EXCM. AJUNTAMENT DE CANET DE MAR Regidoria de Benestar Social i Gent Gran Narcís Monturiol, 3 08360 Canet de Mar Tel. 93 795 46 79 http://www.canetdemar.cat 1 MEMÒRIA SERVEIS SOCIALS 2017 REGIDORIA DE SERVEIS SOCIALS I GENT GRAN ÍNDEX 2 Introducció...........................................................................................................pàg. 3 Persones/famílies ateses...................................................................................pàg. 5 Problemàtiques socials......................................................................................pàg. 10 Actuacions...........................................................................................................pàg. 14 1. Atenció individualitzada....................................................................pàg. 16 2. Serveis i projectes.............................................................................pàg. 18 2.1 Canet Aliments......................................................................... 2.2 Teleassistència domiciliària.................................................. 2.3 Servei d'ajuda a domicili (SAD).......................................... 2.4 Préstec de material ortopèdic i ajuts tècnics.................. 2.5 Arranjament d'habitatges....................................................... 3 2.6 Dependència............................................................................... 2.7 Protocols i treball comunitari................................................. 2.8 Arrelament social...................................................................... 2.9 Tallers i formació diversa....................................................... 2.10 Altres serveis............................................................................. Despesa realitzada............................................................................................ 4 INTRODUCCIÓ INTRODUCCIÓ 5 Els serveis socials bàsics Els serveis socials bàsics són el primer nivell del sistema públic de Serveis Socials. Atenen els ciutadans i ciutadanes de forma personalitzada i estan integrats per un conjunt organitzat i coordinat d'accions professionals amb l'objectiu de millorar el benestar social i afavorir la integració de les persones. Objecte principal del serveis socials bàsics L'objecte principal és promoure els mecanismes per conèixer, prevenir i intervenir amb persones, famílies i grups socials, especialment si es troben en situacions de risc social o d'exclusió. S'organitzen territorialment i estan dotats d'equips multidisciplinaris orientats a l'atenció individual, familiar i col·lectiva. Ofereixen atenció, orientació i assessorament sobre tots els serveis i prestacions als quals es pot accedir. També poden promoure mesures d'inserció social i laboral, i de prevenció i atenció a maltractaments. Tramiten les prestacions econòmiques d'urgència social, les prestacions econòmiques d'àmbit municipal, i les altres que els siguin atribuïdes. Igualment treballen amb les entitats i associacions de la seva zona en projectes conjunts relacionats amb l'atenció social. D'aquesta manera contribueixen a prevenir el risc d'exclusió i enforteixen els llaços de cohesió social. Els centres d'atenció social disposen d'educadors/es, treballadors/es socials i altres professionals de suport (psicòlegs, advocats..) Aquests professionals valoraran la situació personal i social per determinar l'orientació més 6 adequada. INTRODUCCIÓ 7 El Servei Social Bàsic Municipal treballa amb les persones empadronades al municipi que passen o tenen una situació de dificultat social, ja sigui de manera puntual ja sigui de llarga durada, fent el seguiment de la seva situació. L'objectiu de les treballadores i educadores socials és promoure l'autonomia i el benestar social dels seus usuaris, tant a nivel d'atenció individualitzada com a nivel de serveis i projectes comunitaris. Dintre de les tasques dels Serveis Socials Bàsics figuren les actuacions de prevenció i detecció de les necessitats socials dels habitants del municipi; oferir información, orientació i assessorament, així com el tractament social o sòcio-educatiu de les seves problemàtiques. Es fan intervencions en els nuclis famiiars en situación de risc social, especialment si hi ha infants a càrrec, i també es tramiten prestacions en situación de necessitat social. El treball que es realitza des de l'Àrea del Serveis Socials és un treball en xarxa, coordinat amb la resta de serveis d'atenció a les persones, tant municipals com supra-municipals. De la mateixa manera, es treballa en equip, fent setmanalment sessions de, control i evaluació dels casos atesos per diferents professionals. 8 PERSONES/FAMÍLIES ATESES 9 PERSONES/FAMÍLIES ATESES L'any 2017 van ser ateses pels diferents professionals dels Serveis Socials de Canet de Mar: 1.608 persones (654 famílies) 11,14% del total de la població empadronada a de Canet de Mar (dades de Padró a 1 de gener de 2017). PERSONES/FAMÍLIES ATESES 10 PERSONES ATESES ANY 2017 10% Persones ateses 2017 Dades Padró 1-1-2017 90% PERSONES/FAMÍLIES ATESES 11 2000 1800 1600 1400 1200 1000 persones famílies 800 600 400 200 0 any 2015 any 2016 any 2017 12 PROBLEMÀTIQUES SOCIALS PROBLEMÀTIQUES SOCIALS 13 Pel que fa a les problemàtiques socials, s'ha tractat un total de 1.977 casos, distribuits segons les següents tipologies: Habitatge 263 Económiques 378 Sociosanitàries 420 Laborals 279 Mancances socials 320 Discapacitats 83 Violència gènere 81 Aprenentatge 121 Altres (problemes legals, estrangeria) 32 PROBLEMÀTIQUES SOCIALS 14 violència de altres gènere 2% aprenentatge 4% 6% mancances discapacitats 4% socials 16% habitatge 14% sòcio-sanitàries 21% econòmiques laborals 19% 14% PROBLEMÀTIQUES SOCIALS 15 2015 2016 2017 Habitatge 271 240 263 discapacitats 125 113 83 econòmiques 423 409 378 Sòcio-sanitàries 428 450 420 Laborals 271 309 279 Mancances socials 799 400 320 Violencia gènere 93 111 81 Aprenentatge 230 151 121 altres 104 62 32 TOTALS 2744 2245 1977 16 ACTUACIONS ACTUACIONS 17 El Servei Social Bàsic municipal realitza principalment actuacions d'informació, orientació, assessorament, valoració i tractament social a les persones i/o famílies de Canet de Mar, mitjançant l'atenció individualitzada. L'atenció social al municipi es complementa amb serveis, programes, projectes o protocols d'actuació adreçats a col.lectius específics i/o comunitaris. ACTUACIONS 1.- ATENCIÓ INDIVIDUALITZADA 18 Des de les dependències del Serveis Socials es dóna informació, orientació i assessorament per dues vies, una primera atenció telefónica, que se sol derivar a una posterior entrevista individualitzada amb la profesional corresponent, segons la problemàtica a tractar. Les entrevistes es realitzen mitjançant cita concertada, habitualment a les dependències dels Serveis Socials. Si la situació ho requereix, es poden fer també al domicili de l'usuari o a la seu d'altres serveis que intervinguin. Els usuaris accedeixen a les entrevistes sol.licitant cita concertada amb les professionals dels Serveis Socials, bé de manera presencial o bé telefònicament. Total d'entrevistes realitzades al llarg de l'any 2017: 2.945 · 372 primeres visites · 2.573 de seguiment i/o tràmits ACTUACIONS 19 ENTREVISTES REALITZADES 19% seguiment/tràmits primeres visites 81% ACTUACIONS 2.-SERVEIS PROJECTES I PROGRAMES 20 2.1 Canet Aliments 2.2 Teleassistència domiciliària 2.3 Servei d'ajuda a domicili (SAD) 2.4 Préstec de material i ajuts tècnics 2.5 Arranjament d'habitatges 2.6 Dependència 2.7 Protocols i treball comunitari 2.8 Arrelament social