EXCM. AJUNTAMENT DE CANET DE MAR Regidoria d'Acció Social Narcís Monturiol, 3 08360 Canet de Mar Tel. 93 795 46 79 http://www.canetdemar.cat 1 MEMÒRIA SERVEIS SOCIALS 2018 REGIDORIA D'ACCIÓ SOCIAL ÍNDEX 2 Introducció...........................................................................................................pàg. 4 Persones/famílies ateses...................................................................................pàg. 8 Problemàtiques socials......................................................................................pàg. 12 Actuacions............................................................................................................pàg. 16 1. Atenció individualitzada....................................................................pàg. 18 2. Serveis projectes i programes........................................................pàg. 20 2.1 Canet Aliments..........................................................................pàg. 21 2.2 Teleassistència domiciliària...................................................pàg. 24 2.3 Servei d'ajuda a domicili (SAD)...........................................pàg. 28 2.4 Préstec de material ortopèdic i ajuts tècnics....................pàg. 31 2.5 Arranjament d'habitatges.......................................................pàg. 32 2.6 Dependència..............................................................................pàg. 33 2.7 Protocols i treball comunitari.................................................pàg. 38 3 2.8 Altres serveis.........................................................................pàg. 39 Actuacions Regidoria Acció Social.................................................pàg. 49 Despesa realitzada.............................................................................................pàg. 52 4 INTRODUCCIÓ INTRODUCCIÓ 5 Els serveis socials bàsics Els serveis socials bàsics són el primer nivell del sistema públic de Serveis Socials. Atenen els ciutadans i ciutadanes de forma personalitzada i estan integrats per un conjunt organitzat i coordinat d'accions professionals amb l'objectiu de millorar el benestar social i afavorir la integració de les persones. Objecte principal del serveis socials bàsics L'objecte principal és promoure els mecanismes per conèixer, prevenir i intervenir amb persones, famílies i grups socials, especialment si es troben en situacions de risc social o d'exclusió. S'organitzen territorialment i estan dotats d'equips multidisciplinaris orientats a l'atenció individual, familiar i col·lectiva. Ofereixen atenció, orientació i assessorament sobre tots els serveis i prestacions als quals es pot accedir. També poden promoure mesures d'inserció social i laboral, i de prevenció i atenció a maltractaments. Tramiten les prestacions econòmiques d'urgència social, les prestacions econòmiques d'àmbit municipal, i les altres que els siguin atribuïdes. Igualment treballen amb les entitats i associacions de la seva zona en projectes conjunts relacionats amb l'atenció social. D'aquesta manera contribueixen a prevenir el risc d'exclusió i enforteixen els llaços de cohesió social. L'any 2018, l'equip d'atenció social de Canet l'han conformat 1 cap d'àrea (els primers quatre mesos de l'any), tres treballadores socials, una de les quals amb funcions de coordinació, 1 educadora, 2 treballadores familiars, i una administrativa. Puntualment s'ha comptat amb el reforç de plans ocupacionals per tasques d'auxiliar administratiu i 6 uns mesos també d'educador social. INTRODUCCIÓ 7 El Servei Social Bàsic Municipal treballa amb les persones empadronades al municipi que passen o tenen una situació de dificultat social, ja sigui de manera puntual ja sigui de llarga durada, fent el seguiment de la seva situació. L'objectiu dels tècnics/tècniques que formen part de l'equip de serveis socials és promoure l'autonomia i el benestar social dels seus usuaris i usuàries, tant a nivell d'atenció individualitzada com a nivell de serveis i projectes comunitaris. Dintre de les tasques dels Serveis Socials Bàsics figuren les actuacions de prevenció i detecció de les necessitats socials dels habitants del municipi; oferir informació, orientació i assessorament, així com el tractament social o sòcio-educatiu de les seves problemàtiques. Es fan intervencions en els nuclis familiars en situació de risc social, especialment si hi ha infants a càrrec, i també es tramiten prestacions en situació de necessitat social. El treball que es realitza des de l'Àrea del Serveis Socials és un treball en xarxa, coordinat amb la resta de serveis d'atenció a les persones, tant municipals com supramunicipals. De la mateixa manera, es treballa en equip, fent setmanalment sessions de, control i avaluació dels casos atesos per diferents professionals. 8 PERSONES/FAMÍLIES ATESES 9 PERSONES/FAMÍLIES ATESES L'any 2018 van ser ateses pels diferents professionals dels Serveis Socials de Canet de Mar: 1053 persones (687 famílies) 447 homes i 606 dones 7% del total de la població empadronada a de Canet de Mar (dades de Padró a 01 de gener de 2018 ). PERSONES/FAMÍLIES ATESES 10 PERSONES ATESES ANY 2018 persones ateses 7% població total 93% PERSONES/FAMÍLIES ATESES 1800 11 1600 1400 1200 1000 persones 800 famílies 600 400 200 0 any 2016 any 2017 any 2018 El descens que s'observa en la gràfica d'aquest any és degut als canvis en el sistema de recollida d'informació, donat que és el primer any d'implementació del programa de gestió d'expedients de serveis socials, anomenat Hestia. Cal esmentar també que durant els tres primers mesos de l'any hi va haver una aturada en l'atenció de casos, degut a la baixa de dues de les treballadores socials. 12 PROBLEMÀTIQUES SOCIALS PROBLEMÀTIQUES SOCIALS Pel que fa a les problemàtiques socials, s'ha tractat un total de 1.331 casos, distribuïts segons les següents 13 tipologies: Habitatge 197 Econòmiques 281 Sociosanitàries 310 Laborals 154 Mancances socials 160 Discapacitats 53 Violència gènere 52 Aprenentatge 99 Altres (problemes legals, estrangeria) 25 PROBLEMÀTIQUES SOCIALS 14 violència de altres gènere 2% aprenentatge 4% mancances 7% socials discapacitats 4% 12% habitatge 15% sòcio-sanitàries 23% econòmiques 21% laborals 12% 15 ACTUACIONS ACTUACIONS 16 El Servei Social Bàsic municipal realitza principalment actuacions d'informació, orientació, assessorament, valoració i tractament social a les persones i/o famílies de Canet de Mar, mitjançant l'atenció individualitzada. L'atenció social al municipi es complementa amb serveis, programes, projectes o protocols d'actuació adreçats a col·lectius específics i/o comunitaris. ACTUACIONS 1.- ATENCIÓ INDIVIDUALITZADA 17 Des de les dependències del Serveis Socials es dona informació, orientació i assessorament per dues vies, una primera atenció telefònica, que se sol derivar a una posterior entrevista individualitzada amb la professional corresponent, segons la problemàtica a tractar. Les entrevistes es realitzen mitjançant cita concertada, habitualment a les dependències dels Serveis Socials. Si la situació ho requereix, es poden fer també al domicili de l'usuari o a la seu d'altres serveis que intervinguin. Els usuaris accedeixen a les entrevistes sol·licitant cita concertada amb les professionals dels Serveis Socials, bé de manera presencial o bé telefònicament. Total d'entrevistes realitzades al llarg de l'any 2018: 2.887 · 354 primeres visites · 2.217 de seguiment i/o tràmits · 316 altres ACTUACIONS ENTREVISTES REALITZADES 18 primeres altres; 316 visites; 354 seguiment/tràmits seguiment/tràmits; primeres visites 2217 altres Com es pot observar, hi ha un gran treball de seguiment de les diferents situacions que es tracten a serveis socials. ACTUACIONS 19 2.-SERVEIS, PROGRAMES I PROJECTES · Canet Aliments · Teleassistència domiciliària · Servei d'ajuda a domicili (SAD) · Préstec de material i ajuts tècnics · Arranjament d'habitatges · Dependència · Protocols i treball comunitari · Altres serveis ACTUACIONS SERVEIS, PROGRAMES I PROJECTES 20 2.1 CANET ALIMENTS Projecte realitzat mitjançant conveni de col·laboració entre Creu Roja, Càritas i l'Ajuntament de Canet de Mar per atendre a famílies en situacions de dificultat econòmica i de vulnerabilitat social, que consisteix en subministrar un ajut mensual d'aliments bàsics. L'Ajuntament assumeix tanmateix el cost que suposa el lloguer d'un local on s'emmagatzemen i es fa el repartiment d'aliments. L'ajut es planteja com a suport puntual per a les famílies vulnerables, prèvia valoració de les Treballadores Socials, en un moment de dificultat, i es pretén que sigui un instrument que ajudi a promoure un canvi i millora de la situació, dins del seu pla de treball individualitzat que es segueix des de l'equip de serveis socials. Els aliments que nodreix el nostre banc d'aliments provenen de diferents fonts: el Pla d'Ajuda Alimentària de la Unió Europea, la Fundació Banc d'Aliments de Catalunya, compres fetes per l'Ajuntament, per Càritas, recaptes solidaris, donacions particulars. L'any 2018 s'han repartit un total de 1.182 lots d'aliments, dels quals se n'han beneficiat 236 famílies.