ACTA DE LA SESSIÓ ORDINÀRIA DE LA JUNTA DE GOVERN LOCAL DE DATA 3 D'ABRIL DE 2008 Avís: aquesta acta ha estat retocada i se li han tret totes les dades de caràcter personal que contenen, per tal de donar compliment a la legislació de protecció de dades. Caràcter: ordinari Hora que comença: 19.30 hores Hora que acaba: 21.15 hores Lloc: Despatx de l'Alcaldia PRESIDEIX Joaquim Mas Rius, alcalde HI ASSISTEIXEN Primera tinenta d'alcalde: Caterina Forcano Isern Tercera tinenta d'alcalde: Sílvia Tamayo Mata Quart tinent d'alcalde: Albert Lamana Grau HI SÓN CONVIDATS Antoni Isarn Flores Francesc Martín Casares EXCUSEN LA SEVA ASSISTÈNCIA Cinquè tinent d'alcalde: Rafel Dulsat Ortiz Coia Galceran Artigas Marisol Pacheco Martos ACTUA COM A SECRETARI Marcel.lí Pons Duat, secretari de la corporació, i assisteix també, el senyor Antoni Calpe Jordà, interventor de la corporació. ORDRE DEL DIA 1. Lectura i aprovació, si s'escau, de l'acta de la sessió anterior 2. Aprovació relació de despeses 3. Assabentat resolució unilateral contracte prestació servei grua 4. Aprovació acta preus contradictoris número 2 obres d'adequació i millora edifici CEIP Misericòrdia 5. Aprovació pròrroga del contracte de cessió temporal i gratuïta de la finca la Carbonella 6. Aprovació dels criteris complementaris d'admissió a la llar d'infants El Palauet 7. Aprovació de l'adhesió al protocol del programa "Anem al Teatre" de la Diputació de Barcelona 8. Aprovació del conveni de col·laboració entre l'Agència Catalana de la Joventut i l'Ajuntament en el programa jove 9. Aprovació despesa per la col·laboració en la confecció d'un fons de teló per a l'envelat de Vil·la Flora 10. Aprovació despesa per la col·laboració en l'acte d'homenatge a l'alcalde republicà Josep Fors Vidal 11. Relació de decrets des del dia 17 fins al 20 de març de 2008 12. Precs i preguntes DESENVOLUPAMENT DE LA SESSIÓ 1.- LECTURA I APROVACIÓ SI S'ESCAU, DE L'ACTA DE LA SESSIÓ ANTERIOR Vista i trobada conforme l'acta de la sessió de la Junta de Govern Local del dia 27 de març de 2008 i de conformitat amb allò que es disposa a l'article 110 del Decret legislatiu 2/2003, de 28 d'abril, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei 8/1987, de 15 d'abril, municipal i de règim local de Catalunya, i l'article 109 del ROF, s'acorda per unanimitat la seva aprovació. 2.- APROVACIÓ RELACIÓ DE DESPESES Vista la relació de factures F/2008/10 de data 3 d'abril de 2008, per import de 58.756,67 EUR, corresponent a la relació de despeses de la mateixa data. Atès que totes aquestes despeses tenen consignació suficient a nivell de vinculació econòmica per autoritzar aquests pagaments, a les diferents partides que s'han d'aplicar del vigent pressupost ordinari i únic per l'exercici de 2008, que fou aprovat pel Ple de l'Ajuntament en sessió 18 de desembre de 2007. Vist allò que es disposa en els articles 214 i concordants de la Llei RDL 02/2004, de 5 de març, pel qual s'aprova el text refós de la Llei reguladora de les hisendes locals, de conformitat amb la proposta de l'Alcaldia, s'acorda per unanimitat: PRIMER.- Aprovar la relació de factures F/2008/10 de data 3 d'abril 2008 , per import de 58.756,67 EUR, corresponent a la relació de la mateixa data. SEGON.- Aplicar les anteriors despeses a les partides pressupostàries corresponent del pressupost de la corporació municipal de l'any 2008. 3.- ASSABENTAT RESOLUCIÓ UNILATERAL CONTRACTE PRESTACIÓ SERVEI GRUA Atès que mitjançant acord de la Junta de Govern Local data 14 de setembre de 2005 es va resoldre adjudicar el contracte per a la prestació del servei de grua per a la retirada de vehicles, per un termini de 2 anys, al senyor Fidel López Cano, pel preu cert i global de 48.000 , IVA inclòs. Atès que en data 30 de setembre de 2005, es va formalitzar el contracte per a la prestació del servei de grua per a la retirada de vehicles amb el Sr. Fidel López Cano. Atès que la Junta de Govern Local, en sessió de data 27 de setembre de 2007, va acordar prorrogar aquest contracte únicament pel temps indispensable que transcorri des de la seva finalització, fins a la total tramitació de l'expedient de contractació, fixant-se el preu/any del contracte en 25.913,10 , IVA inclòs. Atès que en data 10 de gener de 2008, el Sr. Fidel López Cano, va sol·licitar que la pròrroga del contracte finalitzés el 31 de gener de 2008. Atès que la Junta de Govern Local, en sessió de data 24 de gener de 2008, va acordar desestimar la sol·licitud d'interrupció de l'execució del contracte per a la prestació del servei de grua que es va formalitzar en data 30 de setembre de 2005. Atès que en data 22 de febrer de 2008, el Sr. Fidel López Cano va presentar un recurs de reposició contra l'acord pres per la Junta de Govern Local, en sessió de data 24 de gener de 2008. Vist l'escrit presentat en data 31 de març de 2008, pel que el Sr. Fidel López Cano, notifica a l'Ajuntament de Canet de Mar, de forma expressa, que deixarà de prestar el servei a partir del dia 3 d'abril d'enguany. Vist l'expedient administratiu de referència i tenint en compte la normativa de legal aplicació, de conformitat amb la proposta de la Regidoria de Seguretat Ciutadana, s'acorda per unanimitat: PRIMER.- Donar-se per assabentada de la resolució unilateral, per part del Sr. Fidel López Cano, del contracte formalitzat en data 30 de setembre de 2005 i prorrogat per acord de Junta de Govern local de data 27 de setembre de 2007, per a la prestació del servei de grua per a la retirada de vehicles. SEGON.- Procedir a la liquidació del contracte esmentat amb efectes de data 3 d'abril de 2008. TERCER.- Disposar que a partir del 3 d'abril de 2008 comença a transcórrer el termini de 3 mesos previst per a la devolució de la garantia definitiva dipositada pel contractista, tant a la clàusula XI.2 del plec de clàusules administratives particulars com a la clàusula quarta del contracte formalitzat en data 30 de setembre de 2005. QUART.- Notificar aquest acord a l'interessat i a la Tresoreria municipal . 4.- APROVACIÓ ACTA DE PREUS CONTRADICTORIS NÚM. 2 DE LES OBRES D'ADEQUACIÓ I MILLORA DEL CEIP MARE DE DÉU DE LA MISERICÒRDIA Atès que la Junta de Govern Local, en sessió de data 9 de maig de 2007, va prendre entre d'altres, els acords següents: PRIMER.- Aprovar inicialment el projecte d'obra ordinària consistent en l'execució de les obres d'adequació i millora del CEIP Misericòrdia, redactat per Sr. Josep Mª Duque Navarro, amb un pressupost d'execució per contracta de 150.043,99,, IVA inclòs, una vegada introduïda l'esmena consistent en l'habilitació d'un excusat per discapacitats. SEGON.- Exposar l'esmentat projecte a informació pública pel termini de 30 dies, en els termes de l'article 37 del ROAS, mitjançant publicació al tauler d'anuncis de l'Ajuntament. En el cas que en aquest termini no s'hi presentin al·legacions es considerarà aprovat definitivament. TERCER.- Incoar simultàniament expedient de contractació, per procediment obert i mitjançant concurs, per a l'execució de les obres d'adequació i millora del CEIP Mare de Deu de la Misericòrdia i aprovar el plec de clàusules administratives particulars que haurà de regir la contractació de l'execució de les obres, essent el tipus de licitació de 150.043,99 IVA inclòs, si bé, la licitació s'ajornarà cas de formular-se al·legacions al plec, en els termes de l'article 122.2 TRRL. QUART.-.- L'aplicació pressupostària de les obligacions econòmiques que emanen de l'anterior acord s'efectuarà amb càrrec a les partides núm. 50.422.62216 i 50.422.62220 del vigent pressupost ordinari per a l'any 2007. CINQUÈ.- El termini de presentació de proposicions serà de 26 dies naturals a partir de la inserció del corresponent anunci en el DOGC. SISÈ.- Determinar que la mesa de contractació estarà composada per l'Alcalde, que la presidirà, l'interventor i el secretari, actuant de secretària la funcionària cap de l'àrea de secretaria. SETÈ.- Facultar l'Alcalde-President per a la signatura de qualsevol document necessari per a la materialització dels anteriors acords. Atès que mitjançant Decret de l'Alcaldia núm. 608/2007 de data 26 de juny, es va resoldre adjudicar el concurs convocat per a l'execució de les obres d'adequació i millora del CEIP Misericòrdia, a l'empresa Popsa Construcciones, SL, pel preu cert i global de 140.228,02 , IVA inclòs. Atès que en data 14 de març de 2008, l'arquitecte tècnic municipal, Sr. Manuel Blanco del Río, director facultatiu de l'obra, ha redactat l'acta de preus contradictoris núm. 2, la qual ve signada com a prova d'acceptació per part del contractista. Vist l'informe de Secretaria i Intervenció que es transcriu a continuació: "Marcel·lí Pons i Duat, secretari de l'ajuntament de Canet de Mar (Maresme), Toni Calpe i Jordà, en relació amb la proposta que formula la direcció facultativa de les obres, Sr. Manuel Blanco del Río, de modificació del contracte d'obres d'adequació i millora del Ceip Misericòrdia de Canet de Mar, en compliment d'allò establert a l'article 275.1 del TRLMC, emeten el següent Informe Primer.- Constitueix una prerrogativa de l'Administració que tan sols opera per raó d'interès públic (art. 59 TRLCAP), i sempre que es tracti de necessitats noves o causes imprevistes, que hauran de quedar degudament justificades a l'expedient. La modificació s'ha de formalitzar com el contracte (art. 54 TRLCAP) i exigirà dictamen de la Comissió Jurídica Assessora si la seva quantia supera el 20% del preu primitiu i aquest és igual o superior als 6.010.121'04.- . Els límits que tot seguit veurem no són límits a la modificació, sinó límits a l'exigència de perpetuació del vincle contractual; els límits a la modificació cal cercar-los únicament en la interdicció de què la mateixa oculti un contracte nou, amb el concurrent frau de licitadors; es tracta d'un concepte jurídic indeterminat la concreció del qual requerirà, en primer lloc, l'anàlisi de l'objecte del contracte inicial i del modificat. Segon.- Cal distingir entre les modificacions simples o quantitatives, i les modificacions qualitatives o per preus contradictoris (arts. 146.1, 189, 212 TRLCAP). Les primeres són les que produeixin un augment, reducció o supressió de les unitats d'obra, o substitució d'una classe de fàbrica per altra, sempre que aquesta sigui una de les compreses en el contracte. La reducció, pel demés, no dóna dret a reclamar cap indemnització; l'augment, en canvi -així com la resta de les vicissituds enunciades- es valora pels preus unitaris del contracte. Tercer.- Tant en el contracte d'obres (art. 146 TRLCAP) com en el de subministraments (art. 192.c) com en el de consultoria i assistència (art. 214.c) la modificació és obligatòria pel contractista si comporta un augment, reducció o supressió fins el 20 per 100 del seu import, exclòs l'IVA i no representa una alteració substancial de l'objecte inicial. Quan aquestes eventualitats superin el 20 per 100 o representin una alteració substancial de l'objecte, esdevé causa de resolució contractual (arts. 149.e); 192.c); 214.c) TRLCAP. No és, tanmateix, una resolució automàtica: l'article 161 del RGCE establia ja pel contracte d'obres que la resolució era potestativa per qualsevol d'ambdues parts. Ara, aquesta interpretació ve confirmada a l'article 112.2 TRLCAP per a tot tipus de contracte, amb el benentès que si qui resol és l'Administració causant de la modificació, aquella equivaldrà al desistiment i portarà implícita la indemnització al contractista del benefici industrial deixat de percebre o lucre cessant, això és, el 6 per 100 del preu de les obres i subministraments (arts. 151.4 i 193.3 TRLCAP); el 10 per 100 del preu dels estudis i projectes deixats de realitzar (art. 215.3) i els beneficis futurs deixats de percebre (art. 169.4 TRLCAP). Quart.- Per alteració substancial, als efectes al·ludits, cal entendre, entre altres, la modificació dels fins i característiques bàsiques del projecte inicial, així com la substitució d'unitats que afectin, almenys, el 30 per 100 del preu primitiu del contracte, amb exclusió de l'IVA (art. 150.1 TRLCAP). Cinquè.- D'altra banda, les modificacions qualitatives (preus contradictoris), d'acord amb l'article 146.2 TRLCAP són aquelles que suposen la introducció d'unitats d'obra no compreses en el projecte o les característiques de les quals difereixin substancialment d'elles. En aquests casos cal donar tràmit d'audiència al contractista per tres dies i, si no s'arriba a un acord en els nous preus, el contractista no resta obligat a executar les modificacions. Per aquesta raó aquí no s'aplica el límit del 20 per 100; els preus contradictoris no són, en cap cas, obligatoris pel contractista. Arribats a aquest cas, l'òrgan de contractació podrà contractar-les amb altre empresari en els mateixos preus que hagués fixat, o executar-les directament. La contractació amb un altre empresari podrà realitzar- se per procediment negociat sense publicitat, sempre que el seu import no excedeixi del 20 per 100 del preu primitiu del contracte (art. 146.2 TRLCAP). Sisè.- Diu l'article 141.d) TRLCAP que podrà utilitzar-se el procediment negociat sense publicitat prèvia quan es tracti d'obres complementàries que no figurin en el projecte ni en el contracte, però que resulti necessari executar com a conseqüència de circumstàncies imprevistes i la seva execució es confiï al contractista de l'obra principal, d'acord amb els preus que regeixen en el contracte primitiu o que, en el seu cas, fossin fixats contradictòriament. Aquesta contractació de les denominades obres complementàries al contractista de l'obra principal està subjecta a uns requisits; són els següents: a) que les obres no puguin separar-se tècnicament o econòmica del contracte primitiu sense causar inconvenients majors a l'Administració o que, encara que es puguin separar, siguin estrictament necessàries per a la seva execució. b) que les obres complementàries a executar, definides en el corresponent projecte estiguin formades, almenys, en un 50 per 100 del pressupost, per unitats d'obra del contracte principal. c) que l'import acumulat de les obres complementàries no superi el 20 per 100 del preu primitiu del contracte. Les demés obres complementàries que no reuneixin els requisits anteriors hauran d'ésser objecte de contractació independent. Setè.- El règim jurídico-contractual aplicable, com veiem, no serà el mateix si es tracta d'obres accessòries o complementàries que si es tracta de modificacions - simples o per preus contradictoris- del contracte principal, ja que la naturalesa jurídica d'unes i altres, tampoc no és la mateixa. La utilització del mateix coeficient del 20 per 100 del preu del contracte per a la delimitació conceptual d'ambdues figures no ens ha d'induir a error: en la modificació implica un límit d'obligatorietat pel contractista (ex art. 149.e TRLCAP) mentre que en les obres accessòries és límit d'adjudicació al mateix contractista (ex art. 141.d.3 TRLCAP). Ambdues figures han estat delimitades per la doctrina i la jurisprudència de forma suficient com per poder afirmar que: a) quan ens trobem davant d'un supòsit de modificació de contracte principal ­novació objectiva- al mateix no li són aplicables els límits del 141.d) TRLCAP i, a l'inrevés, els únics límits que subjecten el procediment negociat sense publicitat per a la contractació d'obres accessòries, són els previstos a l'article 141.d) TRLCAP. b) la modificació es materialitza en un projecte reformat, això és, en una variació del projecte primitiu ­novació objectiva- mentre que l'obra accessòria consisteix en una addició, amb el seu corresponent projecte al marge de l'inicial, que no dóna lloc, tampoc, a una modificació del contracte, sinó que es tracta d'un contracte diferent, independent. c) les obres accessòries només s'admeten en el supòsit de