EXCM. AJUNTAMENT DE CANET DE MAR ACTA DE LA SESSIÓ DE CARÀCTER EXTRAORDINARI AMB URGÈNCIA DEL PLE MUNICIPAL DE DATA 11 DE JUNY DE 2019 Avís: aquesta acta ha estat retocada i se li han tret totes les dades de caràcter personal que contenen, per tal de donar compliment a la legislació de protecció de dades. Caràcter: extraordinari amb urgència Hora que comença: 20:00 Hora que acaba: 20:30 Lloc: Sala de Sessions PRESIDEIX Blanca Arbell Brugarola, alcaldessa ASSISTENTS Pere Xirau Espàrrech Lluís Llovet Bayer Raquel Serra Lerga Sílvia Tamayo Mata Josep Maria Masvidal Serra M. Àngels Isart Falceto M. Assumpta Revoltós Vaquer Quirze Planet Rovira Jesús Marín Hernàndez Laureà Gregori Fraxedas Àngel López Solà Esther Agulló Renau Antoni Romero Carbonell Cristina Soler Vílchez Marc Jiménez Torres EXCUSA L'ASSISTÈNCIA Misericòrdia Tenas Martínez ACTUA COM A SECRETÀRIA Cristina Cabruja i Sagré, secretària accidental. També hi assisteix Joan Méndez Martínez, interventor municipal. ORDRE DEL DIA 1. Propostes 1.1. Secretaria 1 Carrer Ample, 11 ­ 08360 Canet de Mar ­ Barcelona ­ Tel. 93 794 39 40 ­ Fax 93 794 12 31 a/e: canetdemar@canetdemar.cat - web: www.canetdemar.cat EXCM. AJUNTAMENT DE CANET DE MAR 1.1.1. Proposta d'incoació de l'expedient de resolució del contracte de l'escola bressol municipal DESENVOLUPAMENT DE LA SESSIÓ La senyora alcaldessa en funcions obre la sessió i dona la benvinguda als assistents, els regidors, les regidores, el públic i els radiooients que segueixen el Ple a través de Ràdio Canet, gràcies a la feina dels tècnics. Aprofita per excusar l'assistència de la senyora Coia Tenas Martínez, regidora delegada en funcions de Promoció Econòmica, Turisme i Sanitat. Explica que han convocat aquest Ple extraordinari i d'urgència a causa d'un problema que s'ha produït amb l'empresa que gestiona el contracte de la concessió de serveis per a la gestió de l'escola bressol municipal. És per aquest motiu que primer s'hauria de votar la conveniència d'aquesta sessió extraordinària i urgent. Tots els membres del plenari han estat informats de la situació d'aquesta concessió i passa a la votació d'aquesta urgència, la qual s'aprova per unanimitat dels setze membres presents dels disset que integren el nombre de dret del Ple municipal. A continuació, dona pas a la senyora secretària accidental perquè llegeixi la part dispositiva de l'acord que han d'adoptar. 1.1.1.- CONTRACTACIÓ CONCESSIÓ DE SERVEIS PER A LA GESTIÓ DE L'ESCOLA BRESSOL MUNICIPAL Fets: Atès que el Ple de la Corporació, en sessió de data 26 d'abril de 2018, va acordar aprovar l'expedient de contractació de la concessió de serveis per a la gestió de l'escola bressol municipal de Canet de Mar, així com el plec de clàusules administratives i el de prescripcions tècniques particulars que han de regir aquest contracte, fixant-se el pressupost base de licitació del contracte en 471.271,51 , exempt d'IVA, per a tota la durada inicial del contracte, això és 2 anys. Atès que el Ple de la Corporació, en sessió de data 26 de juliol de 2018, va acordar adjudicar el contracte per a la gestió de la Escola Bressol Municipal El Palauet a l'empresa Serveis d'Educació No Formal (SENFO) per als cursos 2018-2019 i 2019- 2020. Atès que en data 7 de juny d'enguany, amb número de Registre d'entrada núm. 2019/4820, el Sr. xxx, en representació de SENFO, comunica que degut a una incidència en la tresoreria de l'empresa, no s'ha pogut fer front al pagament de les nòmines de les treballadores adscrites al servei d'Escola Bressol de l'Ajuntament de Canet de Mar. Atès que en data 10 de juny d'enguany, amb número de Registre d'entrada núm. 2019/4843, la Sra. xxx, com a delegada sindical d'USOC al centre de treball de 2 Carrer Ample, 11 ­ 08360 Canet de Mar ­ Barcelona ­ Tel. 93 794 39 40 ­ Fax 93 794 12 31 a/e: canetdemar@canetdemar.cat - web: www.canetdemar.cat EXCM. AJUNTAMENT DE CANET DE MAR l'Escola Bressol Municipal El Palauet, sol·licita que l'Ajuntament de Canet de Mar actuï com a responsable subsidiari davant la situació que esta patint el personal adscrit al servei. Vist l'informe núm. 26/2019 de la secretària acctal, que consta a l'expedient. Vist l'informe 83/2019 de l'interventor municipal, el contingut literal del qual és el següent: "A la vista de l'expedient de resolució del contracte de concessió de serveis de l'Escola Bressol municipal, en la que es posa de manifest la necessitat de l'elaboració d'un informe tècnic en el qual es constaten possibles incompliments per part del contractista en l'execució del contracte de concessió del servei de l'Escola Bressol El Palauet subscrit entre l'Ajuntament de Canet de Mar i la mercantil Serveis d'Educació No Formal S.L., així com la determinació de la liquidació provisional del contracte de concessió, s'INFORMA el següent: PRIMER.- El contracte de concessió del servei de l'Escola Bressol El Palauet referenciat va ser formalitzat en document administratiu en data 30 d'agost del 2018 entre la mercantil Serveis d'Educació No Formal S.L. i l'Ajuntament de Canet de Mar. Dit contracte administratiu es regeix, en quant als seus efectes, al marge de la normativa aplicable en matèria de contractació administrativa, en allò recollit als plecs de clàusules administratives particulars pels que es va regir la corresponent licitació. A tal efecte, la Clàusula 39ª del Plec de Clàusules Administratives particulars, que s'identifica amb la Clàusula 12ª del document de formalització del contracte administratiu, preveu el següent respecte a les causes de resolució del present contracte administratiu: [...] "DOTZENA.- Són causes de resolució del contracte, a més de les previstes als articles 211 i 294 de la LCSP, les següents: a) El fet d'incórrer el concessionari en qualsevol de les causes de prohibició per contractar amb l'Administració Pública estipulades a l'article 71 de la LCSP o als presents plecs durant l'execució del contracte, quan a criteri de l'Ajuntament de Canet de Mar puguin derivar-se perjudicis per a l'interès públic." [...] SEGON.- L'article 211 de la Llei 9/2017, de 8 de novembre, de Contractes del Sector Público - LCSP 2017-, recull les causes genèriques de resolució del contracte administratiu, i l'article 212 l'aplicació de les mateixes. Així mateix, l'article 294 de la citada Llei 9/2017 preveu les causes de resolució específiques del contracte de concessió de serveis, qualificació que es correspon amb la del contracte administratiu analitzat. TERCERO.- Analitzada l'execució del contracte administratiu, es constaten les presents deficiències en quant a la prestació del mateix, que, tanmateix, suposen un incompliment imputable al contractista: 1º.- L'impagament dels salaris als treballadors. Aquesta circumstància ha sigut posada de manifest a instància de la delegada sindical d'USOC al centre de treball mitjançant escrit presentat en data 10 de juny de 2019. Així mateix, es va presentar una instància 3 Carrer Ample, 11 ­ 08360 Canet de Mar ­ Barcelona ­ Tel. 93 794 39 40 ­ Fax 93 794 12 31 a/e: canetdemar@canetdemar.cat - web: www.canetdemar.cat EXCM. AJUNTAMENT DE CANET DE MAR per part de l'empresa contractista en data 7 de juny de 2019 manifestant aquest impagament. 2º.- No trobar-se al corrent en el compliment de les obligacions tributàries o de Seguretat Social. Aquesta circumstància ha sigut posada de manifest mitjançant certificats de data 10 de juny de 2019. QUART.- Càlcul de la liquidació provisional amb efectes d'11 de juny de 2019 a) Despeses de personal. Les despeses relatives al personal a càrrec del contracte durant el període comprès entre l'1 de maig i l'11 de juny són les següents: 1. Retribucions brutes mes de maig..................................................21.551,36 2. Seguretat Social a càrrec de l'empresa mes de maig.....................6.865,15 3. Retribucions brutes de l'1 a l'11 de juny..........................................7.902,17 4. Seguretat Social a càrrec de l'empresa de l'1 a l'11 de juny...........2.517,22 TOTAL................................................................................................38.835,90 b) Ingressos realitzats per avançat 1. Ingressos quota famílies escolarització de l'1 a l'11 de juny... 10.032,00 2. Ingressos quota famílies escolarització mes de juliol............. 14.375,71 3. Ingressos pel menjador (367,26/dia * 6 dies)...........................2.203,55 4. Ingressos per l'acollida (9,77/dia * 6 dies)....................................58,61 5. Ingressos per l'autocar per la piscina (40/dia * 4 dies)...............160,00 TOTAL................................................................................................26.829,87 c) Aportació de l'Ajuntament de Canet de Mar pendent d'aprovar 1. Aportació corresponent al mes de maig.................................17.815,04 2. Aportació corresponent de l'1 a l'11 de juny............................6.532,18 TOTAL................................................................................................24.347,22 d) Incompliments de l'execució del contracte 1. Despeses de primer establiment............................................ 9.000,00 - Reparació i posada en funcionament ascensor.....2.500,00 - Aparell aire acondicionat........................................4.000,00 - Rentavaixella..........................................................1.500,00 - Roba de la llar........................................................1.000,00 2. Millora en la neteja....................................................................158,33 TOTAL.................................................................................................9.158,33 e) Garantia definitiva del contracte de concessió de serveis A data d'avui consta dipositat a la Tresoreria municipal una garantia per import de 21.183,65 presentada com a garantia definitiva del contracte de concessió. IV.- CONCLUSIONS 4 Carrer Ample, 11 ­ 08360 Canet de Mar ­ Barcelona ­ Tel. 93 794 39 40 ­ Fax 93 794 12 31 a/e: canetdemar@canetdemar.cat - web: www.canetdemar.cat EXCM. AJUNTAMENT DE CANET DE MAR L'import resultant del càlcul de la liquidació provisional del contracte de concessió de serveis de l'Escola Bressol El Palauet és el següent: Concepte Import Despeses de personal -38.835,90 Ingressos realitzats per avançat -26.829,87 Aportació de l'Ajuntament de Canet de Mar pendent d'aprovar 24.347,22 Incompliments de l'execució del contracte -9.158,33 Confiscació garantia definitiva 21.183,65 TOTAL -29.293,23 " Atès que segons disposa l'art. 39.2 del ROF, un cop finalitzat el seu mandat, els membres de les corporacions cessants continuaran les seves funcions només per a l'administració ordinària fins a la presa de possessió dels seus successors, i en cap cas podran adoptar acords per als quals legalment es requereix una majoria qualificada. En el present cas i atès que es donen dues causes de resolució previstes expressament a la Llei de contractes del sector públic, és indispensable que l'Ajuntament intervingui de forma immediata per tal d'evitar una greu pertorbació del servei, el qual és especialment delicat donat que els seus usuaris són infants de 0 a 3 anys. Vist l'expedient administratiu de referència i tenint en compte la normativa de legal aplicació, de conformitat amb la proposta de la Tinència de l'Alcaldia d'Urbanisme i Educació en funcions, s'acorda per unanimitat dels setze membres presents dels disset que integren el nombre de dret del Ple municipal: PRIMER.- Incoar expedient de resolució del contracte de concessió del servei d'escola bressol municipal en concórrer dues causes de resolució del contracte tipificades a l'art. 211.1.i) i f) de la LCSP respectivament: no haver satisfet els salaris dels treballadors durant el mes de maig i trobar-se la concessionària incursa en la causa de prohibició de contractar prevista a l'art. 71.1.d) de la LCSP. SEGON.- Aprovar la liquidació provisional del contracte de concessió de serveis d'escola bressol municipal per import de 29.293,23 a favor de l'Ajuntament de Canet de Mar, tot deixant per al moment de la resolució definitiva del contracte, el càlcul de la indemnització dels danys i perjudicis, si fos el cas. TERCER.- Intervenir el servei per tal de garantir la realització de les mesures necessàries i indispensables per evitar un greu trastorn al servei públic, de conformitat amb el que disposa l'art. 213.6 de la LCSP. QUART.- Atorgar a la concessionària un termini d'audiència de 15 dies hàbils durant el qual podran examinar l'expedient i presentar les al·legacions que consideri adients. CINQUÈ.- Notificar el present acord a la concessionària adjuntant-li tots els documents que han fonamentat el present acord. La senyora alcaldessa agraeix l'esforç de la senyora secretària accidental i del senyor interventor per poder tenir a punt aquest expedient en tan poc temps. A continuació, 5 Carrer Ample, 11 ­ 08360 Canet de Mar ­ Barcelona ­ Tel. 93 794 39 40 ­ Fax 93 794 12 31 a/e: canetdemar@canetdemar.cat - web: www.canetdemar.cat EXCM. AJUNTAMENT DE CANET DE MAR dona la paraula al senyor Lluís Llovet Bayer, tinent d'alcalde en funcions d'Urbanisme i Educació. El senyor Lluís Llovet Bayer explica que considera que és important fer una mica de memòria de com ha succeït tot plegat, ja que un assumpte d'aquesta magnitud s'ha hagut de portar a consideració del Ple en una sessió extraordinària i urgent. Explica que aquesta licitació es va dur a terme l'any anterior i a l'estiu ja es tenia empresa nova per a aquesta concessió. Aquesta empresa era Senfo, SL i va començar la gestió del servei a principis de curs. Durant tot l'any, hi ha hagut un seguiment exhaustiu del funcionament per part de la tècnica d'Educació i en diverses ocasions se'ls ha requerit explicacions, perquè costava que aquesta empresa estigués al dia amb les seves obligacions. Aquest mes de juny, des de l'escola bressol es notifica a l'Ajuntament que no s'ha fet el pagament del sou mensual a les treballadores. A partir d'aquest moment, l'Àrea d'Educació fa un seguiment de la situació i l'empresa, d'entrada no els dona massa informació de quina és la seva situació. El dia 6 de juny, les treballadores entren una sol·licitud de reunió amb la senyora alcaldessa, ell mateix com a regidor de l'Àrea i la tècnica municipal, per parlar d'aquesta situació, ja que encara no han cobrat el sou. Tornen a parlar amb la gerent de Senfo i els tornen a explicar que estan en una situació econòmica delicada i que, de moment, no poden pagar les nòmines. A continuació, el dia 7 de juny, l'empresa entra un escrit al registre de l'Ajuntament comunicant que ha tingut una incidència i