Ajuntament de Canet de MarAJUNTAMENT DE CANET DE MAR

Notícies
PUBLICAT Divendres, 04.11.2011

A la sessió plenària extraordinària del 25 d'octubre es van aprovar, provisionalment, les Ordenances fiscals per a l'any 2012. Respecte a les Ordenances de l'any 2011, s'han modificat algunes taxes, com ara la prestació de serveis urbanístics, la de recollida, tractament i eliminació de residus o la taxa per a la prestació de serveis en edificis de propietat municipal.

Els regidors responsables de cada àrea afectada d'acord amb la taxa modificada, van ser els encarregats de explicar al Ple el motiu de la modificació o derogació.

Així, els canvis més destacables respecte al 2011 són els següents:

Regidor Josep Mª Masvidal - intervenció plenariOrdenança fiscal número 6. Taxa per ocupacions del subsòl, el sòl i la volada de la via pública.  Aquesta taxa, tal i com va explicar el regidor d'Urbanisme, Josep Mª Masvidal, té a veure amb la fiança que s'havia de dipositar a l'Ajuntament quan s'obrien rases en terreny d'ús públic o qualsevol remoguda a la via pública per paviment de voreres. Moltes vegades, si el carrer no es tornava a deixar en condicions, la fiança no era suficient per arreglar la via pública. Ara, la fiança ha augmentat i així s'assegura que amb els diners dipositats a l'Ajuntament, es cobriran els desperfectes, en cas que el particular o l'empresa no hagi complert amb l'arranjament. Si tot és correcte, la fiança es retornarà.

En aquesta mateixa Ordenança fiscal número 6, s'ha modificat l'annex 5, que té a veure amb la taxa per ocupació de terrenys d'ús públic amb taules i cadires amb finalitat lucrativa. En aquest cas l'explicació va anar a càrrec del regidor de Promoció Econòmica, Albert Lamana, ja que aquesta taxa, es correspon amb una nova ordenança, que també s'ha aprovat en aquesta sessió plenària i que s'anomena Ordenança reguladora de les autoritzacions de terrasses, vetlladors i mobiliari auxiliar a Canet de Mar. Tal i com va dir el regidor al Ple, aquesta taxa, fins ara comptava amb tres paràmetres diferents, en funció de l'ocupació i la temporada de l'any. Ara, s'han tingut en compte aspectes com la llei antitabac, que ha fet per exemple que molts bars i restaurants facin ocupació de la via pública tot l'any i per això s'ha unificat el preu públic que s'ha de pagar per ocupació de la via pública. La taxa al 2012 serà de 21 euros per temporada i per metre quadrat ocupat. Els establiments podran així decidir si volen demanar ocupació de la via pública per tot l'any, per temporada o també sol·licitar més metres quadrats a l'estiu que a l'hivern.

Ordenança fiscal número 20. Taxa per la prestació de serveis urbanístics. S'ha modificat el text íntegre de l'ordenança per tal d'adaptar-la a les noves previsions legislatives en matèria de comprovació d'activitats comunicades en l'àmbit d'urbanisme. L'ordenança canvia de nom, que ara serà Taxa per llicències o la comprovació d'activitats comunicades en matèria d'urbanisme. La quota tributària serà per la tramitació de les llicències corresponents, que varien en funció del tipus de llicència sol·licitada.

Ordenança fiscal número 21. Taxa per la prestació dels serveis d'intervenció integral de l'administració municipal en les activitats i instal·lacions. Aquesta taxa també modifica el títol. A partir d'ara serà la Taxa per a la prestació dels serveis d'intervenció administrativa en l'activitat dels ciutadans i les empreses a través del sotmetiment a prèvia llicència, comunicació prèvia o declaració responsable i pels controls posteriors a l'inici de les activitats. Aquesta taxa va ser explicada al plenari per la regidora de Medi Ambient, M. Assumpció Sánchez, que va exposar que per facilitar la tramitació i estalviar costos, hi ha molts procediments que no estan sotmesos a llicència, sinó només a comunicació. En aquesta taxa s'ha modificat la part textual, per adaptar-la a la nova normativa actual. Els preus de les activitats existents no s'han modificat i s'ha afegit alguna activitat que no estava contemplada com a tal, tot i que s'estava duent a terme la gestió d'autorització, com és l'activitat de circ.

Ple 29 de setembreOrdenança fiscal número 23. Taxa per retirada de vehicles abandonats o estacionats defectuosament o abusivament a la via pública. El regidor de Seguretat Ciutadana, Toni Romero, va ser l'encarregat d'exposar la modificació d'aquesta ordenança fiscal. La retirada de vehicles la fa un servei de grua, que l'Ajuntament contracta expressament a tal efecte, ja que no disposem d'aquest recurs al consistori. A partir del 2012, l'enganxada del vehicle amb la grua puja de 43 a 45 euros i la retirada i el trasllat, passa de 36 a 50 euros. És un augment destacable, tot i que, com va dir el regidor, Canet està un 25% per sota del que s'aplica en poblacions del voltant. Aquest és un servei imprescindible per a la seguretat viària que té un cost aproximat total de 50.000 euros pel consistori. Els ingressos, en canvi, són al voltant de 19.000 euros. Es tracta d'un servei deficitari que no podem deixar de prestar, per la qual cosa, el Govern considera justificada la seva pujada, ja que, com va dir el regidor aquells ciutadans que aparquen bé no tenen perquè pagar el cost dels qui no estacionen bé els seus vehicles.

                   

Ordenança fiscal número 29. Taxa per recollida, tractament i eliminació de residus. La regidora de Medi Ambient, M. Assumpció Sánchez va explicar que aquesta taxa ha augmentat un 3%, d'acord amb l'augment de l'IPC. Tot i així, l'augment suposarà, pels habitatges particulars, poc menys de 4 euros anuals.  Es manté el 5% de bonificació pels als usuaris habituals de la Deixalleria i la Minideixalleria, aplicant-se aquesta bonificació quan el servei s'utilitzi 8 vegades i no 12 vegades com fins ara. D'altra banda, la regidora va explicar també que es reduirà la taxa en un 50% a les famílies amb pocs ingressos econòmics. El descompte s'aplicarà quan s'acrediti que els ingressos familiars no superin el salari mínim interprofessional.

Ordenança fiscal número 30. Taxa per la prestació de serveis en edificis de propietat municipal. En aquesta ordenança s'han modificat alguns epígrafs, que van ser explicats per diferents regidors, en funció de l'àrea responsable. El regidor de Cultura, Pere Xirau va explicar els canvis que afecten dos equipaments culturals, com són la Casa museu Domènech i Montaner i la Sala d'Exposicions. Els preus de l'entrada i les rutes de la Casa museu augmenta però ho fa molt poc. En el cas de la Sala d'Exposicions, es rebaixa en un 50% el preu del lloguer per als particulars. Les entitats i associacions sense finalitat de lucre, no paguen, com fins ara.

Pel que fa a Festes, s'ha inclòs a la taxa el preu del carrilet de la Festa Major petita, ja que no figurava a la llista de preus de l' Ordenança. El carrilet té un cost de 0,20 euros el viatge.

La regidora de Joventut, Cati Forcano, va explicar que el lloguer de La Masoveria baixa de 300 a 200 euros per als particulars i empreses i que segueix sent gratuït per a les entitats. El que es manté és la fiança de 100 euros, que després es retornarà. I les entitats que no deixin l'espai en bones condicions hauran de fer-se càrrec del que costi arreglar-lo. D'altra banda, els administradors de finques que utilitzen l'espai per fer reunions, hauran de pagar una taxa de 100 euros. Utilitzar la televisió amb vídeo i dvd i l'equip de música de l'equipament, costarà 30 euros.  L'Espai jove de La Masoveria, a partir d'ara es denominarà La cuina de La Masoveria.

Ordenança fiscal número 31. Taxa per la prestació de serveis d'ensenyaments especials en establiments municipals. L'alcalde, Jesús Marín, que exerceix també com a responsable polític de la regidora d'Educació, va explicar que es tractava d'unes taxes desfassades que calia regularitzar. S'ha cregut oportú, en aquest cas, regularitzar-les, excepte en el cas dels ensenyaments instrumentals que són aquells adreçats a persones amb menys recursos o poc formades, que no han augmentat. Sí que s'ha fet en la resta d'assignatures de l'Escola d'Adults i també de la Universitat de la gent gran. L'alcalde va recordar que es tracta de serveis que s'assumeixen íntegrament des de l'Ajuntament, sense subvencions per part d'institucions supramunicipals.

Ordenança fiscal número 15. Aquesta ordenança ha estat derogada. Es tracta de la taxa per estacionament de vehicles de tracció mecànica a les vies públiques municipals. Tal i com va explicar el regidor Toni Romero, es tracta de la coneguda popularment com a zona blava. Com que no s'aplica el pagament a les zones blaves i no es té previst fer-ho, el Govern ha decidit derogar aquesta ordenança.