 13000 62602 POLICIA LOCAL 211,75 TANCAMENT DEPENDÈNCIES 43 13000 63200 POLICIALS 14.729,17 TOTAL 38.233,08 BAIXES Orgànic Programa Econòmic Descripció Import 43 13000 21900 ALTRE MATERIAL 373,24 11 92000 21900 MANTENIMENT GENERAL 1.544,77 20 15100 22000 MATERIAL OFICINA 623,15 51 32000 22100 ENERGIA ELECTRICA 17.500,00 30 43110 22609 FIRA MODERNISTA 1.450,00 43 13000 22699 ALTRES DESPESES DIVERSES 211,75 31 33000 62200 LAVABOS 1.156,00 31 33000 62200 LAVABOS 645,00 43 13000 62300 FOTOROJO 13.500,00 SENYALITZACIÓ VIES 43 13300 63500 PUBLIQUES 1.229,17 TOTAL 38.233,08 Acta Ple 29 de setembre de 2016 II. FONAMENTS JURÍDICS PRIMER. La normativa aplicable als expedients de crèdits extraordinaris ve fonamentalment definida per: - Reial Decret Legislatiu 2/2004, pel qual s'aprova el Text Refós de la Llei reguladora de les Hisendes Locals (TRLHL), article 177. - Reial Decret 500/1990, de 20 d'abril, pel qual es desenvolupa la Llei d'Hisendes Locals en matèria de pressupostos, articles 35 a 38. - Reial Decret 1463/2007, de 2 de novembre, pel qual s'aprova el reglament de desenvolupament de la Llei 18/2001, de 12 de desembre, d'Estabilitat Pressupostària, en la seva aplicació a les entitats locals. - Ordre EHA/3565/2008, de 3 de desembre, per la qual s'aprova l'estructura dels pressupostos de les entitats locals. - Bases d'execució del pressupost vigent, bases 6a a 8a. SEGON. Segons es desprèn de l'article 35 del RD 500/1990, que desenvolupa l'article 177 TRLHL, els crèdits extraordinaris són "aquelles modificacions del Pressupost de despeses en els que s'assigna crèdit per la realització d'una despesa específica i determinada que no es pot ajornar fins a l'exercici següent, i en relació a la qual no existeix crèdit. El suplements de crèdit són aquelles modificacions del pressupost de despeses en les quals, concorren les mateixes circumstàncies anteriors en relació amb la despesa a realitzar, el crèdit previst resulta insuficient i no pot ésser objecte d'ampliació. TERCER. D'acord amb l'article 177.4 del TRLHL i article 36, apartat 1r, del RD 500/1990, els crèdits extraordinaris i els suplements de crèdit es podran finançar indistintament amb algun o alguns dels següents recursos: - Amb càrrec al Romanent Líquid de tresoreria - Amb nous o majors ingressos efectivament recaptats sobre els totals previstos en algun concepte del pressupost corrent - Mitjançant anul·lacions o baixes de crèdits d'altres partides del Pressupost vigent no compromeses, quines dotacions s'estimin reduïbles sense pertorbació del respectiu servei. Tot això sense perjudici de les especialitats previstes en els articles 177.5 TRLHL i 36, apartats 2n i 3r, del RD 500/1990, que no són d'aplicació a l'expedient. QUART. Segons allò previst en l'article 177, apartats 1r i 2n, i els articles 37 i 38 del RD 500/1990, la tramitació dels expedients de crèdits extraordinaris i suplements de crèdit haurà de seguir el següent procediment: - S'incoaran per ordre del President de la Corporació, i, en el seu cas, dels Òrgans competents dels Organismes autònoms dependents de la mateixa, en les unitats que tinguin al seu càrrec la gestió dels crèdits o siguin responsables dels corresponents programes. - A la proposta s'haurà d'acompanyar una Memòria justificativa de la necessitat de la mesura que haurà de precisar la classe de modificació a realitzar, les partides pressupostàries a les quals afecta i als mitjans o recursos que han de finançarla, havent d'acreditarse: Acta Ple 29 de setembre de 2016 a) El caràcter específic i determinat de la despesa a realitzar i la impossibilitat de posposarla a exercicis posteriors. b) La inexistència en l'estat de despeses del pressupost de crèdit destinat a aquesta finalitat específica, en el cas de crèdit extraordinari, o la insuficiència del saldo de crèdit no compromès en la partida corresponent, en cas de suplement de crèdit, les quals s'hauran de verificar en el nivell en que estigui establerta la vinculació jurídica. c) Si el mitjà de finançament es correspon amb nous o majors ingressos sobre els previstos, que la resta de los ingressos es venen efectuant amb normalitat llevat que aquells tinguin caràcter finalista. - La proposta de modificació, previ informe de la Intervenció, serà sotmesa pel President a l'aprovació del Ple de la Corporació. - L'aprovació dels expedients pel Ple es realitzarà amb subjecció als mateixos tràmits i requisits que els Pressupostos, havent de ser executius dins del mateix exercici en què s'autoritzin. En la tramitació dels expedients de concessió de crèdits extraordinaris i dels suplements de crèdit seran d'aplicació les normes sobre informació, reclamacions i publicitat aplicables a l'aprovació dels Pressupostos de l'Entitat a que es refereixen els articles 20 i 22. Igualment seran aplicables les normes referents als recursos contenciósadministratius contra los Pressupostos de l'Entitat a que es refereix l'article 23. - Els Acords de les Entitats locals que tinguin per objecte la concessió de crèdits extraordinaris o suplements de crèdit, en casos de calamitat pública o de naturalesa anàloga, d'excepcional interès general seran immediatament executius sense perjudici de les reclamacions que contra els mateixos es promoguin. Aquestes reclamacions s'hauran de substanciar dins dels vuit dies següents a la seva presentació, entenentse denegades de no notificarse la resolució a l'interessat dins d'aquest termini. CINQUÈ. S'ha comprovat que en l'expedient consten: - Provisió d'incoació de l'Alcaldia - Les memòries justificatives dels òrgans gestors - Retencions de crèdits en les partides de baixa (documents comptables RC 101) SISÈ. L'article 16.1 apartat 1 in fine i apartat 2 del Reial Decret 1463/2007, de 2 de novembre, disposa que en motiu de la modificació del pressupost mitjançant crèdit extraordinari o suplement de crèdit la Intervenció Local elevarà al Ple un informe sobre el compliment de l'objectiu d'estabilitat, que tindrà caràcter independent i s'incorporarà al previst a l'article 177.2 TRLHL. L'interventor haurà de detallar en el seu informe els càlculs efectuats i els ajustos practicats sobre la base de les dades dels capítols d'1 a 7 dels estats de despeses i ingressos pressupostaris, en termes de Comptabilitat Nacional. Cal assenyalar que en resposta a consultes el Col·legi de secretaris i interventors d'administració local, la Intervenció General de l'Estat ha considerat que l'obligació d'emetre aquest informe ha quedat substituïda per l'obligació de remissió d'informació trimestral sobre execució pressupostària prevista a l'article 16 de l'Ordre EHA 2105/2012, de 1 d'octubre. En tot cas, i sense perjudici de l'anterior, s'informa que la modificació proposada incrementa crèdits de despesa per operacions no financeres però es finança íntegrament amb baixes de crèdits de Acta Ple 29 de setembre de 2016 despesa també per operacions no financeres. Per tant, es mantenen invariables les conclusions del darrer informe d'estabilitat pressupostària emès per la Intervenció. III. CONCLUSIÓ A la vista dels antecedents i la normativa aplicable, s'informa favorablement la tramitació de l'expedient. Tot això és el que es té a bé informar, llevat d'error o omissió i sense perjudici d'opinió millor fonamentada en Dret." Vista la proposta d'esmena d'error material formulada per Intervenció, en data 23 de setembre, d'acord amb allò previst en l'article 105.2 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i procediment administratiu comú. Vist que la Comissió Assessora, reunida en sessió de data 26 de setembre de 2016, prèvia l'oportuna convocatòria en temps i forma, va informar favorablement aquesta proposta. De conformitat amb la proposta de la Tinència de l'Alcaldia d'Administració Oberta, s'aprova per deu vots a favor dels regidors Blanca Arbell Brugarola, Jesús Marín i Hernàndez, Lluís Llovet Bayer, Laureà Gregori Fraxedas, Coia Tenas Martínez, Àngel López Solà, M. Assumpta Revoltós Vaquer, Esther Agulló Renau Quirze Planet Rovira i Sílvia Tamayo Mata, per tres vots en contra dels regidors Pere Xirau i Espàrrech, Josep M. Masvidal Serra, Àngels Isart Falceto, i tres abstencions dels regidors Toni Romero Carbonell, Cristina Soler Vilchez i M